Dykkerne (2000)

Denemarken / Zweden
Avontuur / Drama

geregisseerd door Åke Sandgren
met Robert Hansen, Ralf J. Hollander en Otto Brandenburg

In een klein vissersdorpje in Denemarken brengen twee broers de zomer door bij hun opa. De jongens zijn dol op duiken en tijdens een duik ontdekken ze een onderzeëer uit de tweede wereldoorlog. Ze hopen iets van waarde te vinden. Maar ze ontdekken iets gruwelijks. Er blijkt nog leven in de onderzeëer te zitten, de overblijfselen van een onderzoeksproject uit de oorlog.

avatar van Quentin
Gister heeft mijn vriendin deze gehuurd ipv Below (wat ik had aangeraden). Opzicht mooi gemaakte film (duikboor interieur en redelijk SFX) maar soms erg saai, vol met plotgaten en te netjes (bijna geen geweld en dergelijke wat je toch zou verwachten aardig maar niet echt boeiend 2 sterren

avatar van erik neuteboom
Beyond kwam op mij over als een jeugdfilm met een vleugje romantiek en een vleugje horror in een bijna lieflijke atmosfeer. Het oogt echter vooral houterig, langdradig en voorspelbaar, alleen laatste 20 minuten is er wat actie en spanning, beslist geen aanrader.

avatar van eavymetal
Geen enkel scenario is perfect, maar tóch heb ik mij bij het bekijken van deze Deense avonturenfilm aardig vermaakt.