Fantasma d'Amore (1981)

Alternatieve titel: Fantôme d'Amour

Italië / West-Duitsland / Frankrijk / Monaco

geregisseerd door Dino Risi
met Romy Schneider, Marcello Mastroianni en Eva Maria Meineke

Nino Conti is getrouwd met een sociaal vooraanstaande vrouw. In de bus ontmoet hij de arme Anna. Later belt zij hem op en vertelt dat zij dezelfde Anna is op wie hij twee decennia eerder zo verliefd was. Het verleden begint aan Nino te knagen en herinneringen uit de tijd die hij met Anna doorbracht steken de kop op.

avatar van Floris22
De film wordt goed opgebouwd en wist me vanaf het begin te boeien. Marcello Mastroianni vond ik erg goed, ik had nog niks van hem gezien. Ik zag wel dat hij ook in La Dolce Vita speelt, maar ik had mijn twijfels bij deze film, maar nu staat deze hoog op mijn lijst om nog te zien.
Naar het einde toe verwachtte ik toch een soort climax of iets dergelijks, maar eigenlijk ging de film als een nachtkaars uit. Al met al toch een voldoende.

avatar van Tanita
(Met nieuwe poster) Niet het hoogtepunt uit het oeuvre van Dino Risi vanwege een wat zwalkend scenario, maar vooral Marcello Mastroianni en natuurlijk Romy Schneider maken er een bijzondere ervaring van. 3.5*