• 10.997 nieuwsartikelen
  • 9.003.318 stemmen

Lover, Stalker, Killer (2024)

Documentaire / Misdaad | 90 minuten

Genre: Documentaire / Misdaad

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Sam Hobkinson

Met onder meer: Dave Kroupa

Gesproken taal: Engels

• Netflix Bekijk via Netflix

Plot Lover, Stalker, Killer

"From online stalking...to real life hell"

In 2012 had automonteur Dave net een langdurige relatie achter de rug en wilde graag zijn romantische leven weer oppakken. Online ontmoette hij Liz en Cari verscheen in zijn leven toen haar auto gemaakt moest worden. De alleenstaande moeders met winnende karakters hielpen hem op verschillende manieren uit zijn schulp te komen. Zijn tweede kans op romantiek draaide echter uit op een verwrongen driehoeksverhouding vol intimidatie, digitaal bedrog en moord die in deze documentaire besproken wordt.

logo tmdbimage

Zichzelf (archiefmateriaal)

avatar van bjerik76

bjerik76

wat een verhaal...

kijkt lekker weg voor een keer.

jammer dat er niet veel rechtbankverslag te zien viel. het eind was ineens wel heel kortaf.

avatar van jacobine_rodijk

jacobine_rodijk

Zoals bovenstaande gebruiker al aangeeft is het een behoorlijk bizar verhaal, met de broodnodige twists die zelfs in fictieve films haast ongeloofwaardig zouden zijn, laat staan in de realiteit.

Grootste manco is de keus om de echte betrokkenen te gebruiken als acteurs voor de reconstructies en tegelijkertijd te laten praten over de gebeurtenissen, daardoor weet je 1) wie het verhaal overleeft en 2) wie de dader is omdat diegene niet aan het woord komt i.t.t. de personen die wel het woord krijgen. Interessante keuze van de regisseur, maar twijfel of het de juiste was.

avatar van lang pee

lang pee

Een zeer uitzonderlijk verhaal maar wat mij altijd opvalt in dit soort docu's wat een gesukkel het is door de politie. Ik loop elke dag als ik naar de winkel ga over een voetpad waar een stalker enkele jaren geleden iemand doodschoot. Het is een enorm probleem dat niet altijd ernstig genoeg genomen word maar natuurlijk ook een enorm probleem is.

avatar van mikey

mikey

1 vraagje: wie heeft de passagiersstoel opnieuw bekleed dan? Ik had na 15 minuten al door hoe de vork in de steel zat. Er was maar 1 computerexpert in dit verhaal en helemaal niemand kan Cari vinden. Aangezien 1+1 2 is. Ik vind die politie daar maar dom en traag.
Maar die bloedvlek onder de bekleding?? En die stud was een automonteur? hmmm .
Wat was haar verweer eigenlijk? Kon Liz zomaar zijn pistool jatten? Wist zij ervan? Zaten er kruitsporen op haar? Is die pistool ooit nog gevonden? Veel hiaten.. meer vragen dan duidelijkheid. Als rechter had ik haar vrij gesproken.

avatar van ChantalParis

ChantalParis

mikey schreef:
Maar die bloedvlek onder de bekleding?? En die stud was een automonteur? hmmm .

Ik ben blij dat jij geen rechter bent

avatar van princesspeach

princesspeach

Als kijker had ik na 15 minuten al door hoe de vork in de steel zit.

avatar van mikey

mikey

princesspeach schreef:

Als kijker had ik na 15 minuten al door hoe de vork in de steel zit.

jij ook al?

avatar van Bearzel

Bearzel

Als je jezelf wat dieper inleest in de zaak, valt het wel op hoe vaak men dingen weglaat in de true crime docus en vooral waarom. In dit geval was er schijnbaar al veel eerder verdacht gedrag van Liz, maar dat zou de "twist" verzwakken, dus dat mogen we dan niet weten. Daarnaast was er ook nog wel meer bewijs tegen Liz, maar ook daar wordt er hier en daar wat weggelaten zodat het verdict van de rechter toch wat spannender wordt. In een docu vind ik dat toch niet horen, maak er dan film van als je dat wil doen.

Verder lijkt het me geen kunst om door te hebben wat er aan de hand is. Als je weet dat er een onverwachte wending gaat komen, dan is 't door de opbouw nogal evident wat dat zal zijn (door de manier waarop de docu omgaat met bepaalde hoofdrolspelers)

avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

Best een boeiende docu, lekker vlot verteld en vooral veel sfeerbeelden van de Amerikaanse binnenlanden. Vooral die beelden gaven echt een meerwaarde voor de kijkervaring. Helder verteld al had ik al wel snel door hoe de vork (deels om de reden die Bearzel al noemt, die ene mevrouw kwam niet in beeld en was of dood of de dader) in de steel zat dus echt verrassend was het laatste deel niet. Ook had ik graag wat meer over het 'waarom' willen weten. 3,5*

avatar van Shampoo

Shampoo

• 2078 stemmen

Sommige zaken blijven inderdaad onduidelijk

ik begrijp niet waarom Liz haar eigen huis affikte, juist toen ze weer intiemer werd met Dave. Wat was daar het punt van dan, want daarna ging ze ergens op een plek wonen die ze zelfs hem niet wilde vertellen

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

De twist zie je van heinde en verre aankomen, maar ik moet zeggen dat 'Lover, Stalker, Killer' (2024) op een onderhoudende manier ernaartoe opbouwt. Toch wel één van de betere true crime documentaires van de laatste tijd.

avatar van Ste*

Ste*

• 1965 berichten

Aardige documentaire die vooral weet op te vallen in de cinematografie. Ik vond het in het begin wat flauw dat alles is 'nagespeeld' (maarja, wat moet je anders als je geen beelden hebt), maar het ziet er wel mooi uit en is soms spannend gedaan.

Moet zeggen dat ik ondanks alle twists op een gegeven moment toch een beetje verveeld raakte. Vanaf dat je weet dat Liz er zelf achter zit is de spanningsboog wel een beetje weg.

Zoals wel vaker mis ik in dit soort docu's het hoe en waarom van de dader zelf. Vind dat je vrij weinig te weten komt over hoe ze precies gehandeld heeft en waarom, terwijl dat me nu juist interessant leek.