• 11.500 nieuwsartikelen

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 21 maart 2024

Plot Sleeping Dogs

"Some lies never die"

Een voormalig rechercheur heeft bij moordzaken gewerkt. Nu krijgt hij een oude moordzaak toegewezen die tien jaar geleden plaatsvond en waarbij een docent het leven liet. De rechercheur krijgt hulp van een collega en kampt al een tijdje met een slecht geheugen waardoor hij zich niets van het eerdere onderzoek herinnert.

avatar van Jotil

Jotil (crew bioscoopreleases)

Vanaf 21 maart 2024 in de bioscoop (Independent Films)

avatar van MosquitoSmasher

MosquitoSmasher

Wederom een hele vermakelijke Sneak preview, i like it.

Crowe is eigenlijk altijd wel tof, het verhaal bleef boeiend en duurde niet te lang, niet te kort. Gewoon tof!

avatar van JoeyPopcorn

JoeyPopcorn

Ook zojuist in de Sneak gezien. Crowe houdt het spannend tot het einde. Goed verhaal. Kreeg wel een sterk whodunnit gevoel tegen het einde, terwijl het in de eerste instantie meer in de richting van een action thriller leek te gaan. Liam Neeson's Memory uit 2022 meets Cluedo.

avatar van LEENSCHOEN

LEENSCHOEN

Een acceptabele misdaad, waarbij ik een vermoeden al vroeg in de film kreeg welke plotwending er op het einde te wachten stond. Leuk dat de titel verwijst naar een traumaverwerkingsmethodiek waar ik als pedagoog zelf ook mee te maken heb. Slapende Honden. Hier en daar wordt er aandacht aan besteed in de film, maar is slechts minimaal theoretisch uitgewerkt wat de film ten goede komt in mijn optiek.
De film kabbelt op een rustig tempo door naar het einde, maar is wel een opeenstapeling van personen en feitjes. Je moet er wel je aandacht wel bijhouden wil je draad kunnen blijven volgen. Pitstop toilet is dan ook film pauzeren.
Het verhaal wordt in zijn geheel het laatste kwartier kloppend gemaakt, maar toch zijn er wat vragen waarmee ik blijf zitten. Er is een toevalligheid te benoemen wanneer er een inbreker als toevallige passant op de crimescene aanwezig is wanneer de moord wordt gepleegd. Misschien moet ik ook de film herzien om te herinneren hoe men bij hem is uitgekomen om hem de moord in de schoenen te kunnen schuiven. Hij was immers onopgemerkt gevlucht en niet gezien door het aanwezige politieduo. Tja, het politieduo.......waar kwam de collega van Russell Crowe vandaan, terwijl Crowe een moord aan het plegen was? En dan waarom met zijn 2 beslissen het moordwapen(honkbalknuppel) in de tuin te begraven in plaats van gewoon in de open haard te donderen om je sporen te verbranden. Het maakt niet uit of het ding niet helemaal opbrandt, zolang de sporen erop maar niet bruikbaar meer zijn. Had een hoop tijd en risico gescheeld. Ook vreemd dat er 3 originele honkbalknuppels van bekende honkballers aan de muur prijken van een onbehaaglijk schuurtje dat grenst aan een chique woning. Misschien vond de eigenaar(slachtoffer) het niet bij zijn interieur passen.

avatar van Shinobi

Shinobi

"Move on and forget about all of this."

Ergens past het wel om Russell Crowe hier als uitgerangeerde detective aan het werk te zien.

Crowe draaft hier op als een voormalig rechercheur die lijdt aan geheugenverlies. Op onverwachtse wijze wordt hij via een stichting ingeschakeld om een ter dood veroordeelde vrij te pleiten. Een saillant detail is dat de veroordeelde door toedoen van hem in de bak is beland.

Hierop volgt er een aardige whodunit, waarbij je als kijker bij de hand wordt genomen om verscheidene personages en flashbacks te beschouwen. Op een gegeven moment wordt het zelfs een soort van film-in-een-film. Dit kabbelt allemaal best prima voort, ondanks een aantal opzichtige toevalligheden.

Wel had ik graag meer de focus op Crowe's karakter willen zien, want het alsmaar schakelen naar anderen werkte soms nogal afleidend. Daarbij helpt het niet echt dat zowat iedereen clichématig wordt neergezet; het past niet zozeer bij de bedoelde toon van de film. Het scheelt gelukkig wel dat Crowe het naar behoren doet als een doorleefde detective.

Al met al is 'Sleeping Dogs' een redelijke thriller voor tussendoor, maar veel zul je hier niet aan missen.

Kleine 3,0 sterren.

avatar van Phantasm

Phantasm

Redelijke misdaadfilm, een kleine 3 ***. Leuk om een keer gezien te hebben.

avatar van Partyboooi

Partyboooi

Phantasm schreef:

Redelijke misdaadfilm, een kleine 3 ***. Leuk om een keer gezien te hebben.

Sluit me hierbij aan, leuk om keer te zien. Maar zijn ook wel paar losse eindjes en 'toevalligheden'.

avatar van Edwin02

Edwin02

Een buitengewoon curieuze gang van zaken. De collega van Russell Crowe weet precies hoe de vork in de steel zit, maar geeft daarover de hele film lang geen opheldering tegenover hem. Zelfs niet als Crowe insinueert dat de collega er mogelijk zelf bij betrokken is (als hij opmerkt dat alleen de collega alle stukken in dit specifieke dossier heeft ondertekend, terwijl alle overige dossiers uit hun loopbaan altijd door beiden werden ondertekend). Het gevolg van dit zwijgen is zelfs dat de collega aan het einde zelf het loodje legt. Een onwaarschijnlijk staaltje opofferingsgezindheid.

avatar van Master Blaster

Master Blaster

Wel oke allemaal en je ziet de clue wel vrij snel

Had half uur korter gemogen

avatar van joolstein

joolstein

Russell Crowe heeft onmiskenbaar de fase van zijn carrière bereikt waarin hij niets meer hoeft te bewijzen! Gebaseerd op een Roemeense misdaadroman speelt hij hier de gepensioneerde rechercheur Roy Freeman die ondanks zijn Alzheimer opnieuw betrokken raakt bij een cold case van hem en zijn partner. Tja je weet wat ze zeggen over slapende honden en ze wakker maken?

Net als Roy tasten de kijker vaak in het ongewisse over wat er gebeurt en hoe het allemaal met elkaar samenhangt, ook zijn er een stel flashback die het gezichtspunt van het personage laten zien en een andere wending aan het verhaal geeft. Karen Gillan is een overtuigend als de femme fatale die elke man zover kan krijgen dat hij, haar wensen uitvoert.

De film is het regiedebuut van scenarioschrijver Adam Cooper (verantwoordelijk voor; Exodus: Gods and Kings, The Transporter Refueled, en Assassin's Creed, nu niet direct het beste werk) En eerlijk gezegd bracht hij de gebeurtenissen netjes en solide op het scherm. Wel zijn er enkele tekortkomingen met de uiteindelijk ontknoping maar het werkte voldoende om het wie-deed-het soms te heroverwegen. Hoewel de film niet Neo-Noire-genre herschrijft, is het een vermakelijke thriller met paar verrassingen die de kijkers een 110 minuten lang weet te vermaken

avatar van umbra

umbra

Matige misdaad-thriller.

avatar van umbra

umbra

Om er wat uitgebreider op in te gaan. Ook echt een trage film, op het lome af, waardoor de spanning en hrt kijkplezier op een laag pitje komt te staan. Beetje à la Russell Crowe's gewicht

avatar van ravendi

ravendi

teveel gejat van shutter island

avatar van filmkul

filmkul

• 1945 berichten
  • 1918 stemmen

Matige thriller. Het verhaal is niet heel origineel en is een beetje een simpele variant van Memento. Dat maakt het eigenlijk een kansloze missie omdat je dat meesterwerk met deze film blijft vergelijken. De film kabbelt verder rustig voort zonder te vervelen en je blijft je als kijker wel afvragen hoe de vork precies in de steel zit. Richting het einde maakt men het wel nodeloos complex en boeit het eigenlijk niet echt meer. Het acteerwerk is verder okay. Visueel redelijk gedaan. 3.0

avatar van lang pee

lang pee

• 1904 berichten

Wat een afschuwelijk slechte film, ondanks Crowe. Ik ben duidelijk niet de enige die er zo over denkt als ik eens kijk naar de meeste beoordelingen op internet. Vervelende langdradige film..

avatar van schumacher

schumacher

Ik zie de acteurs graag bezig maar de film zelf was echt niet goed.

Ik had er vrij veel van verwacht.

Ik begon me wel te vervelen, gewoon niet boeiend genoeg.

Lang Pee hierboven heeft gelijk.

avatar van AniSter

AniSter

• 2019 berichten

Na tien minuten gokte ik wie de docent te grazen had genomen en... zo bleek het te zijn. Een voorspelbaar verhaal. Met dat gegeven blijft er weinig over van deze film. Ja, een film over iemand met een hele vreemde vorm van Alzheimer. Crowe's carrière heeft ook betere momenten gekend.

avatar van macrobody

macrobody

De ziekte van Alzheimer wordt er in deze film bijgehaald om het verhaal aantrekkelijker te maken dan het eigenlijk was. Als hij had geleden aan geheugenverlies dan hadden we hetzelfde soort film al tig keer eerder gezien. En echt consistent was het ook niet. De ene keer moet hij zijn naam lezen van een papiertje en een andere keer weet hij wel weer wie hij is. Nee, geen meesterwerkje.

avatar van mrklm

mrklm

Na jaren van drankmisbruik is bij de gepensioneerde politieagent Roy Freeman [Russell Crowe] Alzheimer vastgesteld. Nu doet hij mee aan een medisch experiment met een middel dat mogelijk de verbroken connecties in zijn hersenen (en daarmee zijn geheugen) kan herstellen. Dan wordt hij via een belangenorganisatie voor gedetineerden benaderd voor een gesprek met Isaac Samuel [Pacharo Mzembe], die mede dankzij Roy 10 jaar geleden bekende verantwoordelijk te zijn voor de dood van dr. Joseph Wieder [Maron Csokas] en binnenkort wordt geëxecuteerd. Isaac beweert onschuldig te zijn en smeekt Roy om de zaak opnieuw te bekijken. Omdat Roy geadviseerd is om zijn hersenen zoveel mogelijk te stimuleren, stort hij zich op de zaak en neemt hij contact op met zijn toenmalige partner Jimmy [Tommy Flanagan]. Een interessante raamvertelling voor een film noir met Laura Baines [Karen Gillan] als de potentiële femme fatale. Stijlvol gefilmd en onderhoudend, maar de uitkomst kwam voor mij in ieder geval niet als een verrassing.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Goede detectives, je ziet ze niet zo vaak meer. Maar dit is er één van!

Deze misdaadromanverfilming kan leunen op een goede plotconstructie, en steekt voldoende elementen in het verhaal om je verloren te doen lopen en iedereen kan een motief hebben om de dader te zijn. Het perspectief van Roy Freeman is door zijn geheugenverlies fragmentarisch en de puzzelstukken klikken hierdoor niet in elkaar. Eén van die leuke dingen in de film is dat naargelang de enquête vordert, zijn geheugen ook stilaan begint terug te keren. Het feit dat je geen enkele rode lijn kan trekken en de personages niet aan elkaar kan linken werkt hier goed. De ontknoping is dan ook bijzonder sterk en alles bleef nog wel even door mijn geest spoken.

Ik sta wat te kijken van het lage gemiddelde want dit vond ik een prima film die ook redelijk spannend was. Enkel Karen Gillan kwam erg houterig over in haar scènes en voor een spilfiguur vond ik ze niet al te sterk overkomen. Ik had dan ook met haar de meeste moeite heel de film door. Voor wie van een goed verhaal houdt kan deze de klus wel klaren maar maak dan wel dat je met een wakkere geest kijkt. PS / Op Rotten Tomatoes afgekraakt door de critici (38%) en sterk gewaardeerd door het publiek (82%). Heb ik maar zelden gezien op deze site.

avatar van willemfilm

willemfilm

Uiteindelijk een zeer aardige film met een verrassend slotakkoord. 1 vrouwelijke actrices zou met haar talent niet eens worden geselecteerd voor gtst. Zo ongeloofwaardig. Ik vermoed dat het Gillan was. Dat was een ergernis, verder ok. Crowe draagt de film.