Zwaarmoedige Verhalen voor bij de Centrale Verwarming (1975)

Nederland
Drama / Komedie

geregisseerd door Bas van de Lecq, Guido Pieters, Ernie Damen en Nouchka van Brakel
met Rijk de Gooyer, Lex Goudsmit en Peer Mascini

In het eerste verhaal in de film komt typiste Lenie haar directe chef Frits tegen in de stad. Frits brengt Lenie dan naar huis en binnen in het huis blijkt er vervolgens iets moois te ontstaan tussen de twee. In het tweede verhaal wordt een eenzame oude man door twee agressievelingen van zijn jas beroofd. Als hij dan nodig moet en zijn plas in een portiek doet, ziet men hem aan voor een exhibitionist. In het derde verhaal is Jon doodongelukkig met zijn leven. Hij drinkt veel te veel, wil eigenlijk meer varen en wenst het meisje, waar hij mee samen leeft, een auto-ongeluk toe. In het vierde verhaal krijgt een middenstander problemen met een postbode als hij diens zakmes kapot maakt en de postbode hier veel geld voor vraagt.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
mag dat verhaaltje wat minder?

Zwaarmoedig he.

prachtige titel!

Komt vanavond toch op tv he?

avatar van petey
opgeknipt in delen, vanavond en de komende weken.

Ik dacht dat ie vanavond helemaal kwam. Duurt van 23.35uur tot 1.07uur. Dat is 92 minuten en de speelduur hier op MM staat 95 minuten, dus dat klopt wel ongeveer. Lijkt me raar als ze die andere 3 minuten een andere keer uitzenden...:P

avatar van petey
dat was wat mijn gids zei, dat ze hem in 4-en geknipt hadden en per deel zouden uitzenden.

Kan ook geen enkele gids meer vertrouwen zeg.

Kom! We klagen ze aan!

Best wel vermakelijk. Overal lees je dat het vierde deel het mooist is, maar dat vond ik niet. Ik vond het tweede het mooist en leukst. Op de een of andere manier vind ik de films van Noushka van Brakel niet zo leuk/mooi. Alleen v/d koele meren des doods was mooi, maar de rest is (wat ik geien heb) niet veel. Ik zal per verhaaltje een punt geven:
Deel 1: 3*
Deel 2: 4*
Deel 3: 2.5*
Deel 4: 2.5*

Als ik het optel kom ik tot 12* -> delen door 4 geeft 3*.

Boy28
Goh,wat weten we het weer beter zeg.Ga dan zelf films maken.

avatar van xangadix
Het eerste verhaaltje met Hugo en Pleunie is goed. Het Lex Goudsmit verhaal is ronduit geniaal. De stukjes met de havenarbeider en Johnny en Rijk vond ik iets minder.

avatar van RolfWolf
EmDee schreef:
prachtige titel!

'Verhalen voor in het haardvuur' is de vrolijke variatie hierop van Herman Finkers. Ook leuk.

Boy 28 moet niet zo naar doen tegen Quido: hij hoort bij de minderheid die zo nu en dan echt interessante stukjes over films neerzet. Ik vond deel 2 zelf ook het treffendst, en Lex Goudsmit speelt prachtig. Maar ook het deeltje met Johnny en Rijk is zeer mooi. Het derde verhaaltje vond ik het minst. Al met al een geslaagde episodenfilm.

neo (crew)
Ben vooral benieuwd naar Guido Pieters eerste film (Vaarwel), met score van Ennio Morricone!

Was die speciaal voor hem gemaakt of een bestaand stuk onder de film gelegd?

neo (crew)
Voor zover ik kon achterhalen speciaal gecomponeerde.

robertus65
Onderhoudende verhaaltjes die doen denken aan Mensen zoals jij en ik.

Gisteren gezien op Nostalgienet, een hele mooie film.
Vooral het verhaal van de smalle oude man, met Lex Goudsmid, heeft me aangegrepen.
Peer Mascini heeft trouwens maar een bijrol meer dan 3 minuten heb ik hem niet gezien, wel grappig als ie zegt tegen de oude man, smaakt het, terwijl die een koude gehaktbal naar binnen moet werken van hem.
Heerlijk meneer.
Niet brutaal worden hé ouwe.

avatar van Brix
Vandaag te zien op TV > Nostalgienet > 16:30 uur en 20:30 uur

Vanmiddag bekeken, opgenomen van NostalgieNet. Vond vooral het verhaaltje over 'opa' Lex Goudsmit pakkend. Het eerste, met Hugo en Pleuni is vertederend en laat goed de sfeer van de in eikenhout gevangen jaren tweede helft van de 70 zien. Alles is bruin, grijs en in elk geval grauw. Jon Bluming is altijd Jon Bluming: Vierkant, van weinig woorden, maar hij weet wél de diepere lading erin te leggen. Het laatste filmpje vond ik iets te bizar om er echt emotie bij te voelen. Het voelde als een tragisch kluchtje dat maar niet echt een kant op wou. Alles bij elkaar wel prettig kijkwerk. Daarom een 3,5 van mij.

Johnny en Rijk deed me enigszins aan Herenleed denken. Qua absurditeit.

De 'film' moeder van Pleunie Touw Fien Berghegge komt aan het eind ook hier nog in beeld.

Kees Brusse in 'Volg die Vrouw' (1959) - YouTube

Mieke Verstraete was ook toen al net zo aimabel als 30 jaar later in Prettig Geregeld.

avatar van Petina
Het laatste filmpje met Rijk en Johnny deed mij denken aan de Twilight Zone...

avatar van nijkerkbert
Leuk kijkje in de bruine jaren 70. Met uitzondering van het laatste deel ook pakkende verhalen, vooral "opa" sprak me erg aan.