Le Comte de Monte Cristo (1961)

Alternatieve titels: The Count of Monte Cristo | The Story of Monte Cristo

Frankrijk / Italië
Actie / Avontuur

geregisseerd door Claude Autant-Lara
met Louis Jourdan, Yvonne Furneaux en Pierre Mondy

Edmond Dantes staat op het punt bevorderd te worden tot kapitein in de Franse marine en te trouwen met de mooie Mercedes. Jaloerse collega's zorgen ervoordat hij, hoewel onschuldig, levenslang gevangenisstraf krijgt. Een priester biedt troost door hem te vertellen over een schat die is verborgen op het eiland Monte Cristo.

avatar van Brix
Zeker niet de beste verfilming van dit beroemde verhaal.
Maar ook geen prutsfilmpje.
Het geheel is groots opgezet, en de decors en filmlocaties zijn fraai.
Louis Jourdan speelt de rol van Edmond Dantes prima, alhoewel af en toe wat theatraal.
Toch stoorde mij dat niet zo.
De metamorfose van Jourdan als de jonge, opgewekte Edmond naar de door duivelse wraaklust bezeten graaf van Monte Cristo is sterk.
Indrukwekkend zelfs.
Ik vind Jourdan een goede acteur.
(Hij zal mij overigens ook steeds bijblijven als de meest getrouwe 'Dracula' vertolker, in 'Count Dracula')

Een grote misser is m.i. de veel te weinige aandacht die gegeven is aan het verblijf van Edmond in de gevangenis.
Dat is een onvergeeflijke fout van de regisseur en scriptschrijver.
Overbodig vond ik het laten opdraven van de beroemde detective/politieman Vidocq, en dan nog wel in een dubieuze rol.
Toch kon de film mij zeker wel boeien.
De actiescènes zijn goed, en er zit een sterke rechtbankscène in het verhaal.
Jammer dat ik de film niet heb opgenomen toen hij onlangs op de Duitse TV te zien was.

Verdorie!
Wéér vergeten op te nemen vandaag
(Nu op ARD TV te zien)

Vanmiddag op ARD TV te zien > 12:45 uur