The Perfect Weapon (1991)

Actie / Thriller

geregisseerd door Mark DiSalle
met Jeff Speakman, John Dye en Mako

Om de problemen met zijn vader te verwerken, die zijn jongere broer Adam boven hem verkiest, studeert Jeff Sanders kenpo onder leiding van meester Lo. Na een ruzie op het sportterrein van de universiteit wordt Jeff weggestuurd en verbreekt hij alle banden met zijn vader. Na enkele avonturierjaren keert Jeff terug naar zijn geboortestad om zijn vriend Kim te bezoeken. Kim wordt door de plaatselijke Koreaanse maffia afgeperst. Wanneer zijn vriend wordt vermoord door een van de mannen van Yung, zweert Jeff wraak te zullen nemen.

wat ik niet snap, is dat deze acteur niet verder gaat met het ontplooien in zijn vak want zijn films zijn echter niet slecht

avatar van filmfan1967
Een must voor martial arts fans. Helaas heeft Jeff Speakman na Perfect Weapon geen film van vergelijkbaar niveau meer gemaakt.

avatar van Iron Maiden
A warrior withour fear,
A hero without equal!

avatar van 606
Hele goede onbekende film.
Acteurs prima en verhaal is ook leuk.
Voldoende gevecht en actie scenes afgewisseld met zoek tocht.

3,5 ster

avatar van riesma
Een actiefilm die voor mij veel betekent. Ikzelf train ook in Kenpo, net als Jeff Speakman. In de film zijn een aantal standaard traningstechnieken herkenbaar, het zij aangedikt voor het spectakel. Speakman had in één klap (what's in a word) een cult-status binnen de Kenpowereld. Tegenwoordig richt hij zich veel op MMA, traditionele Kenpotechnieken gecombineerd met grondgevecht.
Dit was de eerste film waarin 'pure' Kenpo getoond werd. Geen grote show-elementen maar directe technieken, pure zelfverdediging. De grondlegger en grootmeester van het huidige Kenpo, Ed Parker, was zelf nog betrokken bij het filmen. Hij heeft de definitieve versie nooit gezien: hij overleedt op 59-jarige leeftijd aan een hartaanval.
Er is toentertijd een kleine making-of op de Nederlandse televisie geweest over The Perfect Weapon. Als één van de weinigen heb ik daar nog een oude videoband van en jaren geleden een gedigitaliseerde versie daarvan gemaakt en op YouTube gezet (Let op, het geluid is erg hard. En Kenpo wordt 'verkeerd' gespelt als Kempo).

The Perfect Weapon is een actiefilm die wat mij betreft boven het gemiddelde uitsteekt. Het verhaal over wraak is net niet te cliché en heeft zelfs nog voldoende realisme om geloofwaardig over te komen. De actie is goed; de hoofdpersoon Jeff is de meeste antagonisten de baas, maar is niet een onkwetsbare superheld. Er zit genoeg humor in, genoeg stunts en genoeg drama, nergens is een ingrediënt teveel te ontdekken waardoor de film de volledige speelduur boeiend blijft.
Een film waarin Aziaten voorkomen, dan kun je niet zonder het vaste trio Mako, Hong en Tagawa. Een leuke bijrol voor een jonge Dante Brasco (Rufio in Hook), die helaas weinig rollen van betekenis meer heeft gespeeld. Jeff Speakman zelf heeft nog een aantal actiefilms hierna gemaakt, maar is nooit doorgebroken als bekende actieheld. Zijn acteerwerk vind ik zo slecht nog niet. Net als Marc Dacascos, had hij pech dat er al genoeg bekende acteurs in Hollywood rondliepen. Ik betreur het voor beide.
Zonder al te veel mijn nostalgische gevoel mee te laten spelen, vind ik The Perfect Weapon een ruime voldoende waard.

avatar van DiDa
US blu-ray release was vorige week. Hier de blu-ray review:

The Perfect Weapon Blu-ray

avatar van filmfan1967
Dit is fantastisch nieuws, DiDa! Nooit was er een behoorlijke DVD-versie en nu is er wel opeens een regiovrije blu-ray!

avatar van Imperial Figure
Wat een laag cijfer voor zo'n lekker vermakelijk film dat voor mij veel betekend.
Puur jeugdsentiment en ik kwam jaren maar niet op de titel van deze film. (zo'n 10 jaren kwam ik er maar niet op )
Zat elke keer met tiger of dragon in mijn hoofd, maar het is dus The Perfect Weapon.
Kwam het eergister toevallig tegen via imdb en mijn dag was gelijk een stuk beter.
Dacht dat de film stukken minder zou zijn dan vroeger omdat het toen ook in mijn power ranger fase was.
Maar gister vermaakte ik me hier wel weer mee (dit keer met 720p weergave) en dat vind ik een hele prestatie, dus een dikke 4 ster voor sentiment en vermaak dat nog steeds sterk overeind staat.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Zonder Norris.

Er zijn van die actiefilms die naast het hoofdingrediënt ‘actie’ verder weinig te bieden hebben. Omdat de dialogen dwaas zijn of omdat de acteurs worden vertegenwoordigd door misschien wel stuntmannen, omdat dit goedkoper is. Deze typische jaren ’80 flick (laat u niet misleiden door het jaartal) kent alle foute factoren, maar is daardoor nog meer kazig en cultgevoelig.

Martial arts voert de boventoon en uiteraard zijn Mako, Hong en Professor Tanaka aanwezig. De naar Sony Crocket riekende Speakman kent net zo weinig charisma als Chuck Norris, maar had men de bebaarde karateka gekozen i.p.v. hem dan had de Chuckmeister hiermee zijn magnus opus gemaakt. Sowieso ademt dit werk Cannon en was de Stairmaster hier uitstekend op zijn plek geweest.

Goed.

avatar van Beertje45
Simpel wraakactie verhaaltje met veel actie, maar de vechtstijl van Speakman was knap en vooral worden de vechtscene's heel mooi in beeld gebracht. Vraagje voor de echte kenners: was regisseur DiSalle ooit eveneens een martial artist? Dacht daar ooit iets over gehoord te hebben.

avatar van jankiebold
Berefilm

avatar van Beertje45
Volledig met je eens!

Tegenvallende film waarin een kenpo-expert terugkeert naar zijn geboortestad en wat doet aan het onrecht daar. Een slap verhaaltje dat ook zeker niet geholpen wordt door de houterige dialogen en dito montage. Het acteerwerk is van een bedenkelijk niveau. Nog wel een paar aardige vechtscenes, maar te weinig opzienbarend voor 2.5 sterren.

avatar van Grindhouse62
Vanavond deze, destijds straight to video uit gebrachte actiefilm maar eens uit de collectie gekozen. Voor velen uiteraard een baggerfilm, maar voor mij als liefhebber van Grindhouse movies een traktatie. Ik hou nou eenmaal van dit soort pulp. Heb mij er mee vermaakt. 3.0

avatar van xxERWINxx
Vroeger deze al eens gezien op VHS , nu op een dvd.

Ik vond het een vermakelijke film, redelijk wat goede vecht scenes, hij verveeld nergens.
Ook het einde in de loods bij de jachthaven vond ik heerlijk waarin hij moet zien af te rekenen met de eindbaas.
Heerlijke schurk ook.
Goede gevechten , leuk om weer eens gezien te hebben.