Alicia (1974)

Nederland
Erotiek

geregisseerd door Wim Verstappen
met Willeke van Ammelrooy, Hugo Metsers en Carry Tefsen

Alicia en Willem-Jan zijn getrouwd, hebben een dochter en een zoontje en wonen in een ruim twee-onder-één-kap-huis. Willem-Jan heeft een directeursfunctie op de Algemene Bank Nederland. Alicia is huismoeder. Op geen goede dag en nacht ziet zij het niet meer zitten en gaat weg. Ze is spoorloos, totdat ze ABN-betaalcheques begint uit te geven, via welke Willem-Jan haar gangen van hotel naar hotel en van baan naar baan kan nagaan.

Wat valt er eigenlijk over deze film te zeggen? Een simpel verhaaltje zonder verrassende wendingen.
Een paar interessante personen "wippen" nog even langs: o.a. Pim de la Parra en Jeroen Krabbé.
Toch zeker niet verkeerd voor die tijd, maar doet nu wat gedateerd aan. 2,5*

avatar van 93.9
camp

Zo zo...en waarom?

Ik persoonlijk als liefhebber van Nederlandse films (EN James Bond) vond dit een leuke film van Verstappen. Een weinigzeggend verhaaltje, maar leuke, onderhoudende scenes met veel humor en wat sex. Het is allemaal wat rommelig en ongeinspireerd geensceneerd, maar dat zijn we wel gewend van Wim Verstappen. Willeke van Ammelrooy vind ik altijd leuk om naar te kijken. Nostalgische jaren 70 camp.

avatar van mdj
mdj
Alicia is weer zo'n typische De la Parra film uit de jaren '70. Met als bijzonderheid dat Jeroen Krabbé optreedt dat heb ik nog niet eerder gezien in een film van hem. Nog een belachelijke rol ook die juist omdat hij het speelt erg komisch wordt met terugwerkende kracht (hij speelt een man met allerlei fantastische seksuele ideeën waar hij vervolgens niets van klaarspeelt). Er zitten trouwens nog wel komischere stukjes in. Zo zegt een collega van Metsers als Van Ammelrooy als zijn filmega bij hem weggelopen "je vrouw is waarschijnlijk op je uitgekeken, maar dat hoef je je toch niet persoonlijk aan te trekken?"
Het avondje bij zo'n NVSH-vereniging zul je tegenwoordig niet meer in een film tegenkomen (merkwaardige wijze van reclame maken voor coca cola ).
Wat opvalt is dat de kinderen a-religieus worden opgevoed en niet mogen bidden van de moeder. Een verbod tot bidden ben ik verder nog niet in een film tegengekomen! Al met al een komisch geheel.

Leuke scene vind ik die met Pim de la Parra en Olga Zuiderhoek als sex zoekend paar en Van Ammelrooy als hun nieuwe object van begeerte. Terwijl De la Parra zijn kleine pikkie probeert stijf te krijgen, gaan de 2 vrouwen met elkaar aan de gang. ''je raakt me klit niet'' roept Zuiderhoek uit! Typisch hilarische Scorpio-sexscene. Jeroen Krabbe heeft ook een leuk klein rolletje. En Jerome Reehuis schreeuwt weer eens alles bij elkaar als gefrustreerde notaris! Gewoon een geinig filmpje.

avatar van niethie
Zelfde verhaal als bij Frank en Eva, best leuk, erg plat en daarom bij momenten erg grappig, leuk ook om zoveel bekende gezichten in wat bijrolletjes langs te zien komen, plus de masturbatie scene met het coca cola flesje is natuurlijk legendarisch.

2,5 sterren

robertus65
Typisch zo'n film uit die tijd met veel te veel bloot, er zaten wel een paar grappige scènes in, voor de rest niks bijzonder.

Ik ben erg benieuwd naar de film, maar kan hem ergens vinden om te bekijken... Heeft iemand tips, of iets dergelijks?

Ik ook niet. Toch vreemd. Niet uitgebracht op DVD?

Heb de film kunnen zien dankzij mijn filmvriend lakte99, die hem nog op VHS had. Een gouden kans, want ik heb me suf gezocht, maar hij was toch echt nergens meer te vinden. Was aangenaam verrast. Want dit was eigenlijk best een serieuze film. Al wordt hij hier door sommigen met nogal wat dedain afgeserveerd.

De film zit vol 'hilarische' momenten, BOND31 en mdj noemen er al een aantal. Het colaflesje is natuurlijk legendarisch. En dat het nu maar eens afgelopen moest zijn met dat bidden, is ook prachtig. Zoiets moet bewaard blijven. Maar ook verder geeft de film een mooi tijdsbeeld. Verhaaltje van niks? Het gaat natuurlijk om emancipatie en de kloof tussen mannen en vrouwen. Een hot item in die jaren. Emancipatie is mooi en aardig, maar het zijn vooral de mannen die moeten emanciperen, die lopen nog achter, hoorde je vaak.

Van die discussie is de film de weerslag. 'Het vele bloot' is me eigenlijk niet zo opgevallen. Hoorde bij het verhaal en bij de tijd. Verder komt zo ongeveer de hele Nederlandse acteerwereld uit die tijd voorbij. Onder aanvoering van de Nationale Dekhengst Hugo Metsers. En natuurlijk met Willeke van Ammelrooy, want die had er geen moeite mee om uit de kleren te gaan. Het enige wijf met ballen in een land vol provinciaaltjes. Wie ook ballen had was Pim de la Parra, die zich hier letterlijk en figuurlijk voor lul zet. Wie zou dat nog durven?

avatar van Earth
Ik heb het 20 minuten volgehouden. Er gebeurt niets.