Callas Forever (2002)

Italië / Frankrijk / Spanje / Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Franco Zeffirelli
met Fanny Ardant, Jeremy Irons en Joan Plowright

Verhaal over de laatste dagen van de Grieks-Amerikaanse opera-legende Maria Callas. Een agent en impresario komt in haar leven en tracht haar over te halen een comeback te maken.

Nathalie...

avatar van as
as
stinissen schreef:

Nathalie...
volgens mij heeft Stinnie een natte droom ofzo....

avatar van catweasel
Wat een magistrale film! Zeker een van de beste van Franco Zeffrelli, van wie ik Tea with Mussolini als de beste beschouw.

Fanny Ardant is verbijsterend als Maria Callas. De autoritaire houding, haar eeuwige verdriet om Onassis, en de verbittering, ze kan het allemaal. Volgens Franco leek ze meer op Callas, als de echte in zijn herinnering.

Jeremy Irons acteert zeer goed. Ik ben ook niet anders van hem gewend.

En dan hebben we natuurlijk nog een van mijn lievelingsactrice's in een bijrol: Joan Plowright. Veel kans om te schitteren krijgt ze niet, maar de momenten die ze heeft zijn geweldig.

De film loopt als een trein. En vooral de prachtige muziek is een verrijking.

***** sterren voor deze geweldige ode aan Maria Callas.

avatar van Freud
Zeker geen slechte film, maar niet altijd even boeiend. De opnames van de film en alle scenes waar gezongen wordt zijn indrukwekkend, maar het meeste dat daarrond gebeurt is vrij saai en niet echt interessant. Fanny Ardant speelt wel geweldig goed, ze zet een meesterlijke prestatie neer en haar personage komt echt doorleefd over, misschien daarom dat de rest zo bleek blijft. Ook het hele gegeven van de beroemdheid die wat aan lager wal geraakt en dan toch nog een come back probeert kon me weinig raken en daar gaat toch een groot deel van de film over. Maar niet getreurd, zoals ik al zei zijn de filmopnames (en ook de beelden van de film) echt goed, erg meeslepend en met veel pathos in beeld gebracht, wat dus des te meer het contrast vergroot met de saaie omkadering. Maar ik heb met plezier gekeken en ik ga zeker eens een opname van Callas opzoeken, ik was behoorlijk onder de indruk!

avatar van Dirk1969
Het meest genoten heb ik van de verfilmde operafragmenten met de stem van Maria Callas. Ik zou dolgraag zien dat op deze wijze alle complete opera-opnames met Callas zouden worden verfilmd.
Fanny Ardant was inderdaad zeer overtuigend als Maria Callas. Ik vond haar eerder ook al erg goed in de film Balzac.

avatar van Kraay
Een beetje slap filmpje dat niet echt de moeite waard was, fanny ardant acteert wel aardig, alleen was haar personage vreselijk irritant, van die arrogante hoofdpersonen hou ik gewoon niet, die richten meestal, zoals ook hier, de complete film ten gronde.

avatar van radboud
Een mooie ode aan de grootste sopraan van de vorige eeuw. Voor mij had er meer muziek in gemogen, samen met life opnames uit vervlogen tijden. Ik denk wel dat het beeld wat hier wordt neergezet Callas goed weergeeft. In wezen een triest figuur die leefde op de liefde en erkenning van derden. Ik ben blij dat er veel muziek is bewaard, filmbeelden zijn en deze ode aan haar.

Mooie film met schitterende muziek. Prachtige decors en overtuigende fragmenten uit Carmen. Moet eigenlijk wel op een groot scherm worden bekeken om goed uit de verf te komen.