• 11.452 nieuwsartikelen
  • 9.038.561 stemmen

Late Night with the Devil (2023)

Horror | 93 minuten

Genre: Horror

Oorsprong: Australië

Geregisseerd door: Cameron Cairnes en Colin Cairnes

Met onder meer: David Dastmalchian, Laura Gordon en Ian Bliss

Gesproken taal: Engels

Plot Late Night with the Devil

31 oktober, 1977. De talkshow 'Night Owls' van Jack Delroy is al lang een vriend en metgezel van slapeloze mensen in het hele land. Maar een jaar na de tragische dood van Jacks vrouw zijn de kijkcijfers van de show gedaald. In een poging om de show en zijn carrière te redden, heeft Jack een speciale Halloween-aflevering gepland met bijzondere gasten, waaronder Lilly D'Abo. Zij zou bezeten zijn door de demon Abraxas.

logo tmdbimage

avatar van Pepino

Pepino

Op basis van deze gelijktijdige scores heb ik sterk de indruk dat er nog vanavond geweest zijn op Filmfestival Gent. Top!

avatar van ibendb

ibendb

Gezien op Film Fest Gent

Late Night With The Devil speelt zich af op 31 oktober 1977 tijdens de late night talkshow van Jack Delroy. Jack heeft moeite met kijkcijfers en heeft er alles voor over om die op te krikken. Voor de halloweenaflevering heeft hij een speciale set gasten uitgenodigd: een showbizz-medium die beweert met de doden te kunnen praten, een illusionist die scepticus is geworden en een vermoedelijk bezeten meisje met haar voogd/schrijver van een boek over conversaties met de duivel. Je volgt de live-uitzending en wat behind-the-scenes beelden en merkt dat er het een en ander niet pluis is met het stelletje gasten.

Ik zal beginnen met melden dat ik mij kostelijk heb geamuseerd gisterenavond. Er wordt tot in details getreden om de illusie van een echte talkshow uit de jaren 70 na te bootsen. Dit werkt als een magische spreuk op de kijker. Bijna onmiddellijk word je in de sfeer getrokken en deze wordt bijna niet verbroken. David Dastmalchian speelt Jack Delroy met grote overtuiging. Dankzij hem wordt alles geloofwaardig gebracht. Hij is gewoon *chef's kiss*.

De spanning wordt geleidelijk aan opgebouwd tot een climax die me met pijn in het hart teleurstelde. Sommigen gaan het geweldig vinden, anderen dan weer niet. Ik zit een beetje in het midden. Gelukkig is de weg ernaartoe enorm vermakelijk. Sterk acteerwerk en enkele zeer overtuigende practical effects zijn de kers op de taart. Toen er iets onverwachts ranzig gebeurde was ik aan het piepen van opwinding. Er valt ook nog wat subtext te achterhalen waarover je na afloop nog even kan keuvelen.

Late Night with the Devil is een tounge-in-cheek griezelfilmpje. Verwacht geen gigantische horrortaferelen maar eerder een gezellig avondje griezelen. Mijn man heeft het perfect samengevat: Niet scary maar wel spooky. Vergelijkbaar met een old-school spookhuis met klassieke elementen die potverdikke goed uitgevoerd zijn.

Momenteel nog geen trailer of officiële releasedatum te vinden maar ik hoop oprecht dat deze film het goed doet bij het publiek. Dat is meer dan verdiend.

P.S.: de Q&A met regisseur Colin Cairnes was - op een misplaatste vraag over voetbal - erg entertainend. Ik hoop dat ze meer kansen krijgen in het horrorlandschap.

avatar van ibendb

ibendb

Pepino schreef:

Inderdaad! Was een fijne voorstelling. Hoop er nog een paar pareltjes te ontdekken.

avatar van Pepino

Pepino

ibendb schreef:

Yep! Ook een fijne Q&A op het einde. Alleen was inderdaad het moment waarin die kerel keihard "MESSI OR RONALDO?!" zat te brullen gewoon gênant.

Leuke review van je!

avatar van JDSsmetje

JDSsmetje

Geen seconde verveeld! De film puurt vooral uit klassieke horrorfilms, maar geeft die door de setting van een talkshow een absurdistische, soms humoristische en erg entertainende twist. De jaren '70 sfeer matcht bijzonder goed met de klassieke horrorelementen, waardoor de film baadt in een nostalgische sfeer. David Dastmalchian is daarbij erg op dreef als host die de controle verliest.

avatar van Bob Gray

Bob Gray

Zo benieuwd naar deze film. 22-03 uit in Amerika, betwijfel of deze hier een release gaat krijgen.

Zal wel wachten worden op een VOD

avatar van MosquitoSmasher

MosquitoSmasher

Bob Gray schreef:

Zal wel wachten worden op een VOD

Jammer! Had hem graag gecheckt in Pathé. Dan maar wachten op services of......sites.

avatar van Corcicus

Corcicus

Zeker een degelijke en sfeervolle thriller, maar behoorlijk overroepen door de critici. De setting is origineel en vermakelijk, maar de vele 'breaks' halen de vaart er serieus uit. Het is ook een echte slowburner waarbij het wachten is tot de grand finale op het einde alvorens er een streepje horror te zien is.

avatar van aSMoDeuS

aSMoDeuS

Half punt aftrek voor het gejank aan het begin van de aftiteling.

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Als je van horrorfilms houd moet je deze beslist kijken. Een fijn horror wegkijkertje.

avatar van zegmaarmaarten

zegmaarmaarten

Ongeloofwaardige film, verloopt erg langzaam en is eigenlijk nauwelijks boeiend te noemen. Desondanks wel afgekeken, maar ik heb niet gelachen en ook niet of nauwelijks gehuiverd. Gauw vergeten.

avatar van MosquitoSmasher

MosquitoSmasher

Na alle hype van vooral horror TikTok kanalen en Twitter had ik toch echt meer verwacht hiervan.

Ja, het is eens wat anders maar het duurde mij echt allemaal te lang voordat er echt iets boeiends gebeurde. Jammer.

En wat is dat met "tall trees" toen de duivel sprak?

avatar van shugenja

shugenja

Pepino schreef:

Leuke review van je!

Messi

avatar van knusse stoel

knusse stoel

Hoe ver ben jij bereid te gaan in het verwezenlijken van jouw ambities?

Zou jij bereid zijn grote offers te brengen?

Wil je omgang met duistere wezens?

Verkoop je ziel?

Deze vragen behoren tot de ingrediënten die naar boven komen drijven in de vorig jaar (2023) uitgekomen huiveringwekkende horror van het schrijvers-regisseursduo Cameron en Colin Cairnes. Dit verhaal in documentaire stijl presenteert de zogenaamd verloren gegane opname (compleet met naar verluidt nooit eerder vertoonde found-footage) van een 'late night talkshow' uit de jaren 70, gepresenteerd door de cabaretier/tv-persoonlijkheid Jack Delroy (David Dastmalchian), wiens doel het is om Johnny Carsons eminent populaire show in kijkcijfers te onttronen.

Delroy's 'Night Owls'-uitzending is bescheiden succesvol maar hij slaagt er nooit in om de kijkcijfer race 's avonds laat te winnen, dus zoekt hij wanhopig naar manieren om zijn programma over die top te duwen.

Wanneer hij besluit een Halloween-show te organiseren met een reeks occulte/paranormale gasten - inspelend op een groeiende trend in die tijd - denkt hij dat hij de formule heeft gevonden om zijn doel te bereiken. Maar naarmate de show vordert, groeit alles boven zijn hoofd en de gebeurtenissen beginnen al snel uit de hand te lopen.

Kijkers zowel op als buiten het scherm worden in spanning gehouden met een goed geïntegreerde mix van humor en onverwacht griezelige momenten waarbij een zelfingenomen paranormaal medium (Fayssal Bazzi) betrokken is, een egoïstische goochelaar die ontmaskerd is (Ian Bliss) en een uit een sekte bevrijde tiener (Ingrid Torelli) met haar psycholoog-verzorger/surrogaatouder (Laura Gordon).

Terwijl de gebeurtenissen volledig uit de hand lopen en verslechteren, probeert Jack de show bij elkaar te houden met de hulp van zijn producer (Josh Quong Tart) en zijn hulpje (Rhys Auteri). Maar naarmate de inzet steeds hoger wordt, wordt die taak steeds moeilijker, vooral wanneer bovennatuurlijke invloeden zich in de studio beginnen te manifesteren en zowel de uitzending als de vervulling van de lang gekoesterde droom van de presentator bedreigen.

Hoewel af en toe problemen met het tempo, een periodiek onsamenhangend verhaal en een ietwat overdreven slotact de soepelheid van het verhaal in de weg kunnen staan, worden deze tekortkomingen voldoende gecompenseerd door het voortreffelijke productieontwerp van deze film, het slimme schrijfwerk en de goede uitvoeringen, met name die van de hoofdpersoon.

En dit alles wordt allemaal geserveerd met veel gelach en een nette moraal van het verhaal.

Toegegeven, "Late Night with the Devil" zou waarschijnlijk beter hebben gefunctioneerd als een Halloween-release dan als lentefilm maar dat doet niets af aan de amusementswaarde van deze inspirerende productie.

Een mooie 7.

avatar van james_cameron

james_cameron

Originele horrorfilm, opgebouwd als live-uitzending van een tweederangs jaren '70 talkshow met een Halloween-thema die langzaam maar zeker volledig uit de hand loopt. De opbouw is leuker en meer intrigerend dan de finale, alhoewel die ook zeker zijn momenten heeft. David Dastmalchian is prima in de hoofdrol.

avatar van Erik1966

Erik1966

Geweldige horror film. Lang geleden dat ik zo'n toppertje heb gezien in dit genre.

avatar van mrkos

mrkos

Late Night with the Devil

Enorm leuke verrassing.

De film begint met een narrator en beelden die ons de historie over een talkshow genaamd ''Night Owls'' geeft. Het is een show die onder leiding staat van de presentator Jack Delroy. Het gaat op een gegeven moment niet zo goed met de show en met Jack. Zijn vrouw overlijdt en de cijfers hollen achteruit. Om dit recht te zetten organiseert de show een Halloween special die live uitgezonden wordt. Er zijn tijdens deze special een paar bijzondere gasten uitgenodigd en naarmate de uitzending vordert, gebeuren er steeds meer rare en onwaarschijnlijke dingen.

Wat een fijne en originele horrorfilm zeg. Ik heb echt genoten van deze film. Ja het is een slow burner en je moet er van houden. Maar oh wauw ik was vanaf minuut één geïnvesteerd. De opbouw was subliem en de spanning werd goed opgebouwd. Eerst met Christou waarbij je je afvraagt wat nou geregisseerd is en wat niet. Helaas kom je daar al snel achter tijdens de pauzes, maar goed. Daarna komt Carmichael Haig langs. Een scepticus die, als iemand hem kan bewijzen dat het paranormale echt is, hem een som geld geeft. Daarnaast is hij ook nog een hypnotiseur en dat demonstreert hij op een geweldige wijze in de show. Hij blijft vervolgens in de live uitzending om de volgende gasten te ontmaskeren. Althans, dat probeert hij. En de volgende gasten zijn Lilly en June. Vanaf hier wordt het echt leuk en ook nog wel spannend, want Lilly heeft een demon in haar, zo zegt June. En met het nodige aandringen van de presentator demonstreert ze dat in de show.

De hele show voelde echt aan. De jaren 70 setting, de host, de interactie met het publiek en de reacties van de crew e.d. Wat helaas wat tegenviel waren de special effects en dan met name wanneer Lilly volledig wordt overgenomen werd door de duivel en iedereen begint te vermoorden. Dat was wat overdreven met die lichten die uit haar kwamen. Sommige kills waren dan wel weer tof. Ook de vele pauzes konden wel storend zijn, vooral wanneer het weer spannend werd. Aan de andere kant zag je ook de paniek, het ongeloof en de hebzucht van de presentator groter worden.

Kijkend naar het hele plaatje was dit gewoon een erg amusante en geslaagde film. Hij zit dicht tegen 4 sterren aan, omdat het toch al een tijdje geleden is dat ik zo invested was in een film. Maar ik houd het op..

3,5 sterren

avatar van Shadowed

Shadowed

De nieuwe horrorfilm van de gebroeders Cameron en Colin Cairnes maakte nogal wat geluid los op het internet en dat is zeker niet zonder gegronde reden. Late Night with the Devil profiteert van een vlot opgezet concept dat sterk wordt benut door de makers, ondanks dat het geduld van de kijker lang wordt getest. Het grootste gedeelte van de film bestaat namelijk uit invalshoeken die in het verleden vaker en ruimer betreden zijn, maar na 50 minuten komt de geslaagde spanning dan eindelijk om de hoek kijken. Het acteerwerk van de bijpersonages is beperkt, maar producent en hoofdrolspeler David Dastmalchian schittert als getormenteerde presentator. De langdurige opbouw resulteert uiteindelijk in een redelijk geflipte slotfase die je als kijker moet smaken om het te kunnen waarderen, maar het feit dat de film niet bang is om de originaliteit op te zoeken wist me best te charmeren. Het geheel had best een stap verder mogen gaan met het bloedvergieten en de totale escalatie, maar zoals het nu staat dendert het lekker door en levert een degelijk avondje aan vermaak op.

avatar van AsianFreak

AsianFreak

zegmaarmaarten schreef:

Maar vanwaar die 2 en half ster-oordeel, dan? Eerder een ongeloofwaardig oordeel.

avatar van Waku

Waku

Ben hier uiteindelijk minder enthousiast over dan de meerderheid van positieve reacties over deze

"Late Night with the Devil". Het eerste uur is prima. De film bouwt de spanning goed op.

De personages zijn geheimzinnig en intrigerend. Spooky met een vleugje drama.

Helaas ( misschien door beperkt budget) slaat de griezelfilm volledig door met zeer goedkope en slechte CGI effecten die het aanzien niet waard zijn. Een krankzinnig en lachwekkend plot doet de rest om deze griezelfilm definitief om zeep te helpen. Jammer.

avatar van mrklm

mrklm

Dit is een van de vele recente films die alle (onjuiste/verwerpelijke) clichés over Satanisten op een hoop gooit en propaganda lijkt te zijn voor Christelijk conservatisme. Sinds 1971 presenteert Jack Delroy [David Dastmalchian] het populaire programma ‘Night Owls’, maar vanaf de dood van zijn echtgenote [Georgina Haig] in 1976 gaat het bergafwaarts. Een jaar later kan hij zijn programma alleen nog redden met een spectaculaire gastenlijst. Hij kiest voor spiritualist Christou [Fayssal Bazzi], illusionist en scepticus Carmichael Haig [Ian Bliss] en parapsycholoog dr. June Ross-Mitchell [Laura Gordon]. Laatstgenoemde zal een live sessie doen met Lilly [Ingrid Torelli], een tiener die is bevrijd uit handen van die afschuwelijke Satanistische cult van Szandor D’Abo [Steve Mouzakis]. Na een lange inleiding gaat dit over in zogenaamde ‘archiefbeelden’, waarbij al snel opvalt dat ook persoonlijke gesprekken tijdens de reclame met meerdere camera’s zijn gefilmd. Een stijlbreuk van jewelste – en op een zeker moment kijken we naar een film, binnen een film, binnen een film, binnen een film. Het grootste manco is Dastmalchian, die zogenaamd een concurrent van Johnny Carson speelt, maar alleen maar alleen maar beschikt over slechte grappen en een rampzalige timing. Waar is Rupert Pupkin als je hem nodig hebt?

avatar van stormfox

stormfox

Aangenaam verast door deze leuke horrorfilm die het op een unieke manier brengt.

avatar van robertinho

robertinho

Hier duurt de film 86 minuten. Op Letterboxd 93. Ik gok dat Moviemeter die 38 geanimeerde logo's aan het begin van de film niet meegeteld heeft.

avatar van robertinho

robertinho

MosquitoSmasher schreef:

En wat is dat met "tall trees" toen de duivel sprak?

Aan het begin zeiden ze dat ie in een rijkeluis boys club zat, ergens midden in het bos, waarvan het vermoeden bestond dat het iets sektarisch had. Daar heeft ie uiteindelijk zijn ziel (/ vrouw) verkocht in ruil voor goede kijkcijfers. De duivel wist dat.

avatar van Corcicus

Corcicus

mrklm schreef:

Oei, de film heeft te weinig respect voor Satan en zijn volgelingen. Dat kan natuurlijk niet.

avatar van Collins

Collins

De twee vorige films van de gebroeders Cairnes respectievelijk 100 Bloody Acres (2012) en Scare Campaign (2016) maakten al indruk. Late Night with the Devil maakt nog meer indruk. Wat een geweldig leuke film was dit zeg! We schrijven de jaren 70. Plaats van handeling is een filmstudio waar een talkshow wordt opgenomen die in zijn geheel gewijd is aan het occulte. Host Jack Delroy (formidabele rol van David Dastmalchian) doet alles voor hoge kijkcijfers. Hoe absurder het item, des te beter het is. Onder de ongewone gasten bevindt zich een bezeten meisje (angstaanjagend gespeeld door Ingrid Torelli) die een regelrechte aanjager van de kijkcijfers zal worden.

De film hanteert een found footage stijl en neemt ruim de tijd voor de opbouw. Als kijker geniet je van de tv-show met zijn merkwaardige gasten en neem je een kijkje achter de schermen tijdens de reclameblokken als de mastertape doorloopt en registreert wat er tijdens de reclame voorvalt in de studio. Humoristisch, spannend en met kleine aanwijzingen die in het vervolg van de film betekenis krijgen. Het tussentijdse doorbreken van de vierde wand is een leuke gimmick en een waardevolle toevoeging die de kijker nog directer bij het gebeuren betrekt.

De zwarte humor wordt een film lang in ere gehouden. Zelfs als gebeurtenissen escaleren en een sinistere toon krijgen, blijft de humor een belangrijke plaats innemen. De speciale effecten zijn aangenaam old school. Leuk zijn ook de verwijzingen naar filmklassiekers als The Exorcist. Er valt genoeg te genieten in Late Night with the Devil. Het is gewoon een heerlijke film die met veel creativiteit, veel herkenning en veel symboliek een verrukkelijke mengeling van tv-satire, found footage, horror en comedy tot stand brengt. Late Night with the Devil is echt een heerlijke film.

Theunissen

Zo vaak komt het eigenlijk niet meer voor, maar dit was toch een unieke en originele Horror film, die me vanaf de eerste tot de laatste minuut wist te boeien en te vermaken. En het is ook nog eens film die afkomstig is uit Australië (geregistreerd door de broers Cameron Cairnes en Colin Cairnes en zij onthullen de nooit eerder geziene, laatste beelden van een verdoemde late-night talkshow uit 1977) en niet uit Hollywood waar de laatste tijd veel troep en herhaling uitkomt qua horrorfilms.

"Late Night With The Devil" biedt een frisse kijk op het "found footage" horrorgenre, dat sinds de Horror / Mockumentary film "The Blair Witch Project" uit 1999 al diverse keren is verkend. In de afgelopen 25 jaar is het ook een vast onderdeel van het horrorgenre geworden en kan het al snel aanvoelen alsof het te vaak herhaald wordt. Toch voelt "Late Night with the Devil", welke zich afspeelt in de jaren 70, uniek en origineel aan. Ik kan me in ieder geval niet herinneren dat er ooit een horrorfilm is gemaakt die zich afspeelt in een late-night talkshow.

Talkshowhost Jack Delroy (David Dastmalchian) van de late-night talkshow "Night Owls" zoekt naar een kijkcijferkanon en besluit op halloweenavond 31 oktober 1977 een speciale uitzending te maken die in het teken staat van het paranormale, niet wetende dat hij op het punt staat het kwaad in de studio en huiskamers van Amerika los te laten.

"Late Night With The Devil" is de onlangs herontdekte opname van wat er die noodlottige avond werd uitgezonden. In het begin van de film, die opent op 4 april 1971 met de eerste uitzending van UBC's "Night Owls", wordt vastgesteld dat Jack Delroy zijn talkshow "Night Owls" naar de top van de late-night talkshow ladder heeft gebracht, maar hij wist nog nooit de absolute top te halen zoals Johnny Carson met zijn "The Tonight Show" op NBC. Nadat zijn geliefde vrouw en toneelactrice Madeleine Piper (Georgina Haig) aan longkanker sterft en Jack een maandje rouwt, dalen zijn kijkcijfers drastisch. Om daar verandering in te brengen neemt hij een duister besluit in een poging om de kijkcijfers op te krikken. In een wanhopige zet tijdens zijn Halloween-special besluit hij het lot te tarten door live op de televisie in contact te treden met onbekende, bovennatuurlijke krachten. Hij hoopt hiermee zijn show te redden, maar kan hij ook zichzelf redden?

Door zijn intelligente langzame opbouw worden momenten van absolute chaos en gruwel afgewisseld, voordat het verhaal afsluit met een opvallend einde. Het hele verhaal speelt zich af binnen de muren van een opnamestudio en dat met een setting die nauwgezet wordt nagebootst en voorzien is van een sidekick / rechterhand, te weten Gus McConnell (Rhys Auteri), en een liveband. Ook zien we regelmatig studiopersoneel in beeld zoals Sammy (Gaby Seow) die voor de make-up zorgt, Phil (Christopher Kirby) die voor de regie zorgt en Leo (Josh Quong Tart) die de leiding heeft over de talkshow.

Omdat de film zich afspeelt in de jaren 70 (de 70's look klopt overigens tot in de kleinste details) ontvouwt het zich ook in twee perspectieven. Zo zien we de actie op het podium waar Jack de show host met geforceerd charisma en enthousiasme voor het bovennatuurlijke in kleur en in een ouderwets 4:3 ratio en de actie achter de schermen (tijdens de reclames) vindt plaats in zwart-wit en heeft een groter beeld (het beeld was breder, maar het was volgens mij niet het 16:9 ratio) en daarin zien we duidelijk een gestreste Jack, terwijl hij botst met zijn studiopersoneel (zo wordt zijn sidekick / rechterhand Gus steeds angstiger) en het productieteam, terwijl de show langzaam ontspoort en uit de hand loopt.

Tijdens Jack's speciale Halloween-uitzending zijn er vier gasten uitgenodigd, die een connectie hebben met het bovennatuurlijke. Zijn eerste gast is de stuntelige helderziende Christou (Fayssal Bazzi), die alleen een voornaam heeft, die communiceert met overleden familieleden van publieksleden. Als tegengewicht en tweede gast betreedt scepticus Carmichael Haig (Ian Bliss), een voormalige goochelaar (dat laat hij ook zien bij zijn opkomst) die scepticus is geworden en kan hypnotiseren, de strijd en hij kan een fors geldbedrag (100.000 dollar) krijgen als hij het bovennatuurlijke kan bewijzen. En zijn derde en vierde gast zijn Dr. June Ross-Mitchell (Laura Gordon) en de 13-jarige Lilly (Ingrid Torelli).

Dr. June Ross-Mitchell is een parapsycholoog en is de auteur van het parapsychologische boek "Conversations with the Devil", omtrent een massale zelfmoord van een satanische kerk onder leiding van Szandor D'Abo (Steve Mouzakis) en waarvan Lilly de enige overlevende was. Zij gedraagt zich daarna raar en zou bezeten zijn door de demon Abraxas. Dr. June Ross-Mitchell ontfermde zich over haar en zij vergezeld haar bij de show. Lilly is een beleefd maar vreemd tienermeisje, dat beweert af en toe bezeten te zijn door een demon die ze "Mr. Wiggles" heeft genoemd. Live op televisie willen ze via een demonstratie proberen dat de demon zich openbaart via Lilly, maar wanneer de camera’s draaien, loopt alles uit de hand.

Gedurende de hele film bouwt de spanning zich knap op, voornamelijk via sidekick / rechterhand Gus McConnell, wiens toenemende angst intensiveert naarmate de zaken uitmonden in een satanische nachtmerrie, maar natuurlijk ook door de uitgenodigde gasten (zo begint Christou opeens flink te hoesten en spuit hij enorme hoeveelheden zwart bloed uit zijn mond en sterft hij naderhand als hij wordt afgevoerd via een ambulance en zegt Gus daarover tegen Jack "Hij kotste zijn ingewanden eruit op weg naar de Sinaï") met als hoogtepunt Lilly en de special effecten (o.a. de stoel waarop Lilly zit die opeens begint te zweven) daarbij zijn verduiveld goed.

De eerste helft van de film ontvouwt zich als een bizarre, campy grap, met Jack die zich warm maakt voor het publiek en die iedereen een geweldige tijd wilt bezorgen. Echter na circa 32 minuten worden we verrast met een zeer bloederige scène omtrent Christou en word je geconfronteerd met de onvoorspelbaarheid van de film, waarbij uiteindelijk de hel live op de televisie losbreekt, die uitloopt op een nachtmerrie voor Jack. In de laatste minuut zien we dan ook dat hij Lilly heeft doodgestoken en horen we de politiesirenes, waarna het beeld op zwart gaat en we de teksten "END TRANSMISSION" en "SO IT IS DONE" in beeld te zien krijgen, waarna de film na 89 minuten is afgelopen.

De finale (eigenlijk zijn het er twee) is wellicht een tikkeltje overdreven (daarbij worden ook Gus, June en Carmichael gedood door Lilly in de eerste finale, die ze de nek breekt, laat zweven via een ketting waarmee ook de keel wordt doorgesneden en laat smelten) en misschien ook wat onduidelijk (want wat is er nu eigenlijk precies aan de hand en wat is de rol van de geest van Madeleine?), maar functioneert wel goed als thematische afsluiter van het verhaal.

Net zoals de film, is ook de cast gewoon goed. David Dastmalchian schittert als de charismatische Jack Delroy, de gastheer van zijn eigen talkshow die laat in de avond wordt uitgezonden en met name Ingrid Torelli als tiener Lilly verdient een speciale vermelding. Ze weet het ongemakkelijke gevoel zeer overtuigend over te brengen naar de kijker. De scène waarin ze bezeten raakt is kort maar krachtig en bezorgt je gegarandeerd kippenvel.

Ook Rhys Auteri als sidekick / rechterhand Gus McConnell doet het goed in deze film en de scène waarbij hij gehypnotiseerd wordt door Carmichael, die zijn angst voor wormen (waarover Gus zegt "Het zijn zulke lelijke, slijmerige dingen, die geen armen, geen benen en geen ogen hebben.") naar voren laat komen, werd schitterend in beeld gebracht (o.a. de wormen in zijn buik en hoofd) en dat geldt ook voor de herhaling ervan die ze bekijken en die dan opeens anders is. En ook Ian Bliss als Carmichael Haig en Laura Gordon als Dr. June Ross-Mitchell deden het gewoon goed en de laatste is ook nog een mooie vrouw om naar te kijken.

"Late Night with the Devil" is een parel van een horrorfilm en is één van de meest unieke horrorfilms die ik in jaren heb gezien. In een genre dat voornamelijk verzadigd is met clichés en rommel, biedt deze film een verfrissende afwisseling met een creatieve invalshoek. Voor een horror is dit een absolute uitblinker in acteerwerk, setting en concept. Voor iedereen die graag iets anders wil zien, is "Late Night with the Devil" absoluut een aanrader.

avatar van Kondoro

Kondoro

Tof, deze wou ik nog zien Theunissen. Na je goeie recensie ben ik heel benieuwd.

avatar van Simon Smith

Simon Smith (crew films)

Hoe/waar is deze te zien?

Theunissen

Simon Smith schreef:

Hoe/waar is deze te zien?

Hoe = Pindakazen

avatar van John Milton

John Milton

Bijzonder knap gedaan en leuk om te zien dat Dastmalchian die in zoveel kleinere rollen al wist op te vallen (o.a. de openingsscène van The Dark Knight) uitstekend uit de voeten kan met zo'n grote rol. Mij verbaast dat ook niet, eerlijk gezegd. Tof production design en goed uitgewerkt. Een van de betere 'found footage' films, wat mij betreft. Ik doe mee met de 4* van Woland (niets geschreven?) en de vele andere users hier.

avatar van Woland

Woland

Inderdaad niets geschreven John Milton, maar zoals aan de score te zien beviel het goed. Sfeervolle horror waarbij een talkshow-host tot het gaatje gaat en een spectaculaire show plant om z'n ratings te verhogen, met prima acteerwerk, een leuke retro-sfeer en een fijn plot wat me de hele film lang wel wist te boeien. Voor de rest sluit ik me aan bij bovenstaande positieve verhalen

avatar van St. Nicolas

St. Nicolas

Leuk maar ook een gemiste kans. De film had op bepaalde momenten realistischer gekund of had betere keuzes mogen maken wanneer het voor realisme ging:

- De film kiest aan de ene kant voor een found-footage film maar valt door de mand in de zwart wit stukken (die bedoelt waren als Behind the Scenes beelden). Als deze stukken realistischer waren gemaakt was de film denk ik een stuk creepier en geloofwaardiger geworden. Dat ieder behind the scenes shot op wonderbaarlijke wijze perfect is gefilmd met ook ieder gesprek hard genoeg opgenomen maakt het een stuk ongeloofwaardiger en daardoor minder vet.
- Ook hadden ze ervoor kunnen kiezen het docu-begin weg te halen zodat de behind-the-scenes beelden meer als een derde persoonsperspectief zouden overkomen zoals PTA deed bij de tv-show scenes in Magnolia.

Het hele talkshow gebeuren kwam er overigens wel goed en geloofwaardig doorheen vond ik. De hele stijl tot aan de flauwe humor van zo'n programma was goed uitgewerkt.

De horror was af en toe wat flauw en afgezaagd. De film maakt dan ook soms vrij klassieke horror keuzes zoals een exorcist, maar die had dan van mij op een wat originelere manier gebracht mogen worden. Verder schommelt het hier en daar tussen slecht uitgewerkte monsters en grappige horror pulp. Soms werkte het, soms niet. Vond de wormen bijvoorbeeld erg leuk!

Verder best een goeie rol van David Dastmalchian. Leuk hem eens in de hoofdrol te zien. De rest van de cast doet het oke.

3*. Had beter gekund. Wel benieuwd wat de regisseur verder heeft gemaakt. Het hele concept van de film trok me wel.