• 10.576 nieuwsartikelen

Alternatieve titel: Klem: Maniere Olandesi

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Frank Ketelaar

Met onder meer: Barry Atsma, Jacob Derwig en Georgina Verbaan

IMDb beoordeling: 6,3 (494)

Gesproken taal: Nederlands, Engels en Italiaans

Releasedatum: 2 februari 2023

Plot Klem

Filmvervolg op de gelijknamige serie. Marius en Kitty wonen al enige tijd op hun wijngaard in het prachtige Toscane. Nu Marius zijn leven gebeterd heeft, vertrekt Hugo om samen met Sophie zijn dochter Suus af te zetten bij Chrissie voor een langverwachte reünie. Nog voordat Hugo is aangekomen gaat alles mis: zijn auto vliegt in brand, en zijn leven staat op het spel. Opnieuw komt Hugo terecht in het criminele circuit, maar nu in een land waar Nederlandse indringers niet gewenst zijn, en moord en ontvoering hoog op de lijst staan.

logo tmdbimagelogo tmdbimage

avatar van Jotil

Jotil (crew bioscoopreleases)

Vanaf 2 februari 2023 in de bioscoop (September Film)

avatar van Joy4ever

Joy4ever

Hey Huug!! Heerlijke rol die Jacob Derwig speelde in de serie Klem. Tof dat je er nog een film komt als afsluiter.

avatar van loneranger

loneranger

Na drie seizoenen tv serie nu als definitieve afsluiter: KLEM, de film. Een film is toch net even iets anders dan een tv serie. In een serie van 10 afleveringen kan alles zoals de plot bijvoorbeeld rustiger, meer en beter uitgewerkt worden. In KLEM, de film krijgen Marius, Kitty, Hugo en Sophie het aan de stok met een stel Italianen. En dan denk je al snel aan de Maffia. Waar de seizoenen van de serie spannender waren is de film vooral vermakelijk en onderhoudend. Het is wel een pré als je de serie ook gekeken hebt als je naar de film gaat. Het acteerwerk is prima en de acteurs zitten goed in hun rol. Heel erg spannend wordt het niet maar zoals ik al zei het is vermakelijk en onderhoudend. Niet echt een grande finale maar best een bezoekje waard.

avatar van Lakte

Lakte

Leuk en aardig maar nergens echt een uitschieter of echt spannend! De film voelt aan als een TV-film en niet echt als een echte bioscoopfilm zoals ze dat wel bij Penoza hebben gedaan. De serie blijft het beste.

Als liefhebber van de serie moest ik de film uiteraard ook zien en keek ik er erg naar uit! Helaas toch wel een kleine tegenvaller. Het verhaal is erg voorspelbaar en vooral een herhaling van de serie. De setting in Italië voelde ook erg vreemd aan en klopte niet helemaal. Jacob Derwig draagt de film als Marius Milner samen met Georgina Verbaan zoals ze ook bij de serie deden. Derwig gooit er een aantal heerlijke scheldwoorden uit. Barry Atsema is helaas niet zo lekker op dreef zoals in de serie. Het gezemel tussen Atsema en Ellen Parren duurde ook veel te lang. Ondanks zeker een paar geslaagde scenes waaronder de dochters die zich flink opgemaakt hebben voor een feest, Atsema die een geweer afschiet maar dat nog nooit gedaan heeft en hem niet onder controle weet te houden en Derwig die een geweer op iemand richt en ondertussen met Kitty hele gesprekken voert over wat er gebeurt wel de besten zijn, red het de film helaas niet.

Ik had een beetje het idee dat Frank Ketelaar eigenlijk al bezig was met een vierde seizoen van de serie en dit uiteindelijk tot een film bewerkte. In een serie vorm had het beter gewerkt.

avatar van Music4ever

Music4ever

Er is al genoeg gezegd en geschreven over films die het vervolg zijn op een succesvolle serie.

Wanneer doe je het goed? De serie was toch beter? Waar is de spanningsboog? Is dit nou origineel?

Al deze vragen moet en kun je wat mij betreft achterwege laten.

Als groot liefhebber van de serie heb ik mij bijna 2 uur echt kostelijk vermaakt.

Alle ingrediënten die de serie zo goed maakten zitten in de film en dat is best knap omdat er

Veel minder tijd zit om alles goed te verhalen.

Uiteraard komt het dan soms wat gehaast over en het einde is wellicht wat snel in elkaar geflanst maar het is nu eenmaal geen serie.

Het grote pluspunt van de film is dat er nog totaal geen houdbaarheidsdatum zichtbaar is op de karakters.

Seizoen 4 kom er maar in……

avatar van paas

paas

Mwooaaahhh, kinderachtig filmpje ... Extra ster voor Toscane .....

avatar van DoctorMovie

DoctorMovie

Vandaag gezien in broodje Pathé

Wat een tegenvaller , wat een slap afgietsel van de serie die ik geboeid heb bekeken maar deze film is werkelijk om te huilen

Het verhaal is slap, het acteren valt tegen, de spanning is ver te zoeken, echt een tegenvaller, ik liep teleurgesteld de zaal uit

avatar van Crazyboy

Crazyboy

Prima hoor, een beetje op het niveau van het laatste seizoen. Dat haalde het niveau van de eerste twee seizoenen ook niet, maar was te doen.

Wel niet echt iets voor de bios. Dit is beter te kijken op de bank via een streamingdienst of op TV. Zie het als een lange aflevering, of een seizoen van twee uur. Of stap de bios in met heel lage verwachtingen, maar aan de ervaring draagt het niet persé bij.

avatar van Walter S.

Walter S.

Houdt het peil van de serie goed vast. Waar het niveau bij Penoza bij de film flink zakte bleef het bij Klem wel in orde. Echt iets nieuws verzinnen ze niet, maarcdat was bij die 3 seizoenen Klem ook al niet het geval. Ik denk dat als je de serie leuk vindt je je met de film ook wel vermaakt. Ik in ieder geval wel.

avatar van bjerik76

bjerik76

Vond de serie wel goed, al kan ik me er heel weinig meer van herinneren wat er allemaal is gebeurd. Naar mijn idee is deze film veel te laat uitgebracht en bij vele al in vergetelheid geraakt. ( snap wel dat het door corona kwam, dat de film enorm vertraging had opgelopen, maar dan had de serie misschien herhaald moeten worden...)

avatar van MacHop

MacHop

Het verhaal is af en toe wat ongeloofwaardig, maar Jacob Derwig steelt net als in de tv-serie de show met geweldig acteerwerk. Ook Barry Atsma zet een zeer geloofwaardige sukkel neer. Georgina Verbaan overtuigd ook en haar Italiaans valt zeker niet tegen. Al met al een vermakelijke en af en toe ook komische film, opgenomen in een erg mooi stukje Italië.

avatar van FlyingGustman81

FlyingGustman81

Was een leuk filmpje. Maar zoals vaak bij vervolgen op series, viel het toch een klein beetje tegen. Echt spannend was het niet. De hoofdrolspelers zetten -over het algemeen- wel een aardige prestatie neer. Vooral Marius. Het mooie Toscane was zeker een plus. Al met al nog net 3*.

avatar van pierre18

pierre18

Allereerst de positieve kanten

Het verhaal was redelijk, de beelden van Toscane zeer mooi in beeld gebracht en iedereen was goed te verstaan. Iets wat in Nederlandse films nog weleens een probleem kan zijn. Er zaten wat aardige grappen in en de rollen van de jonge dames waren een prima afleiding van het grote geheel. Maar, .... de acteerprestaties waren tenenkrommend slecht in het begin, voor mij haalde iedereen een onvoldoende, met als dieptepunt Ellen Parren. Ze heeft trouwens ook een waardeloze irritante rol hier. Ook de Italiaanse dochter speelde haar rol veel te overdreven en stoorde soms zelfs. En dat is jammer, want ik vind over het algemeen de Nederlandse acteerprestaties juist op een zeer hoog niveau, maar hier niet.

avatar van handelaar

handelaar

Ik kan het wel waarderen, deze definitieve afsluiter in de bios na 3 seizoenen KLEM op de beeldbuis.

Ik kan Frank Ketelaar wel adviezen, mocht dit in de filmzalen ook tot een succes leiden dit ook met zijn beste werk 'Overspel' te doen. Ook die serie vraagt nog om een echte afsluiting en Kees Prins, Guido Polleman, Fedja van Huêt en Sylvia Hoeks zijn er qua uiterlijk niet veel ouder op geworden.

Gisteren de film bekeken.

Automatisch maak je de vergelijking met de serie welke wat mij betreft grandioos genoemd kon worden. Spanning, originaliteit etc. over alles was nagedacht.

Film haalt het in de verste verte niet bij de serie. Flinterdun verhaal, zelfs wat kinderachtig en wist niet te onderhouden. De ongeloofwaardigheden volgden elkaar in rap tempo op.

Nee, liever even de serie nog een keer kijken.

avatar van Waku

Waku

Zo.....dat was ff een tegenvaller.

De serie zelf sprak mij zeer aan maar deze film is een domper.

Nu viel mij pas echt op dat Jacob Derwig wel heel erg een stereo typetje neerzet.

Gevalletje overacting.

Maar die kinderen acteren pas echt dramatisch slecht.

De "mafiosi" zijn echt zo uit een Bassie en Adriaan aflevering gestapt.

Enige knappe vond ik de italiaanse tongval van Verbaan.

Verder was dit echt een aanfluiting.

Film die beter niet gemaakt had kunnen worden.

2*/2.5*

avatar van XanderJ

XanderJ

Georgina is BRILJANT!!!!

Top-Film (nederlandse begrippen)

avatar van De wind

De wind

Hahhhhhahhahahahaha wat een film. 0,5 sterren zelfs te hoog.

avatar van Toontje35

Toontje35

Afknapper deze filmprent. Serie was top. Dit niet. Flinterdun verhaal. Ongeloofwaardige karakters. Idd Bassie en Adriaan niveau.

avatar van handelaar

handelaar

Frank Ketelaar is een fantastisch scenarioschrijver en regisseur.

Hoewel deze film welleswaar een minder niveau kent dan de serie (die internationaal overal gelauwerd wordt) is het een prima afsluiter van KLEM. Wellicht ook logisch gezien het verhaal nu in een goede anderhalf uur gestopt moet worden en in de serie ruimbaans ergens naar toe kon werken.

Hopelijk kan Ketelaar ook na al die jaren een afsluiter van wellicht zijn beste werk, 'Overspel', maken.

Die kende een open eind toen de hoofdrolspeler in het vliegtuig stapte en de hele boel hier achter liet.

Sylvia Hoeks, Kees Prins, Fedja van Huêt, Guido Pollemans...ze zijn er klaar voor!

avatar van Joy4ever

Joy4ever

Met veel plezier naar de serie gekeken maar deze film viel helaas erg tegen. In alle opzichten erg rommelig. Jammer.

avatar van michon-d

michon-d

herhaling van zetten uit de serie, niet orgineel. Zelfs saai en voorspelbaar. Had het lekker bij de serie gehouden.

avatar van mrklm

mrklm

Vervolg op de gelijknamige serie waar ik eerlijk gezegd nog nooit van had gehoord, maar dat is om meerdere redenen geen bezwaar. Ex-moordenaar Marius [Jacob Derwig] en vriendin Kitty [Georgina Verbaan] wonen in Italië waar hun bloemenhandel lijkt uit te lopen op de zoveelste mislukking. Totdat vaste klant Mr Garboni [Enzo Storico] ze een aanbod doet dat ze niet kunnen weigeren. Voor een spotprijs komen Kitty en Marius in bezit van een prachtige wijngaard. Te mooi om waar te zijn natuurlijk en al gauw komt Garboni’s vervreemde dochter Isabella [Claudia Vismara] op weinig zachtzinnige wijze verhaal halen. Da’s extra pech voor Hugo [Barry Atsma] en verloofde Sophie [Ellen Parren]. Zonderlinge en weinig effectieve mix van thriller en komedie, want echt spannend of grappig wil het maar niet worden. Derwig zit opgezadeld met abominabele oneliners.