Ali Baba and the Forty Thieves (1944)

Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Arthur Lubin
met Maria Montez, Turhan Bey en Jon Hall

Wanneer de Mongolen op bloedige wijze Bagdad veroveren, weet alleen het zoontje van de kalief aan het geweld te ontkomen. Na jaren komt het tot een treffen tussen de bezetter en de rechtmatige troonopvolger.

avatar van stephan73
Kleurrijke, typische jaren 40 avonturen-film. Het zag er allemaal prachtig uit, maar duurde me net iets te lang!

avatar van Dogie_Hogan
Zondagmiddag 28 juni op de ZDF (14.05-14.30u.) en 7 juli a.s. de DVD release.

avatar van stephan73
Eureka gaat deze uitbrengen op Blu-Ray!

avatar van trebremmit
Jammer maar dit was een tegenvaller, ontzettend matige film, het had allemaal wel wat fantasierijker gemogen inplaats van dit platte verhaaltje. Vond het acteerwerk ook behoorlijk slecht en sommige rollen totaal miscast, wel leuk om Turhan Bey te zien, de man met de aparte stem die in veel westerns heeft gespeeld.

avatar van Brix
@trebremmit:

Waarschijnlijk bedoelde je Andy Devine met de acteur die in vele westerns speelde, en een opvallende (maar ook irritante) stem had?
Turhan Bey speelde bij mijn weten nooit in westerns.

avatar van trebremmit
Die bedoelde ik inderdaad, vreemd dat ik die naam er neer heb gezet.
Zelfs ik maak wel eens een foutje
Wat vond je van de film?

avatar van Brix
Vergissen is menselijk

Mij bevalt de film toch beter.
Ik ben een liefhebber van die oude Hollywood avonturenfilms met "exotische locaties" als achtergrond (niet werkelijk buiten de USA opgenomen in dit geval, want ik zag de hoefsporen van de paarden van westernsterren nog in het zand )
En vooral ook die prachtige Technicolor kleuren zijn een streling voor 't oog.

In de cast dan ook de goede types zoals Hollywood's "Queen of Technicolor", Maria Montez.
Geen geweldige actrice, maar altijd het juiste plaatje in dit genre.
John Hall en Turhan Bey zijn ook op hun plaats.

Er hadden wel wat dialogen geschrapt mogen worden voor mij.
75 Minuten speelduur was ook oké geweest.

Ik stel geen hoge eisen aan dit soort van films, gewoon aardig kleurrijk vermaak, zoals ik het nog ken van de bioscoop van vroeger.
Deze film heb ik daar ook nog gezien, in de re-release van de jaren '60.
Ik weet nog precies dat ik de zaal binnenkwam terwijl de scène met weerspiegeling van gezichten in het water van de vijver bezig was.
Voorstellingen waren destijds doorlopend, dus voor het deel van de film dat ik gemist had ben ik gewoon blijven zitten voor de volgende ronde.
Dat mocht toen ook gewoon.

Deed ik ook een keer, 3 voorstellingen achter elkaar, bij 'De Tien Geboden'...
Daar kwam ik dus misselijk en met barstende koppijn uit na afloop, haha(en toch ken ik niet alle geboden uit mijn hoofd..)

Maar terug naar deze film...die heb ik ook nog vaak gezien op TV, en ook de DVD en sinds kort de Blu-ray in bezit.
Dus je mag wel zeggen dat ik er iets mee heb

avatar van Mochizuki Rokuro
Haalt het nergens bij de avonturen films uit de Korda stal van begin Jaren 40. Die films zijn ook vooral kleur, locatie en aankleding, maar bij deze Ali Baba is het alleen maar kleurrijk en verder heeft het erg weinig om het lijf en is het soms zelf matig. María Montez overtuigt geen moment.