Les Cowboys (2015)

Frankrijk
Drama / Roadmovie

geregisseerd door Thomas Bidegain
met François Damiens, Finnegan Oldfield en John C. Reilly

Alain houdt zich voor zijn hobby op in een gemeenschap van cowboys in Frankrijk. Samen met zijn zoon gaat hij op zoek naar zijn dochter, nadat die met haar radicaliserende Arabische geliefde van Frankrijk naar Afghanistan vertrokken is. Het verhaal omspant een periode van 12 jaar, het begin van de nieuwe eeuw, net de periode van de aanslagen in Madrid, New York en Londen.

Vanaf 26 november in de bioscoop (Lumière)

De film is het regiedebuut van scenarioschrijver Thomas Bidegain, die vooral bekend is als vaste co-scenarist van Jacques Audiard en in die hoedanigheid mee schreef aan o.a. De Rouille et d'Os en Un Prophète.

avatar van Mochizuki Rokuro
Trailer nu een paar keer gezien. Leek me helemaal niks, maar nu ik las dat het 'eigenlijk' een remake is van The Searchers (1956) - is mijn interesse eigenlijk toch wel gewekt. Of is dat remake verhaal bedacht door pers en/of film programmeurs (stukjesschrijvers) en niet door de regisseur??

(Gezien op 28/12/15)
Als de vader, met de familie op een country & westernsamenkomst, verneemt dat zijn dochter verdwenen is, reageert hij obsessioneel. Later neemt de zoon over en zet de zoektocht verder.
Wat jonge meisjes en vrouwen bezielt om mee naar het oosten te gaan met een geradicaliseerde moslim, is een raadsel. Ook voor de ouders, een kind is mysterieus.
De film is erg actueel. De soundtrack is uitstekend. De cineast zelf zegt: 'Je moet deze film zien als een westernallegorie, als een transmissie tussen vader en zoon.' Zeer de moeite waard.

avatar van wendyvortex
Moderne update van The Searchers (1956) met de Fransen als cowboys en de Moslims als de Indianen en nee, dat wordt nergens vergezocht het past allemaal precies. Film volgt ook daadwerkelijk in grote lijnen de John Wayne-film. Prettige verrassing als ook nog John C. Reilly opduikt in de film.
Dat de regisseur eerder samenwerkte met Jacques Audiard (Un Propheté, De Rouille et d'Os) valt ook te merken, ademt een beetje zelfde soort sfeer.

Scenarist Thomas Bidegain pakt voor zijn dubuut als regisseur een sterk aktueel thema aan.
Eigenaardig genoeg, maar het is precies de uitwerking van het verhaal die me niet altijd heeft overtuigd. De opeenvolgende stappen in de opsporing leken me niet netjes aaneengelijmd en precies aan het toeval overgelaten. Als het de bedoeling was een sfeer van onzekerheid en vooral verwarring te scheppen, dan wel gelukt, maar sterk gebracht vond ik het toch niet.
Wel sterk is de slotscène waarin de verpletterende realiteit wordt onderlijnd, bovendien muzikaal goed ondersteund. Vond trouwens de hele soundtrack prima (The Tennessee Waltz met "lost my little darling..." en ook de song tijdens aftiteling is gepast).
In de rand : Als er nu een land was, waar ik zeker geen cowboy-hobby-gemeenschap dacht te vinden, dan was het wel Frankrijk. Zo zie je maar...

avatar van Filmkriebel
Niet teveel aandacht aan het MM-gemiddelde besteden ... ik vond dit een vrij sterk drama, heel erg de moeite om eens te zien; de verdwijning in 1994 van de dochter van Alain verandert het leven van het gezin voorgoed en tekent hen voor de volgende tien a vijftien jaar. Het centraal personage in de film is Kid, de zoon van Alain, wiens leven een heel bijzondere koers opvaart en tegen het veelbetekenende einde is het nog moeilijk om de weggelopen zus te vergeven voor het leed dat ze haar familie heeft aangedaan . Aan de achtergrond worden de gebeurtenissen van Kid overschaduwd door de actualiteit over radicalisering en terreur, al wordt hier nooit diep op ingegaan om polemieken te vermijden. Sommigen halen hier The Searchers als referentie naar boven, ik zou eerder knipogen naar de lyrics van "Smalltown Boy" van Bronski Beat, die fraai en ingetogen door de regisseur wordt gezongen op de eindaftiteling. Hoewel Les Cowboys niet steeds voor de meest geloofwaardige wendingen kiest, heeft de film me toch even heel stil gekregen. Zeker de prestatie van Finnegan Oldfield mag bejubeld worden.