• 17.014 nieuwsartikelen
  • 181.634 films
  • 12.529 series
  • 34.667 seizoenen
  • 654.354 acteurs
  • 200.235 gebruikers
  • 9.451.379 stemmen
Avatar
 
banner banner

Obsession (2025)

Horror | 108 minuten

Genre: Horror

Speelduur: 108 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Curry Barker

Met onder meer: Michael Johnston, Inde Navarrette en Cooper Tomlinson

IMDb beoordeling: 8,1 (122.923)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 14 mei 2026

Plot Obsession

"Be careful who you wish for…"

Bear is al heel lang verliefd op zijn jeugdvriendin Nikki. Toevallig houdt hij een sieraad met bovennatuurlijke krachten vast wanneer hij een romantische relatie met haar wenst. Eindelijk beantwoordt Nikki zijn liefde, waardoor Bear, die over het dolle heen is, niet meteen doorheeft dat zijn vriendin zich dusdanig op hem fixeert dat er van een obsessie gesproken kan worden. Er zit echter een kwaadaardige entiteit in het spel.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Jotil

Jotil (crew bioscoopreleases)

  • 2258 berichten
  • 426 stemmen

Vanaf 14 mei 2026 in de bioscoop (Universal Pictures International Netherlands)


avatar van Aapje81

Aapje81

  • 2239 berichten
  • 5227 stemmen

Deze horrorfilm wordt unaniem geprezen. De verwachtingen zijn vrij hoog.


avatar van mrkos

mrkos

  • 1034 berichten
  • 1814 stemmen

Aapje81 schreef:

Deze horrorfilm wordt unaniem geprezen. De verwachtingen zijn vrij hoog.

Ik zag het inderdaad. Ben erg benieuwd.


avatar van mcdaktari

mcdaktari

  • 7559 berichten
  • 0 stemmen

Naar deze nieuwe horror van Curry Barker ben ik wel benieuwd. Ik heb net zijn kort horrorfilmpje "The Chair" gekeken en dat zag er best oke uit.


avatar van Naudsaf

Naudsaf

  • 30 berichten
  • 58 stemmen

Obsession is echt een toffe horrorfilm die vooral sterk is door de beklemmende sfeer. Naast een paar jumpscares kruipt de spanning echt onder je huid, juist omdat je vaak voelt dat er iets misgaat maar toch verrast wordt door hoe bizar of heftig het wordt. Inde Navarrette is geweldig en zet een creepy, intense rol neer. Verrassend, ongemakkelijk en zeker het kijken waard.


avatar van scorsese

scorsese

  • 13458 berichten
  • 11281 stemmen

Uitstekende film waarin een jongeman wenst dat zijn jeugdvriendin verliefd op hem wordt. Een premisse die gemakkelijk een romcom had op kunnen leveren, maar deze toch wel originele film gooit het over een andere boeg. Grappig en verontrustend, waarbij Inde Navarrette ongetwijfeld veel plezier met haar rol heeft gehad. Een tikkeltje traag en de introductie van de personages had wat langer mogen duren, maar toch nog een kleine 4.0 sterren.


avatar van kakstoel1

kakstoel1

  • 30 berichten
  • 503 stemmen

Deze was echt goed paar goeie schrikmomenten goed verhaal ja ik hou hier wel van


avatar van Edmovie40

Edmovie40

  • 67 berichten
  • 452 stemmen

Nogal voorspelbaar. Als je de trailer hebt gezien heb je eigenlijk de hele film al gezien. De film verrast nergens. Een groot cliché.


avatar van Thorongil

Thorongil

  • 1648 berichten
  • 727 stemmen

Aangenaam verrast door de film. In het begin komt het allemaal wat traag op gang, maar richting het einde wordt het interessant en bloederig.


avatar van wess16

wess16

  • 684 berichten
  • 3922 stemmen

Wel aardig, maar is eerder grappig dan eng. Wel een leuke en originele premisse!


avatar van Fer87

Fer87

  • 2 berichten
  • 2 stemmen

BE-LA-CHE-LIJ-KE film....

Ik ging met zeer hoge verwachtingen naar de bioscoop na het lezen van de eerdere reviews. Begrijp echt totaal niks van de reviews. Totaal niet spannend. Slechts 1 echt schrikmoment. Meer een komedie dan een horror/thriller.


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27542 berichten
  • 4140 stemmen

Fer87 schreef:

BE-LA-CHE-LIJ-KE film....

Ik ging met zeer hoge verwachtingen naar de bioscoop na het lezen van de eerdere reviews. Begrijp echt totaal niks van de reviews. Totaal niet spannend. Slechts 1 echt schrikmoment. Meer een komedie dan een horror/thriller.

Jij snapt het hele genre blijkbaar niet.


avatar van De filosoof

De filosoof

  • 2554 berichten
  • 1749 stemmen

De film begint als een typische Gen Z-film over de moeilijkheden van het huidige dating-leven dat draait om persoonlijke grenzen, de voorwaarde van ‘consent’ en de gevreesde friendzone. Maar ook als een obsessieve liefde ontaart in een horrorkomedie blijft het vanwege die vorm typisch een film voor de jeugd: in de film wenst een jongen dat een mooie collega verliefd op hem wordt waarna het meisje als gehypnotiseerd plots een maniakale verliefdheid voor hem heeft en ze een heuse liefdesterroriste – een minnares from hell – is.

Net als het meisje in The Exorcist is ze duidelijk zichzelf niet zodat je in het bekende thema ‘be careful what you wish for’ ook iets van diepgang kunt ontwaren als een waarschuwing tegen valse liefde zoals van een seksrobot of seksslaaf alsmede dat echte liefde niet vraagt dat de ander anders is dan die is. Maar je krijgt niet de indruk dat de film diepere lagen wil aanboren: de film wil simpelweg de puberale verliefdheid – en verliefdheid is per definitie een obessie en eng – uitvergroten tot pure horror (die het in het echte leven natuurlijk ook kan worden in het geval van stalking). Al met al doet de film me aan heel veel andere films denken die de thema’s van obsessieve liefde, bezetenheid en het uitkomen van je wens met desastreuze gevolgen al uitputtend hebben behandeld. De film weet niet eens een sterk einde te bedenken. Maar verder is de film wel vermakelijk.


avatar van Fer87

Fer87

  • 2 berichten
  • 2 stemmen

rep_robert schreef:

(quote)

Jij snapt het hele genre blijkbaar niet.

Welk genre bedoel je dan precies? Komedie/horror? Nee daar snap ik idd niks van en blijf ik voortaan ook graag van weg. Zonde van m'n geld.


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27542 berichten
  • 4140 stemmen

Fer87 schreef:

(quote)

Welk genre bedoel je dan precies? Komedie/horror? Nee daar snap ik idd niks van en blijf ik voortaan ook graag van weg. Zonde van m'n geld.

Een film beoordelen op het aantal jump scares vind ik sowieso zwak. En de enige die hierin zit is zo effectief. De hele zaal schoot omhoog bij mij. Heerlijk. Vind de film ook niet op komedie leunen, wat is nou echt de komedie in deze film?


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27542 berichten
  • 4140 stemmen

De filosoof schreef:

Net als het meisje in The Exorcist is ze duidelijk zichzelf niet zodat je in het bekende thema ‘be careful what you wish for’ ook iets van diepgang kunt ontwaren als een waarschuwing tegen valse liefde zoals van een seksrobot of seksslaaf alsmede dat echte liefde niet vraagt dat de ander anders is dan die is. Maar je krijgt niet de indruk dat de film diepere lagen wil aanboren: de film wil simpelweg de puberale verliefdheid – en verliefdheid is per definitie een obessie en eng – uitvergroten tot pure horror (die het in het echte leven natuurlijk ook kan worden in het geval van stalking). Al met al doet de film me aan heel veel andere films denken die de thema’s van obsessieve liefde, bezetenheid en het uitkomen van je wens met desastreuze gevolgen al uitputtend hebben behandeld. De film weet niet eens een sterk einde te bedenken. Maar verder is de film wel vermakelijk.

Ik snap het benoemen van the Exorcist hier eigenlijk totaal niet. De films hebben niks met elkaar gemeen. En als je een hele lijst met vergelijkbare films weet zou ik eerder een vergelijking daaruit verwachten. Ik ben wel benieuwd welke films je dan op doelt. Wellicht zitten er wat leuke tussen voor mij. Want deze combinatie van thema's op deze manier heb ik volgens mij niet vaak gezien.

Ik ben zelf overigens ook wel blij dat het geen diepere thema's probeert te doorgronden, al vind ik het ook wel weer kort door de bocht om het op puberale verliefdheid te gooien en dat er een plat product uitkomt. Er zitten toch wel thema's in die jij wel benoemt (be careful what you wish for, stalking, obsessies, moeilijke relaties etc.) die effectief uit de verf komen. Vond het einde daarom juist ook heel sterk. Geen soft gedoe.


avatar van De filosoof

De filosoof

  • 2554 berichten
  • 1749 stemmen

rep_robert schreef:

Ik snap het benoemen van the Exorcist hier eigenlijk totaal niet. De films hebben niks met elkaar gemeen. En als je een hele lijst met vergelijkbare films weet zou ik eerder een vergelijking daaruit verwachten. Ik ben wel benieuwd welke films je dan op doelt. Wellicht zitten er wat leuke tussen voor mij. Want deze combinatie van thema's op deze manier heb ik volgens mij niet vaak gezien.


Zoals ik al schreef: "Net als het meisje in The Exorcist is ze duidelijk zichzelf niet." De associatie met die film ontstond toen ze niet gewoon verliefd was geworden als vervulling van zijn wens maar duidelijk werd dat ze tegen haar wil 'bezeten' werd door een demonische macht zoals expliciet naar voren kwam toen ze hem verzocht haar te doden toen ze even zichzelf was en haar demon sliep. De film wordt ook een bovennatuurlijke horrorfilm genoemd (zie Wikipedia). Tussen de honderden films die dezelfde basis hebben als The Exorcist zullen best films zitten die nog sterker op Obsession lijken, maar ik had geen zin om die allemaal op te zoeken en koos voor de bekendste c.q. het origineel. Overigens, Barker noemt zijn film "Fatal Attraction (1987) voor de Gen Z-generatie" dus die film zou hij je zelf waarschijnlijk aanraden als je op zoek bent naar vergelijkbare films.


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27542 berichten
  • 4140 stemmen

De filosoof schreef:
(quote)


Zoals ik al schreef: "Net als het meisje in The Exorcist is ze duidelijk zichzelf niet." De associatie met die film ontstond toen ze niet gewoon verliefd was geworden als vervulling van zijn wens maar duidelijk werd dat ze tegen haar wil 'bezeten' werd door een demonische macht zoals expliciet naar voren kwam toen ze hem verzocht haar te doden toen ze even zichzelf was en haar demon sliep. De film wordt ook een bovennatuurlijke horrorfilm genoemd (zie Wikipedia). Tussen de honderden films die dezelfde basis hebben als The Exorcist zullen best films zitten die nog sterker op Obsession lijken, maar ik had geen zin om die allemaal op te zoeken en koos voor de bekendste c.q. het origineel. Overigens, Barker noemt zijn film "Fatal Attraction (1987) voor de Gen Z-generatie" dus die film zou hij je zelf waarschijnlijk aanraden als je op zoek bent naar vergelijkbare films.


Ik snap waar je op doelt betreft bezetenheid, maar thematisch lijken de films in de verste verte niet op elkaar. Daarom vind ik de vergelijking een beetje mank lopen. Dan zou je elke film met bezetenheid als thema in de vergelijking kunnen noemen
Zou het zelfs nog eerder met cheesy horrors als Wish Upon vergelijken in het thema be careful what you wish for dan een exorcisme film. Fatal attraction is ook een leuke film idd. Zelfde thema, maar dan minder bovennatuurlijk haha.


avatar van MosquitoSmasher

MosquitoSmasher

  • 770 berichten
  • 6 stemmen

Toffe film, duurde echter wel even voor mij voordat ie mij echt ging boeien.

Ten eerste vond ik het ronduit raar hoe sommige mensen in de zeer volle zaal volop aan het lachen waren om bepaalde scènes, of echt geschrokken reageerden. Volgens mij zijn zij weinig gewend, damn zeg.

Leuk bedacht, alleen had het probleem echt wel "gefixt" kunnen worden, maar wellicht werkte dat niet voor de film.

Bear had gewoon naar een wildvreemde kunnen gaan, hem 100 dollar beloven/geven als de desbetreffende persoon gewoon zegt "undo Bear's wish" net zoals dat zijn maat miljard dollar wenst en echt kreeg. Leuke scène dat ook.

Maar goed, dan had je natuurlijk geen schokkend einde kunnen krijgen als het op die manier werd opgelost. Het einde vond ik wel tof, Nikki doet een wens dat hij gewoon precies zoals zij obsessief verliefd is op haar, beide op èèn golflengte zeg maar..... echter heeft hij al die pillen al ingenomen. Hij laat haar wel achter in een gruwelijke staat trouwens, met dat lijk van hun vriendin. Want al het bewijs zal naar haar leiden aangezien zij die moord begaan heeft.

Maar ik blijf met een vraag zitten. Waarom werd zij na die eerste wens überhaupt zo gestoord? Hijzelf vraagt dat ook aan dat bedrijf van die wens dingen, maar krijgt geen antwoord erover.

Maar wat ik wel gewoon echt kan waarderen is dus het feit dat het een verdomd tragisch en duister einde heeft. Nikki is hartstikke de sjaak en dat nadat ze echt al haar vrienden kwijt is geraakt. Niks geen happy ending, niet eens een beetje.


avatar van remorz

remorz

  • 2504 berichten
  • 2768 stemmen

Leuke film met een goede sfeerbehandeling en uitstekende vertolking van Inde Navarette maar kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat Barker maar bar weinig op de premisse weet voort te bouwen.

Hij stapelt er per scene wat extra ellende slash ongemak bovenop maar plottechnisch gebeurt er weinig nieuws, waardoor de film constant een slepend gevoel heeft, erg repetitief aandoet en er nul ontwikkeling/transformatie plaatsvindt, iets wat de film echt had kunnen verheffen en de hype-trein recht had kunnen doen.

Nu is het best vermakelijk, ook de humor snijdt prettig door de herhaling heen maar pacing-problemen en gebrek aan ontwikkeling maken dit voor mij meer een gemiste kans dan ‘de beste horror van het jaar’. 2,5*


avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

  • 10095 berichten
  • 1526 stemmen

Leuk tussendoortje, maar duurt allemaal te lang. Begint dan repeterend te worden, want echte ontwikkeling zit er ook niet in.

En het had beter geweest als de wens echt uitgekomen was. Niet dat je wenst dat die meid smoorverliefd op je wordt, en dat je dan een demon krijgt die doet of die smoorverliefd op je is. Dat is gewoon oplichterij.


avatar van Basto

Basto

  • 12416 berichten
  • 7532 stemmen

Het idee is leuk en de film kent ook een paar sterke momenten. Maar helaas is het op audio visueel vlak vrij pover. En dat is jammer. Film had een betere regie verdiend. Had wat meer van het grlijksoortige It Follows mogen hebben op dat vlak. Nu zit herziening er niet in.

3,5


avatar van Basto

Basto

  • 12416 berichten
  • 7532 stemmen

Graaf Machine schreef:
Leuk tussendoortje, maar duurt allemaal te lang. Begint dan repeterend te worden, want echte ontwikkeling zit er ook niet in.

En het had beter geweest als de wens echt uitgekomen was. Niet dat je wenst dat die meid smoorverliefd op je wordt, en dat je dan een demon krijgt die doet of die smoorverliefd op je is. Dat is gewoon oplichterij.


Tja, zo gaat dat net magie. Hij had ook niet gewenst dat ze verder normaal zou blijven.


avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

  • 10095 berichten
  • 1526 stemmen

Basto schreef:
(quote)


Tja, zo gaat dat net magie. Hij had ook niet gewenst dat ze verder normaal zou blijven.

Vind ik niet relevant. Gewoon slordig geschreven. Je moet juist exact krijgen wat je wenst, en als je wenst dat die meid smoorverliefd op je wordt, moet je geen demon krijgen die net doet of die smoorverliefd op je is.


avatar van Basto

Basto

  • 12416 berichten
  • 7532 stemmen

Graaf Machine schreef:
(quote)

Vind ik niet relevant. Gewoon slordig geschreven. Je moet juist exact krijgen wat je wenst, en als je wenst dat die meid smoorverliefd op je wordt, moet je geen demon krijgen die net doet of die smoorverliefd op je is.


Maar de magie werkte nu eenmaal zo dat haar ziel werd afgenomen en er een demon voor terug kwam. Werkt het zoals jij voorstelt, dan krijg je een romantische komedie….


avatar van zemmel

zemmel

  • 31 berichten
  • 27 stemmen

Zonder enige kennis deze film gezien en ondanks dat de keuzes af en toe wat onnozel waren van Bear, toch een spannende en verassende film met goede onderhuidse spanning.


avatar van Partyboooi

Partyboooi

  • 827 berichten
  • 1439 stemmen

Goeie (horror)film! De absurditeit af en toe gaat net niet te ver en maakt het zeer goed te pruimen! Moet zeggen dat die meid het ook erg goed acteert... Af en toe is het wat traag, zeker in begin duurt het lang eer er echt iets pakkends gebeurt. Maar op gegeven moment zit er helemaal in en is het gewoon een toffe film.

3,5*


avatar van moviemike

moviemike

  • 1411 berichten
  • 5869 stemmen

Toch wel één van de betere films dat ik dit jaar al heb gezien, horror doet het voor mij weer erg goed. Het gegeven is zelfs nog niet zo heel origineel, iemand mag een wens doen en dat loopt zodanig uit de hand dat er een nachtmerrie uit ontstaat. Op visueel vlak is het allemaal misschien wel wat pover en verhaaltechnisch zit het ook allemaal nogal gemakkelijk in elkaar maar daartegenover krijg je een duister, eng sfeertje aangeboden waarbij je je een ganse film ongemakkelijk voelt. De, voor mij, totaal onbekende Inde Navarette is dan ook nog eens een groot plezier om naar te kijken. Op haar beste momenten staat ze zowel grappig als doodeng tegelijkertijd te spelen.


avatar van Shadowed

Shadowed

  • 11606 berichten
  • 6831 stemmen

Sensationele horrorfilm. In mijn optiek totaal foutloos in het opbouwen van sfeer, ongemak en spanning, met een aantal buitenaards sterke acteerprestaties. Daarin dient een naam zoals Inde Navarrette natuurlijk als eerste benoemd te worden, die de kijker een gevoel van onophoudelijke dreiging oplegt en altijd een manier vind om de kijker angst aan te jagen. Zodra ze uit beeld is, zit je meteen met je handen in het haar over waar ze nu uithangt en wat ze aan het doen is. De slechts 26-jarige regisseur Curry Barker zelf is echter de grote winnaar en slaagt in een griezelmissie die maar weinig namen in het vak gegeven zijn. Obsession is voortdurend beklemmend en geregeld zelfs zenuwslopend. En waar concurrerende horrorprojecten zichzelf vaak naar het einde toe in de kaarten laten kijken, blijft deze film voortdurend vernieuwend, onvoorspelbaar en weliswaar origineel. De stabiele, ongeremde intensiteit van dit geheel is haast niet van deze tijd. Absoluut omvergeblazen en trillend de zaal uitgelopen. Onvergetelijk gewoon. Epische aanrader voor alle fanaten.


avatar van remorz

remorz

  • 2504 berichten
  • 2768 stemmen

Wauw, vijf sterren van Shadowed, dat kunnen er niet veel zeggen.