• 10.922 nieuwsartikelen
  • 8.996.846 stemmen

Vogels Kun Je Niet Melken (2023)

Documentaire | 103 minuten

Genre: Documentaire

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Barbara Makkinga

IMDb beoordeling: 7,9 (8)

Releasedatum: 29 februari 2024

• Bioscoop Vanaf zondag 14 april in 4 bioscopen

Plot Vogels Kun Je Niet Melken

Boer Bote de Boer uit Tjerkwerd Súdwest-Fryslân kijkt reikhalzend uit naar de komst van de grutto. In heel Friesland laat deze weidevogel zich nauwelijks nog zien, maar bij hem blijft hij komen, in groten getale zelfs. Ook dit jaar is alles gereed voor zijn komst. Het grondwater staat hoog, de plasdrassen zijn aangelegd. Precies zoals de grutto’s het graag hebben.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

avatar van Jotil

Jotil (crew bioscoopreleases)

Vanaf 29 februari 2024 in de bioscoop (M&N Film Distribution)

avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

Aanvankelijk viel het me wat tegen, en leek Bote met zijn Grutto-roepje me een beetje een malloot, maar gaandeweg werd een beeld geschetst van een sympathieke boer, met een gezin waarin verschillende visies over het runnen van zijn boerderij leefden.

Bote heeft een stuk van zijn land als 'oude grond' gelaten (hij zegt zelfs dat er sinds 1700 eigenlijk niets meer aan veranderd is), en daar groeit alleen ouderwets gras en typische weidebeplanting. En vogels, met name de grutto, voelen zich daar heel erg thuis. Het is echter niet goed geschikt als gras voor zijn koeien, dus het hindert de opbrengst van zijn land.

Bote zelf is gek van vogels, en probeert een steentje bij te dragen aan het in stand houden van het weidevogelbestand in Friesland. Zijn twee oudste zoons zien het liefst dat het stuk grond rendabel gemaakt wordt (Vogels kun je niet melken!). Ook de (Rabo)bank is voorstander van dat laatste. Moeder de vrouw ook eigenlijk wel.

Het gezin wordt gedurende enige tijd gevolgd. Lang genoeg om te zien hoe de oudste zoon uiteindelijk een boerderij in Portugal overneemt, en het stuk oude grond verpacht wordt aan een vogelbeschermingsgroep (of zoiets). De BBB komt ook nog even buurten, en verschillende standpunten over het boerenbestaan in Nederland anno nu komen aan bod. Veel informatiever dan dat geschreeuw van de dumpboeren op de snelwegen.

Buiten de twee oudste zonen komen we niet heel veel van de kinderen te weten, en dat is goed, anders zou het te druk worden.

Gelukkig een docu zonder vervelende voice-over, en met rustige en passende begeleidende muziek, zowel in het stuk in Friesland als tijdens het uitstapje in Portugal.

Zelfs af en toe een vleugje humor.

Prima docu derhalve.