Running Red (1999)

Actie

geregisseerd door Jerry P. Jacobs
met Jeff Speakman, Angie Everhart en Stanley Kamel

Gregori is lid van een Russisch commando-team. Hij gooit het bijltje erbij neer en begint een nieuw leven in Amerika. Zijn oude baas geeft hem de opdracht om drie mensen te vermoorden en dreigt anders zijn familie om te brengen.

top film

djelle
Ik moet meer films met Jeff Speakman (her)zien. De man is toch wel een van de meest charismatische b-acteurs die meestal wel in een fijn actiefilmpje speelt. Ook deze bevat weer veel (mooi opgezette) shootouts, explosies, leuke stunts en dergelijk meer. Misschien wel iets teveel van dat Amerikaans koekendoos-melodrama tussendoor, maar voor de rest zeer vermakelijke actienonsens.

avatar van DiDa
Leuke scene met de bus : rechtstreeks gekopieerd uit de film Red Heat met Arnold Schwarzenegger. Precies dezelfde beelden. Sterker nog : de makers hebben die beelden gewoon gebruikt.

djelle
Meen je dat nu? Gebeurt vaak natuurlijk in dit soort films, maar het was me totaal niet opgevallen hier...

avatar van Lennert
Een typische film waarbij je de hoofdpersoon gewoon een beter leven gunt dan het hem hier wordt geboden (inclusief vrouw die denkt dat hij vreemd gaat, terwijl hij in het echt verplicht op het moordpad is)

Jeff Speakman is niet de beste actieheld, maar zijn acteerwerk is redelijk en zijn kenpo karate blijft een meer spectaculaire martial art dan de standaard karate van mensen als Jean-Claude van Damme en Chuck Norris, mede door de razendsnelle stoten die lekker vlot in beeld worden gebracht. Wat betreft de andere actie krijgen we een aantal mooie shootouts en explosies te zien, maar het zijn voornamelijk de (deels uit andere films gehaalde) achtervolgingsscenes met auto's die voor de actieliefhebber puur genieten zijn.

Maar goed, vanzelfsprekend zijn er minpunten te vinden. Zo is een groot gedeelte van de cast niet bijster overtuigend in de acteerrregionen en zou ik Speakman's sterkste punt (zijn vechtkunsten) veel meer uitgelicht zien willen worden. Dit alles maakt Running Red geen slechte film, maar men ontstijgt de middelmaat niet heel erg veel. Toch, binnenkort wil ik The Perfect Weapon zien, Speakman heeft het charisma om een echte actieheld te zijn.

avatar van otherfool
Adequate B-film die geen moment zal blijven hangen maar toch wel vermaakt. Speakman voldoet en Everhart is hot. 2,5*.