• 13.135 nieuwsartikelen
  • 169.882 films
  • 11.159 series
  • 31.928 seizoenen
  • 630.983 acteurs
  • 196.427 gebruikers
  • 9.184.022 stemmen
Avatar
 
banner banner

NL-Alert (2024)

Drama | 37 minuten / 42 minuten (Koolhoven Presenteert)
3,05 71 stemmen

Genre: Drama

Speelduur: 37 minuten / 42 minuten (Koolhoven Presenteert)

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Loïs Dols de Jong

Met onder meer: Liza Macedo dos Santos, Aline Cornelissen en Lukas Bulteel

IMDb beoordeling: 6,9 (94)

Gesproken taal: Nederlands

  • On Demand:

  • NPO Start Bekijk via NPO Start
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot NL-Alert

Een jonge moeder in Amsterdam heeft moeite om haar kind, dat alleen thuis is, te bereiken. Dan ontvangt ze een noodmelding op haar telefoon: er is een kernraket afgevuurd en de stadsbewoners hebben drie kwartier om te evacueren.

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van mikey

mikey

  • 28880 berichten
  • 5090 stemmen

een kernraket is er toch in een paar minuten?? althans als die putin hem af heeft gevuurd...



avatar van narva77

narva77 (crew films)

  • 12603 berichten
  • 6492 stemmen

Uitgangspunt is wel aardig, maar dit is geen Last Night (Film, 1998), laat staan een The Day After of Threads. De film is ook veel te kort voor echte diepgang, en er wordt niks uitgelegd. Van wie komt die bom, en waarom?


avatar van Richardus

Richardus

  • 1971 berichten
  • 1029 stemmen

Oef, Femke op dr achterste poten want er mag (behalve de Chinezen met hún jaarwisseling) écht geen vuurwerk in A'dam afgeschoten hoor!!

Ergens komende dagen deze ns kijken, wel benieuwd of Koolhoven echt wat talent uit NL omhoog weet te peuren of het echt 99% pulp is wat onze filmscholen afleveren (of de kwaliteit, terecht, naar het buitenland vertrekt)


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74424 berichten
  • 5928 stemmen

Het uitgangspunt voor de film is wel sterk, maar inderdaad wat mikey zegt, het is in zo'n geval eerder een kwestie van een paar minuten. Berlijn: 106 seconden, Parijs: 200 seconden, Londen: 202 seconden.
Je vraagt je steeds af wat had ik in zo'n situatie gedaan?
Reservesleutel bij buren was wel zo handig geweest en ze had beter op de fiets of met de auto kunnen gaan, of dat haar moeder meteen met de auto naar haar toe was gekomen met de sleutel, maar dat was niet zo spannend voor de film geweest.
De intro voor de film was leerzaam. Ze hebben met beperkte middelen het idee van grote mensenmassa's bereikt. Dat is wel goed gedaan.
Ze hadden ook nog even vastzittende files op de ringwegen moeten tonen. En bijvoorbeeld mensen die in bootjes of op de fiets wegvluchten. In 44 minuten moet je wel de stad kunnen uitvluchten op bijvoorbeeld een scooter of Van Moof met turboknop.
En voor het contrast was het wel leuk geweest als een prepper een van de hoofdpersonages was geweest.
Opvallende cameo van Loïs Dols de Jong in de tram.
Koolhoven Presenteert is een leuke en interessante reeks films. Omdat ze een relatief korte speelduur hebben kun je ze makkelijk na het zien van een lange speelfilm er nog even bij pakken.


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74424 berichten
  • 5928 stemmen

Richardus schreef:

Ergens komende dagen deze ns kijken, wel benieuwd of Koolhoven echt wat talent uit NL omhoog weet te peuren of het echt 99% pulp is wat onze filmscholen afleveren

Nou zeker geen pulp.

Je moet het vergelijken met talent dat een eerste wedstrijd in de eerste divisie mag spelen.

Met beperkte middelen een relatief korte speelfilm maken, dat is een grote uitdaging. Het scenario is een van de belangrijkste aspecten, merk ik nadat ik 2 films heb gezien (2x 3*).

Ik heb de hoogste verwachtingen van Witte Wieven.


avatar van mikey

mikey

  • 28880 berichten
  • 5090 stemmen

kappeuter schreef:
Berlijn: 106 seconden, Parijs: 200 seconden, Londen: 202 seconden.
en dat terwijl Koolhoven vindt dat wanneer je 'realisme' als uitgangspunt neemt, alles geloofwaardig moet zijn anders 'ben jeje publiek kwijt'. Althans dat zei hij in de intro.


avatar van keukenzout

keukenzout

  • 420 berichten
  • 463 stemmen

Wat een perfecte film. Ongelooflijk benauwend ook en hartverscheurend.

Ongetwijfeld zaten er een paar hiaten in maar daar heb ik niks van mee gekregen, ik zat keihard in de film. Ik hoop eerlijk gezegd dat de film volgende week wat rustiger is want ik verdraag dit soort hartzeer echt heel slecht.


avatar van hdehoon

hdehoon

  • 368 berichten
  • 320 stemmen

Ik zat wel echt op het puntje van mijn stoel! Dat je een kernraket geen half uur van te voren al ziet aankomen stond ik niet bij stil, dus dat stoorde me niet zo. Wel dacht ik af en toe waarom probeert die moeder niet wat meer van die fietsen onderweg, er staat er altijd wel eentje van het slot. In Amsterdam verwacht je ook dat iemand met een speedboot door het water weg probeert te komen, maar misschien was dat cliché met opzet vermeden. Ik vond dat allemaal niet zo relevant: de film was heel sterk en deed wat ie moest doen. Ze maakten gebruik van de aller diepste menselijke instincten en dat werkte goed.


avatar van sinterklaas

sinterklaas

  • 11730 berichten
  • 3272 stemmen

Gisteravond gezien en de film is tot in mijn dromen gevolgd. Tot het moment dat ik ergens op een open veld maar besloot om in elkaar te duiken. Mijn adem inhoudend, gierend van de angstadrenaline... en aftellen... En toen werd ik gelukkig wakker.

Althans, nog wel... Want zolang Poetin... en ik vrees straks Trump ook, de situaties tussen Rusland en het westen als een potje Stratego gaan zien, dan kan er nog wel eens een kans zijn dat de verontrustende gierende NL-Alert menens zal worden

Veel mensen zullen er wel over gefilosofeerd hebben of de voorstelling gemaakt hebben. Zeker sinds we in een tweede koude oorlog zitten. Het is nou een keer geen eerste maandag van de maand, 12 uur 's middags, maar gewoon een willekeurige dag. Een dag als zovelen waarin je gewoon je dag leeft en je toch nog ergens een onderbewustzijn heb opgebouwd dat het allemaal wel zal gaan meevallen. En stel je dan toch voor dat je dat doodenge gierende blikkerige geluid op je telefoon krijgt te horen, gevolgd met de loeiende luchtsirenes.
Laten we zeggen... Eindelijk is er iemand opgestaan door er een project van te maken.

Al vanaf het begin, na de ludieke introductie van Martin Koolhoven, wordt je er al in meegezogen. Enkele shots van diverse drukke plekken in de stad, de bezigheden van de mensen, de passanten, toeristen en andere burgers.
Een gewoon leven in Amsterdam. De kijker weet het al wel, maar de mensen nog niet. Ook niet de zekere jonge moeder waar het om draait. Door een onoplettend moment sluit ze zichzelf buiten terwijl haar kind in een buggy nog binnen is gebleven. Tijd om dus als de donder de reservesleutel bij haar moeder te halen. Ondertussen proberen haar buren; een jong stel de deur zelf open te prutsen. De sleutel is inmiddels gehaald en het is tijd om naar de orde van de dag te gaan, mits de deur weer geopend kan worden. Maar dan komt die NL-Alert... en het NL Alert weet door de stad te sijpelen.

Ook al blijven er nog vragen steken (Waarom is slechts Amsterdam het doelwit en spreken we niet van een wereldwijde aanval?) en je natuurlijk ook zoals bij alle films weet dat tien minuten toch nog even tot een half uur uitgerekt kunnen worden om het doel van de hoofdpersonage toch enigszins tot een goed einde te brengen, is dit wel een intense en beangstigende korte film die de chaos, paniek en vooral de geslagen uren van alles wat nog overeind staat zeer goed en realistisch in beeld brengt. Als kijker werd ik compleet in de paniek meegezogen alsof ik er zelf bij was.

Uiteraard is het lange climax rond de oude schuilkelders in het metrostation de kers op de taart.

Gewoonweg meeslepend en zeer knap in elkaar gezet waarbij je de kleine loopjes met de realiteit wel een beetje over het hoofd ziet. Iets wat ook niet belangrijk is omdat we toch wel eventjes aan het denken gezet worden in deze roerige tijden. Laten we toch maar hopen dat de NL-alert nooit om dit soort zaken af hoeft te gaan en dat het maar bij deze film blijft.

4,0*


avatar van jordandejong

jordandejong

  • 4738 berichten
  • 1413 stemmen

Met beperkte middelen prima gedraaide film! Heerlijk concept (zou dit best als feature willen zien met wat meer budget). Ik hou altijd van dit soort thema's. Het (herkenbare) moment van de massale NL Alert berichten deed me een beetje denken aan het moment dat de bevolking de mushroom cloud ziet verschijnen in de serie Jericho. Daarna een aardige mix van spanning, drama en claustrofobie. De grotere rollen worden prima vertolkt.

Ben benieuwd naar de rest van Koolhoven's filmklasje.


avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

  • 13816 berichten
  • 4180 stemmen

Het idee is aardig, maar de uitwerking te kort en te matig om echt te overtuigen. Zeker het acteerwerk valt niet altijd mee, die hysterie erg mat en geloofde ik niet altijd. Pas de laatste 10 minuten wordt het beter en de laatste minuut is zelfs best mooi. Visueel weinig bijzonder. Kort en goed uit te zitten maar dat is het dan ook. Als je dan de vrije hand krijgt dan had je best wat meer lef mogen tonen, nu is het allemaal zo vlakjes en binnen de lijnen. 2,5*.


avatar van james_cameron

james_cameron

  • 6498 berichten
  • 9436 stemmen

Spannende korte film uit de reeks Koolhoven Presenteert, waarin veelbelovende nieuwe regisseurs een kans krijgen een genrefilm te maken. Dit low budget drama, over een kernraket die op Amsterdam afgevuurd wordt, laat niets nieuws zien maar weet met weinig middelen wel een onbehaaglijk en intens sfeertje te realiseren, met niet al te belabberd akteerwerk. En met 40 minuten is dit precies lang genoeg.


avatar van Shadowed

Shadowed

  • 10056 berichten
  • 6010 stemmen

Regisseuse Loïs Dols de Jong dirigeert een film die interessant is op conceptueel vlak, maar dat is dan ook de drijvende kracht van NL-Alert. Het duurt erg lang voordat de inhoud van de film zelf zijn vruchten begint af te werpen, vooral door de ongeloofwaardige pogingen tot claustrofobie. Absurd dat De Jong zich op drie verschillende verhaallijnen wilde focussen binnen een korte speelduur van 37 minuten, naar mijn inzien een haast catastrofale keuze. Afzonderlijk gezien is elk perspectief op zijn eigen manier wel interessant, maar door de redelijk frequente afwisseling komt het pas laat voor dat de druk evenals de onderhuidse spanning effectief beginnen te worden. Het tempo wordt opgeschroefd in de laatste 10 minuten waarin de film een stevige stempel op het geheel drukt en zeker gedurende de finale wordt er uitgepakt met enkele beklijvende momenten, maar zowat de gehele eerste helft vond ik allesbehalve geloofwaardig. Je gaat me toch niet vertellen dat de autowegen in Amsterdam haast leeg zijn als er een kernraket op afkomt, toch?


avatar van joolstein

joolstein

  • 9931 berichten
  • 8215 stemmen

Tweede middellange film uit de VPRO-reeks Koolhoven presenteert waarin televisie- en filmmaker Martin Koolhoven zes nieuwe regisseurs de kans geef om een genrefilm te maken. De film probeert een "wat als'-scenario uit te voeren. Wat als íédereen via het NL-Alert-systeem een bericht krijg dat er een bom op Amsterdam valt? Wat als een jonge moeder zichzelf per ongeluk buitensluit terwijl haar baby alleen in huis zit? Het is ambitieus om met een klein budget, een ​​grootschalige rampenfilm te maken. Helaas strandt het vooral in Hollandse kneuterigheid en simpele herkenbaarheid. Visueel is het maar erg matig, zeg maar een televisie-stijltje met weinig aandacht voor verlichting of camerahoeken. Nu was dat misschien ook niet echt mogelijk omdat het de meeste tijd, niets anders was dan personages die stonden te wachten en te duwen voor een lift en een vrouw die loop te rennen door de stad In beiden gevallen gebeurde er niet veel. Ik dacht toch dat het genrefilms waren dus waarom zijn de mensen beleeft en is de uitvoering dan zo braaf?


avatar van shugenja

shugenja

  • 551 berichten
  • 1428 stemmen

narva77 schreef:

Uitgangspunt is wel aardig, maar dit is geen Last Night (Film, 1998), laat staan een The Day After of Threads. De film is ook veel te kort voor echte diepgang, en er wordt niks uitgelegd. Van wie komt die bom, en waarom?

Ja hoelaat is de bom afgevuurd? In welke fabriek is hij gemaakt? Wat is precies de geopolitieke context van het conflict dat speelt waardoor de bom word afgevuurd? Wat voor kleur onderbroek droegen de politici toen het besluit genomen werdt? Allemaal vragen


avatar van mcdaktari

mcdaktari

  • 6734 berichten
  • 0 stemmen

Geloof maar dat het een bende wordt wanneer er zoiets dergelijks zou gebeuren. Dan merk je pas wat mensen elkaar aankunnen doen als de pleuris uitbreekt. Dan is het ieder voor zich. Aardig filmpje uit de Koolhoven serie


avatar van John Milton

John Milton

  • 22735 berichten
  • 12536 stemmen

NL-Alert heeft op MM een wat hoger gemiddelde dan Venus (2024), maar ik geef toch duidelijk de voorkeur aan laatstgenoemde. Kwestie van smaak uiteraard, maar ik vond deze film van de dochter van Ate de Jong ook vaker net niet helemaal werken. De welbekende 'Nederlandse dialogen' en line delivery die niet naturel genoeg overkomt voor het drama in de scène. Met name bij het dringen voor de lift haalde me dat er toch een beetje uit.

De scène met de baby die over al die handen naar voren ging (en moeder die jankend in elkaar kruipt) had me overigens wèl te pakken. Al met al niet slecht, maar ik was ook niet omver geblazen.

3*


avatar van Waku

Waku

  • 5308 berichten
  • 6380 stemmen

Het idee is interressant gevonden maar deze( korte) rampen film is matig uitgewerkt. De jonge moeder vertolkt haar rol nog wel acceptabel maar de rest van de cast is wel erg povertjes. Vooral de scenes in het metro station bij de schuilkelder zijn knullig. Verder is het bloed irritant dat er bij vrijwel elke Nederlandse film op zijn minst een Belg er in moet zitten voor de verkoop aan het buurland waarschijnlijk. 2.5*


avatar van Quido

Quido

  • 14641 berichten
  • 6072 stemmen

Veelbelovend uitgangspunt, maar het script - met name de dialogen en personages - zijn echt beneden alle peil. Jammer.


avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

  • 9784 berichten
  • 5316 stemmen

Ik ben één van die lui die een nucleaire aanval op de Lage Landen zelfs niet wil overleven. Voor een apocalyptische samenleving pas ik, eentje waarvan ik vermoed dat alle scenario's die we kennen uit films zouden verbleken.

En ja, het zal ieder voor zich zijn. Dat zie je ook hier erg voorzichtig wanneer iedereen de ondergrondse wil bestormen. In dat opzicht wel een boeiende film. Kon uiteraard wat scherper en dieper, maar ik zat toch geboeid te kijken. Beetje simpel soms mede doordat er geen budget was. In mijn gedachten was ik toch mee.