Theo en Thea en de Ontmaskering van het Tenenkaas Imperium (1989)

Nederland

geregisseerd door Pieter Kramer
met Arjan Ederveen, Tosca Niterink en Marco Bakker

Theo en Thea, kinderen van Oranje Nassi, zijn bezig met de opnamen van 'Theo en Thea en de zeven dwergen'. Maar wie laat het afweten? Gerard Joling, die de charmante prins zou spelen. Zodoende moet er worden gezocht naar een nieuwe 'goed kunnende zingende en acterende en in de broek zittende' prins. Het wordt Marco Bakker. Maar eenmaal in de Alpen voor locatie-opnamen krijgen ze het aan de stok met een heks die op wereldmacht uit is.

Dennis Evahi schreef:
Ederveen rules! Dé Robert de Niro van Nederland. Zo veel gezichten, zo veel karakters. Daarom! (30 minuten)

Leuke, melige film! *** en een half.

30 minuten is indd geweldig! Echt heel leuk om te zien hoe die man zoveel verschillende karakters kan neerzetten.
De film over de tenekaas vond ik erg komisch, veel grappen waar je gewoon om moet lachen omdat het eigenlijk super flauw is.

avatar van Edie
TOTAAL niet mijn humor..

Jessu123
ik vond het niet zo goed dan ik dacht 2,0. maar raar dat marco bakker zichzelf speelt

avatar van Flipman
Zo heel grappig vond ik hem eigenlijk niet. Wel een lekker maf verhaal, maar om het titelduo zelf kwamen mijn lachspieren niet echt in beweging.

Wel vond ik Marco Bakker ontzettend goed spelen, heerlijk over the top ! En Adèle Bloemendaal ook, die twee maakten de film nog enigszins te pruimen, maar eigenlijk duurde hij veel te lang.

avatar van tukkerstein
Theo en Thea, echt het soort Nederlandse humor, de grappenmakers zelf denken dat ze grappig zijn, de meeste mensen vinden het echter helemaal niet zo grappig.

Vreselijke nederlandse komedie, die nog erger is dan bijvoorbeeld Paul de Leeuw's "Filmpje"..
Film ging al na 10 minuten vervelen.
Tenenkrommend irritante gastrollen waaronder Marco Bakker..

Bah

Ik ben droog, dus ik houd van theo & thea, heerlijk*

robertus65
Een van de slechtste Nederlandse films aller tijden. Van dit soort (nichten)humor hou ik dus helemaal niet. Waardeloos.

avatar van De Mees
Ik ga met je mee, dat deze film nog 2,5 heeft ongelofelijk.

avatar van skysouthpark
ik vind dit een van de ergste films die ik ooit heb gezien. supersaai, en de humor, die kan mijn kleine broertje nog beter bedenken.

*0,5

Het is alweer heel wat jaren geleden dat ik deze film gezien heb, maar hij is nog steeds leuk. Een heerlijk absurd sprookje op de bekende knullige Theo en Thea manier gebracht en een erg leuke cast met een verrassende rol van Marco Bakker.

avatar van Castor Troy
In het begin is deze melige humor nog wel te verhap stukken, maar een hele film is toch echt te lang. pfff... 2* omdat er af en toe wel leuke momenten waren.

avatar van eeff
Pieter Kramer, succes verzekerd!
Deze film is geweldig. Van het begin tot het eind lig ik helemaal in een deuk. Heb em ook wel 5 x gezien, en dat is niet te laatste x.
Theo en Theo samen met Marco Bakker als de prins en Adele Bloemendaal als de heks;-)) en hoe!!
Verhaal is super bedacht, tot in alle details.
Lust voor het oog om naar te kijken. Creativiteit ten top!!!!!

Marco Bakker > Theo & Thea en de ontmaskering van het tenenkaasimperium - marcobakker.nl

avatar van darkjaap
ik vond hem een beetje dom.. flauwe humor maar soms wel grappig
een kleine 3*

avatar van wwelover
Misschien dat hele jonge kinderen dit leuk vinden. Maar ik vind dit dus echt bagger. Kan er niet om lachen.

avatar van riefenstahl
Destijds in de bios al krom gelegen van het lachen , naderhand nog een paar keer gezien en ik vind 'm nog steeds erg geslaagd.
De dubbele bodems, de parodieen die nu misschien niet meer herkend worden [bijv. je had toen inderdaad tvshows dat kijkers live direct naar de studio moesten komen], de woordgrappen en last but not least de gekozen acteurs: Adele Bloemendaal is altijd goed maar wie had Marco Bakker verwacht [de sound of music-parodie en 'potje met vet' met een onweerstaanbaar synthesizer deuntje eronder rijdend in de witte Porsche], de decors, etc.
Uitermate komische film!

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Het blijft toch een verschil tussen Nederlandse en Vlaamse films. Ik heb als kind de reeks vroeger wel een paar keer gezien op Villa Achterwerk (de Vlaamse Ketnet bestond toen nog niet en Nickelodeon al helemaal niet). Echt wild was ik nooit van de humor van Theo en Thea. Een beetje plat imo en leuk voor kinderen. Maar met groter te worden werken de grappen al lang niet meer. Deze film dus ook totaal niet. Voor Nederlanders misschien een brok nostalgie en leuk om de verwijzingen en parodieën die er in zitten te ontleden, maar als Vlaming kan ik hier echt niet van genieten. Hier moet je wel voor zijn.

avatar van Lexcoaster
Wagelijk... Nederland heeft betere platte komedies op z'n naam staan. Zowieso betere films, plat of niet. En daarbij is het 'Theo en Thea' concept echt belachelijk, het werd nooit grappig. Dat die twee hier geld mee verdienden.

Wat een misplaatste film, en dat terwijl er meer in had gezeten. 1*

avatar van Bubblez
Heel veel kinderen uit mijn klas mochten Theo & Thea niet zien, ik gelukkig wel. Dit is niet alleen jeugdsentiment: ik vind het een geniale film. Waar vind je dit nou?! De humor is op veel plaatsen geslaagd, acteerwerk van Ederveen en NIterink erg goed en vooral drempelloos en de sets zijn mooi en gedetailleerd uitgewerkt. Ik moet toegeven dat ik Marco Bakker als acteur verschrikkelijk vindt en de scènes met Bloemendaal ook niet geniaal. 'Theo & Thea' stelen wat mij betreft de show. Hoogtepunt: de jazzclub (Schaap-ie-doe-a).
Hollandsch Glorie heeft deze op dvd uitgebracht. Ik herinner me dat ik deze samen met Schatjes en Mamma is boos in één box kocht.

En alle negatieve reacties begrijp ik volkomen: je moet er van houden en anders vind je het de grootste kinderachtige, kitsche onzin.

Vanmiddag om vier uur op Nickelodeon, ga zeker kijken!

avatar van evildead666
Blijft leuk, al vind ik de serie iets leuker nog.

avatar van bjerik76
ook al is de film al uit 1998, je zou hem zo ook uit dit jaar kunnen uitbrengen.
Het blijft tijdloos.

De humor, decors, dubbelzinnigheid en juist simpelheid en jeugdsentiment/nostalgie.

Je houd ervan of niet, en ik duidelijk wel
echt een juweeltje, ik kijk ook erg naar uit " Lang en Gelukkig"

ook veel decors en simpele humor voor jong en oud !

avatar van sinterklaas
Mwaa, viel best wel tegen van wat ik ervan verwacht heb. De humor dat word in de loop van tijd best oppervlakkig. Wel was die Jazzclub scene een uitschieter maar voor de rest voelde het helaas wat aan als los zand. Wel waren Arjan Ederveen en Tosca Nitterink goed bezig, maar toch had het humor niet zo kinderachtig gehoeven. Vele decors waren ook best wel saai.

Was helaas niet wat ik ervan verwacht had. 2,5*

avatar van movie acteurs
De humor is benedenmaats. Ondanks dat was het destijds toch wel lachen en brullen. Nu natuurlijk een stuk minder. Het is ook geen film die ik graag zou willen bemachtigen, of dat ik denk dit wil ik weer eens zien! Maar het heeft wel wat leuks. Er bestaan ergere komedies in Nederland. Dus ik geef het toch een 3,0.

movie-edje
prima vermaak , voor de Theo & Thea Fans!

De humor vind ik erg vermakelijk, en het verhaaltje van deze 2 voortandjes moet je met een korreltje zout toe nemen.

( kom maar bij je warme bakkertje )

avatar van bjerik76
ik bedoelde 1989 kom ik nu pas achter

HI-LA-RISCH! Er zitten zo veel grappige dingen in deze film! Het PolyKroon journaal, de scene in de flat met de danig op elkaar uitgekeken echtelieden (Ik praat niet hard! En als ik hard praat, dan praat ik zo hard als ik wil!), in de jazzclub.... het is allemaal even geniaal hoe Ederveen en Niterink gewone situaties door heel goed observeren net zó uitvergroten dat het humoristisch wordt. En in sfeertjes treffen zijn zij echt nummer 1. Een klassieker die je keer op keer uit de kast haalt.

avatar van Lord Flashheart
Geslaagde herziening na ruim 20 jaar.

Van te voren is het altijd maar afwachten of iets dat je leuk vond in je jeugd, nog steeds komisch kan zijn. Bij Theo & Thea is het antwoord volmondig: Ja! Ook de typetjes die Arjan Ederveen en Tosca Niterink naast Theo en Thea neerzetten (Professor Zuurbekje, Ans Aarsema, Bea Hofman etc.) blijven gewoon briljant.

De film zelf komt ietwat moeizaam op gang, met het amateurtoneel in het museum, maar als Marco Bakker ten tonele verschijnt komt de humor echt op gang. Met name de scene in het jazzcafé ("Schaap-ie-doe-aen") en de scene in het appartement ("Dat is je warme bakkertje") springen er bovenuit. Daarna zakt het weer wat in, tot de helden in het kasteel van Adèle Bloemendaal terechtkomen. Ook hier weer volop absurdistische humor (Apenkont gevuld met gember, Teennagelkaas etc.).

De decors zien er kleurrijk en vaak bewust nep uit, maar dat past bij een banale film als Theo & Thea. Het einde sleept wat aan met het Sneeuwwitje toneelstuk, maar het bezoek aan Beatrix ("Ik wou dat ik zulke lieve kinderen had") maakt veel goed. Geweldige film die je denk ik alleen kan waarderen als je ook iets van de serie in je jeugd hebt gezien. Anders links laten liggen.

4**** blijven staan.

avatar van cucciolo
Vond em in ieder geval veel leuker dan toen ik em als kind in de bios zag vroeger. Want toen ontging de meeste humor me volkomen. Er had een en ander behoorlijk ingekort kunnen worden hier en daar, maar ach, het is te vergeven. Er zijn genoeg hilarische momenten in de film die het goed maken. 3*