No Trains No Planes (1999)

Nederland / België
Drama / Komedie

geregisseerd door Jos Stelling
met Dirck van Dijk, Ellen ten Damme en Katja Schuurman

Een man (Dirck van Dijk) met zelfmoordplannen spendeert zijn laatste dag in een typisch Hollands stamcafé, waar hij afscheid neemt van de vaste gasten.Voor iedereen heeft hij een afscheidscadeau bij zich. Het verhaal speelt zich af binnen één etmaal en op één plaats: het verlopen Café Centraal aan een stationsplein dat fungeert als verzamelplaats van mensen die het leven voornamelijk langs zich heen zien gaan.

Het begin allemaal aardig. Verschillende typetjes met allemaal hun eigen karaktertrekjes, leuk om te zien. Maar naar het einde toe werd het langdradig, niks vernieuwends. Geheel is redelijk en onderhoudend. 2,5*

IN tegenstelling tot imdb vrij laag gemiddelde hier .

avatar van 93.9
Zaten veel aardige personages in, maar miste toch een en ander.
Nu balanceerde het te veel tussen een film voor een selecte groep en een mainstream film.
Het werd gewoon niet helemaal duidelijk wat ze nou wilde zeggen met deze film.
2 en halve ster.

Kon er bijna niks van verstaan.

robertus65
Onderhoudende film van Stelling met veel bekende namen. Rare kapsels hebben ze bijna allemaal. "Het moet niet gekker worden", werd er ook vaak gezegd.

Opnieuw een enigzins onevenwichtige film van Stelling. Het is allemaal wel boeiend, maar helaas tot op zeker hoogte. Er zijn karakters die eigenlijk geen karakters zijn en er is drama dat eigenlijk ook net geen drama is. Half. Onaf.

Jammer.

avatar van Rancid
Ik zag net (zaterdagmiddag) de intro van deze film en daarin hoorde ik een prachtige song gezongen door een vrouw. De vrouw heeft een wat ruwe stem, met wat gekraak erin en het deed me enigzins aan Melissa Etheridge denken. De stijl was accoustisch/folk/pop/rock of zoiets, maar wel met een complete band.
Ik kan helaas nergens info wbt de soundtrack van dit filmpje vinden. Iemand enig idee om welk nummer het gaat?
Bedankt!

avatar van Rancid
Overigens ging het níet om de soundtrack van Ilse de Lange.

avatar van Rancid
Het ging om It's a Heartache van Bonnie Tyler. Bedankt Erik hier van moviemeter, voor de tip!

Vraagje: ik zoek appeltaarten in mediaproducten voor school.....Zit in deze film iets met n appeltaart??

speranza
Dit is een aparte film die mij redelijk heeft onderhouden.

Leuke film over een man die afscheid neemt van alle mensen in zijn stamkroeg. Ook een aantal leuke rollen van een aantal leuke acteurs.
Titel is trouwens heel misleidend. Ik had hem al eens gezien, maar ik wist niet meer dat het deze film was.

avatar van Askikker
Jaren geleden dus al es gezien, maar toen niet wetende dat t een Jos Stelling was.
Had ik m nu gezien zonder die wetenschap had ik dat ook niet herkend.

Aantal sterke en aantal minder sterke rollen in een verhaal dat niet helemaal uit de verf komt,ook als sfeerschets niet overdonderend, maar slechts een onderhoudend filmpje, dat helaas naar t eind toe niet sterker wordt.

De pruiken waren wel eens té, en de lokatie, wat een klein buurtkroegje moet zijn, klopte natuurlijk niet; alleen al het toilet was groter dan het gemiddelde lokaal in een buurtkroegje.

Beetje gemiste kans, hier had toch wel meer in gezeten. Oké toegegeven; mijn lat lag nu misschien ook wel wat te hoog wegens de voorkennis.......