• 15.833 nieuwsartikelen
  • 178.414 films
  • 12.229 series
  • 34.010 seizoenen
  • 647.724 acteurs
  • 199.119 gebruikers
  • 9.378.606 stemmen
Avatar
 
banner banner

De Vuurlinie (2023)

Biografie / Drama | 120 minuten
3,24 229 stemmen

Genre: Biografie / Drama

Speelduur: 120 minuten

Alternatieve titel: Line of Fire

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Roel Reiné

Met onder meer: Waldemar Torenstra, Sallie Harmsen en Tibor Lukács

IMDb beoordeling: 6,8 (1.512)

Gesproken taal: Nederlands

Releasedatum: 14 september 2023

Plot De Vuurlinie

Op missie in Afghanistan leidt Marco Kroon zijn manschappen op heldhaftige wijze door vuurgevechten. Hij ontvangt daarvoor de hoogste onderscheiding die Nederland kent: de militaire Willems-Orde. In de jaren erna raakt Kroon echter in opspraak. Tegelijk worstelt de militair met trauma’s die hij zelfs met zijn liefde Mirjam niet kan delen en in de media en op straat heeft iedereen een mening over hem. Kroon belandt in een emotionele rollercoaster. Wanneer hij zijn gelijk probeert te bewijzen, staat hij misschien wel voor zijn moeilijkste missie ooit.

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Mirjam van den Hoven

Geert-Jan Knoops

Suzanne van de Heuvel

Generaal van Uhm

Hoofdofficier van Justitie

Kolonel Holleman

Chief of police

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74672 berichten
  • 5984 stemmen

Bij Film > Genres en landen > De Nederlandse film:

Waldemar Torenstra speelt hoofdrol in oorlogsdrama over Marco Kroon | Films & Series | NU.nl

Ik weet het niet, die Torenstra is toch veel te lief om zo'n slinks persoon te spelen.

Nou ben ik blij dat het niet Barry Atsma is geworden, maar ik had liever iemand als Cees Geel gezien. Die lijkt ook meer op Kroon.



avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74672 berichten
  • 5984 stemmen

Dutch FilmWorks brengt de film in september 2023 uit in de bioscoop.

Regisseur Roel Reiné:

“Ik wilde altijd al een moderne Nederlandse oorlogsfilm maken. Dit verhaal is de perfecte balans tussen oorlog, familiedrama, het verwerken van trauma's en de fascinerende manier waarop wij in Nederland omgaan met onze helden. Waldemar is daarin een gedroomde hoofdrolspeler. Ik ben ontzettend onder de indruk van zijn enorme kracht, zowel in het leiding geven als in de zware emotionele scènes. Hij heeft mij tijdens de opnames in Spanje al heel hard laten huilen.”



avatar van Martijnnn

Martijnnn

  • 2248 berichten
  • 2410 stemmen

Onbegrijpelijk dat men Roel Reine nog dit soort grote films laat maken.



avatar van Iron Maiden

Iron Maiden

  • 2651 berichten
  • 7065 stemmen

Martijnnn schreef:

Onbegrijpelijk dat men Roel Reine nog dit soort grote films laat maken.

Pistol Whipped met Seagal was anders geweldig


avatar van cornelis

cornelis

  • 4744 berichten
  • 681 stemmen

Een film door Roel Reiné. Lijkt mij een Anglicisme. Een schilderij door Vincent van Gogh? Een laptop door Apple?


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74672 berichten
  • 5984 stemmen

cornelis schreef:

Een film door Roel Reiné. Lijkt mij een Anglicisme. Een schilderij door Vincent van Gogh? Een laptop door Apple?

Haha ja, je hebt gelijk.

Ik heb moeite met Waldemar Torenstra als Marco Kroon.

Hij heeft een totaal andere uitstraling dan Marco Kroon.


Martijnnn schreef:

Onbegrijpelijk dat men Roel Reine nog dit soort grote films laat maken.

waarom dat het is een zeer kundig regisseur


avatar van Arri

Arri

  • 913 berichten
  • 350 stemmen

Martijnnn schreef:

Onbegrijpelijk dat men Roel Reine nog dit soort grote films laat maken.

Want?


avatar van merijn82

merijn82

  • 1931 berichten
  • 460 stemmen

Zag hier de trailer van voorbij komen in de bios. Leek mij nog wel aardig, alleen Torenstra...


avatar van Thorak

Thorak

  • 6354 berichten
  • 1887 stemmen

Martijnnn schreef:

Onbegrijpelijk dat men Roel Reine nog dit soort grote films laat maken.

Helemaal mee eens! Marco Kroon verdient een betere acteur die hem zal spelen en vooral een goede regisseur die de film zal maken. Niet een regisseur die toevallig 1 goede film heeft weten te maken tussen de ellenlange lijst met bagger.

charlesgreiner schreef:

(quote)
waarom dat het is een zeer kundig regisseur



avatar van Lakte

Lakte

  • 737 berichten
  • 3392 stemmen

Roel Reiné flikt het weer! Een fantastische film met een enorme production value! Lekker vlot gemonteerd, echt zeer goede actiescene’s en ook meeslepend, iets wat soms niet helemaal lekker uit de verf komt in de films van Roel. De film was voor mij echt popcornvermaak met hier er daar wat serieuze/heftige scenes.

Dit kan voor mij zomaar eens de beste Nederlandse film van 2023 worden, prijzen verdiend hij zeker! Ik hoop dat hij het goed zal doen bij het grote publiek.

Zelf was ik niet echt bekend met Marco Kroon, ik had nog nooit een boek over hem gelezen dus de scene waarin Marco anaal verkracht word door een groep terroristen van de taliban kwam compleet onverwachts voor mij en vond ik zeer heftig maar goed in beeld gebracht. Het deed mij denken aan de homo verkrachtingsscene uit Spetters.
De scene waarin hij zijn verkrachter dood schiet blijkt ook waargebeurd te zijn.
Deze film is een verfilming van door Marco Kroon geschreven boeken, er word dus logischerwijs niet echt kritisch gekeken naar Marco Kroon.

Een probleem wat Roel wel vaak met zijn films heeft is dat de hoofdrolspeler nooit zo’n sterke acteur is of nooit zo sterk speelt (Gijs Naber in Redbad, Frank Lammers in Michiel de Ruyter) maar dat de bijrollen wel erg goed zijn. Zo ook in De Vuurlinie vond ik Waldemar Torenstra niet zo sterk spelen, ik vind hem sowieso niet zo’n goede acteur, daarentegen deden Sallie Harmsen, Jeroen Spitzenberger (als Gert-Jan Knoops), Angela Schijf, Pierre Bokma en Sanne Langelaar het wel erg goed!

Roel Reiné, Martin Koolhoven en Tim Oliehoek zijn wel echte de beste Nederlandse regisseurs van hem moment. Zij hebben het lef om grote publieksfilms te maken en ze ook echt goed te maken. Ik hoop dat Roel de komende tijd nog even blijft filmen in Nederland voordat hij weer aan buitenlandse projecten begint.


avatar van Thiver

Thiver

  • 475 berichten
  • 5399 stemmen

kappeuter schreef:

Ik heb moeite met Waldemar Torenstra als Marco Kroon.

Hij heeft een totaal andere uitstraling dan Marco Kroon.

Torenstra blijkt ook echt de achilleshiel van deze film. Prima acteur, maar wel gewoon volkomen miscast. Ik snap best dat er in Nederland niet enorm veel acteurs van de juiste leeftijd beschikbaar zijn die klein en kaal zijn, maar om dan gelijk te gaan voor iemand die overal als een coole actieheld bovenuit torent...? Wanneer Kroon door een oude vriend wordt bezocht, zegt die iets als: "Ik zag die bolle kop van jou en herkende je meteen." Waarschijnlijk een zinnetje dat in het script is blijven staan nadat Torenstra werd gecast, want die heeft absoluut geen bolle kop. Had dan iets over zijn oren gezegd...

Wat evenmin helpt is dat de film Kroon presenteert als een typische Brabantse jongen van de straat die niet zo lekker ligt bij de KMA-kliek van Defensie, terwijl Torenstra op geen enkele manier afwijkt van de acteurs die daarvoor zijn gecast. Het valt vooral op omdat mede-Amsterdammer Sallie Harmsen zich als zijn vrouw een overtuigend Brabants accent heeft aangemeten, terwijl daar bij Torenstra geen spoortje van te bekennen is...

Lakte schreef:

Roel Reiné, Martin Koolhoven en Tim Oliehoek zijn wel echte de beste Nederlandse regisseurs van hem moment.

Martin Koolhoven een regisseur van dit moment? Die man heeft al ruim zeven jaar geen film meer gemaakt en daarvoor acht jaar niets. Het ziet er ook niet uit dat daar snel verandering in gaat komen. Het zou mij weinig verbazen als-ie de rest van zijn leven gewoon blijft schnabbelen. Het is waarschijnlijk een stuk makkelijker en lucratiever om overal aan te schuiven als 'de grote filmmaker' dan daadwerkelijk films te maken.


avatar van Gert2005

Gert2005

  • 7 berichten
  • 7 stemmen

Gisteren op kosten van WimLex naar de film gemogen, altijd leuk

De Vuurlinie...

Officieel een film die veteranen moet bereiken en ze bewegen om tijdig hulp te zoeken als ze klachten hebben na een missie, onofficieel een poging van Marco Kroon om zijn straatje schoon te vegen en al zijn strapatsen af te schuiven op PTSS en allerlei krachten binnen de Defensietop en het OM die hem niet zouden mogen en jaloers zijn op zijn onderscheiding...

Ik vond het geen slechte film, zeker niet voor mensen die er neutraal in staan en geen defensieachtergrond hebben. De vechtscenes zien er goed uit, soms wat overdreven en wat materieelfoutjes zoals een MG-42 op een Nederlands voertuig en diverse vuurwapens die we in 2006 nog niet hadden (HK416A).

Maar je kan zien dat er door professionals meegedacht is.

Wat minder nagedacht is er over de KMar in de film, een marechaussee der tweede klasse in een DT-jas met wachtmeester-nestels die een rechercheverhoor doet is onmogelijk en dan samen met een collega in het nieuwe uniform... Rechercheurs werken sowieso in burger en een marechaussee der tweede klasse komt net van de opleiding en is geen algemeen opsporingsambtenaar dus zal die functie nooit hebben.

Verder verandert Kroon z'n rang een keertje van kapitein als hij een auto uitstapt naar majoor een scene verder in een gebouw.

Kleine dingetjes waar ingewijden op letten.

Verder is Waldemar Torenstra zeker geen slechte acteur, maar hij lijkt totaal niet op Kroon, Waldemar is een lange atletische vent en Kroon een stuk korter en soort van vierkant.

Ook, zoals eerder aangegeven, heeft hij totaal geen Brabants accent op een geforceerde "houdoe" na, zijn vrouw probeert wel wat Brabantser te praten maar dat komt niet echt over, een echte Brabander hoort gelijk een Hollander die doet alsof, net als die dame in Undercover.

De film is best druk, het gaat van flashback naar heden naar flashback, misschien hadden ze dat iets minder kunnen doen, b.v. eerst een flink stuk Afghanistan te doen.

Het hele OM-verhaal is duidelijk de mening van Kroon, hij had niks gedaan en ze moesten hem hebben.

Ook de hele gang van zaken sloeg nergens op, een officier van Justitie bemoeid zich niet zo overdreven met een onderzoek en iemand in z'n nakie naar huis sturen is natuurlijk ook onzin.

Ik geloof nooit dat heel die procedure zo is gegaan als in de film, maar het staat leuk op het witte doek want mensen geloven dat graag.

Het verkrachtingsverhaal zit er natuurlijk ook in, persoonlijk geloof ik daar niks van, maar had graag wat meer achtergrond willen weten. Want zoals in de film is hij nooit ontvoerd, dat was echt zo van het geld is op en we moeten dit stukje er ook nog inproppen..

Ook zijn wraak op die Afghaan, ik heb zelf in Uruzgan gezeten en commando of niet er ging echt niemand in z'n uppie het kamp af om even iemand af te schieten.

Al met al zeker geen slechte film, het is een beetje Kroon z'n visie/fantasie op zaken, ik hoop dat ze die man nu wel goed begeleiden en ook helpen van zijn demonen af te komen.

Mocht zo'n film hem daarbij helpen dan is dat alleen maar meegenomen.


avatar van Lakte

Lakte

  • 737 berichten
  • 3392 stemmen

Thiver schreef:

(quote)

Martin Koolhoven een regisseur van dit moment? Die man heeft al ruim zeven jaar geen film meer gemaakt en daarvoor acht jaar niets. Het ziet er ook niet uit dat daar snel verandering in gaat komen. Het zou mij weinig verbazen als-ie de rest van zijn leven gewoon blijft schnabbelen. Het is waarschijnlijk een stuk makkelijker en lucratiever om overal aan te schuiven als 'de grote filmmaker' dan daadwerkelijk films te maken.

Martin Koolhoven gespannen om straks weer op set te staan | RTL Boulevard - rtlboulevard.nl


avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

  • 8672 berichten
  • 3944 stemmen

Iets zegt me dat ik dit enorm ruk ga vinden, haha. Al heb ik sinds 'Vechtershart' wel een zwak voor Waldemar Torenstra als rauwdouwer. Eeuwig zonde dat die serie nooit netjes is afgesloten.


avatar van kos

kos

  • 46698 berichten
  • 8854 stemmen

Het ziet er echt zeldzaam kut uit.


avatar van mikey

mikey

  • 28993 berichten
  • 5142 stemmen

Ik zag een trailer voorbij komen in en talkshow ergens, de actiescenes waren nog lelijker dan die van Death race deel 9. De hele look alleen al.


avatar van Martijnnn

Martijnnn

  • 2248 berichten
  • 2410 stemmen

Arri schreef:

(quote)

Want?

Hij staat bekend als regisseur die de planning haalt, dat is het, hij maakt een film af en gaat naar het volgende project. Hij brengt iets van zich zelf naar de film, geen creativiteit, geen visie, haalt niet het meeste uit de acteurs. Kijk naar zijn films, low budget Death Race vervolgen, Steven Seagul broddelwerkjes en ook andere b-film vervolgen. Het is een mysterie waarom hij ooit gevraagd is voor Inhumans, maar uiteindelijk werd dat ook het slechtste dat Marvel heeft gemaakt.

Kortom een regisseur die in de VS niet bagger maakt maar opeens wel hoge budget films mag maken in Nederland terwijl er zoveel talent is. Niet 1 keer ook maar al de 3e keer. En kan iemand nog Redbad herinneren?


avatar van Thiver

Thiver

  • 475 berichten
  • 5399 stemmen

mikey schreef:

...de actiescenes waren nog lelijker dan die van Death race deel 9. De hele look alleen al.

Ik vond ze nog best meevallen, maar het is wel frustrerend dat Nederland op dit gebied altijd minstens tien jaar achterloopt op Hollywood. Het viel me onlangs ook al op dat De Slag om de Schelde ontzettend hard probeerde om de stijl van Saving Private Ryan en Band of Brothers te kopiëren. Ik ben groot liefhebber van beide producties, maar na twee decennia wil ik onderhand weleens iets anders zien. En dat zou moeten kunnen, want in de tussentijd hebben films als Dunkirk en 1917 aangetoond dat er andere manieren zijn om oorlog in beeld te brengen. Voor de makers van De Vuurlinie is het ruim twintig jaar oude Black Hawk Down duidelijk nog steeds het schoolvoorbeeld van moderne oorlogsvoering, al zag ik ook visuele sporen van Green Zone en The Kingdom. Roel Reiné is er duidelijk niet om het wiel opnieuw uit te vinden, maar eerder om een Amerikaans voertuig jaren na dato van een Nederlandse kentekenplaat te voorzien.

Martijnnn schreef:

Hij staat bekend als regisseur die de planning haalt, dat is het, hij maakt een film af en gaat naar het volgende project. Hij brengt iets van zich zelf naar de film, geen creativiteit, geen visie, haalt niet het meeste uit de acteurs. Kijk naar zijn films, low budget Death Race vervolgen, Steven Seagul broddelwerkjes en ook andere b-film vervolgen. Het is een mysterie waarom hij ooit gevraagd is voor Inhumans, maar uiteindelijk werd dat ook het slechtste dat Marvel heeft gemaakt.

Kortom een regisseur die in de VS niet bagger maakt maar opeens wel hoge budget films mag maken in Nederland terwijl er zoveel talent is. Niet 1 keer ook maar al de 3e keer. En kan iemand nog Redbad herinneren?

Voor zover ik heb begrepen is Pistol Whipped nog een van de betere Steven Seagal-films, maar dat zegt natuurlijk niet veel. Naar verluidt is Reiné in Hollywood in trek vanwege zijn efficiënte werkwijze, waardoor hij met lage budgetten vrij acceptabele resultaten behaalt. Maar ja, de projecten waarvoor hij zich laat inhuren (televisieseries en dvd-vervolgen) zijn degene waarmee je je artistiek kunt ontplooien. Die ervaring merk je helaas maar al te goed in zijn Nederlandse producties: visueel ziet het er meestal best goed uit (zij het niet bijster origineel), maar zodra er een serieuze dialoog moet worden gevoerd piept en kraakt het ineens aan alle kanten.


avatar van Thorak

Thorak

  • 6354 berichten
  • 1887 stemmen

Thiver schreef:

Ik vond ze nog best meevallen, maar het is wel frustrerend dat Nederland op dit gebied altijd minstens tien jaar achterloopt op Hollywood. [...] En dat zou moeten kunnen, want in de tussentijd hebben films als Dunkirk en 1917 aangetoond dat er andere manieren zijn om oorlog in beeld te brengen.

Dan wist je vast nog niet dat de Oscar winnende sets van 1917 door een Nederlander zijn gemaakt?


avatar van Thiver

Thiver

  • 475 berichten
  • 5399 stemmen

Thorak schreef:

Dan wist je vast nog niet dat de Oscar winnende sets van 1917 door een Nederlander zijn gemaakt?

Dat wist ik inderdaad niet, maar wat heeft setontwerp te maken met camerawerk? En daarbij: een Nederlander die actief is in Hollywood zegt niets over de huidige staat van de Nederlandse filmindustrie.


avatar van ShortyXL

ShortyXL

  • 128 berichten
  • 87 stemmen

De film De Vuurlinie is een intense film met een goed verhaal over Marco Kroon. Wie kent deze man niet? Toen dit aan de orde was met de Marco, had ik ook zo mijn twijfels over zijn onschuld. Maar als de dingen uit de film juist zijn, dan heeft Marco een zware tijd gehad tijdens zijn dienstjaren en is de gehele aantijging aan zijn adres, volledig onterecht.

Wat ik heb begrepen is de film voornamelijk gebaseerd op het boek wat Marco Kroon heeft geschreven. Dus je kunt je ten alle tijden afvragen wat is echt waar. Maar ik geef hem het voordeel van de twijfel, tenslotte is hij vrijgesproken.

De film is goed gemaakt, mooi camera werk en goede actie scenes. De heftigste scene is toch wel met die jongen (rond 12 jaar oud), die beschikbaar wordt gesteld om seks mee te hebben. Ze denken deze jongen te bevrijden en later vinden ze hem weer terug. Gemarteld en aan zijn handen opgehangen.

Waldemar Torenstra (Marco Kroon) en Sallie Harmsen (Mirjam van den Hoven) zijn een stel uit Noord-Brabant. Ze proberen beide een Brabants accent te acteren, maar man man man wat was dit slecht. Zelf vind ik Waldemar sowieso niet zo'n hele goede acteur. De rol als Marco Kroon vond ik echt niet bij hem passen.

Maar kort samengevat: Een goed, degelijk en soms intense Nederlandse film.


avatar van ideihsarag

ideihsarag

  • 12 berichten
  • 128 stemmen

Intense film, ging met een vooroordeel over Marco Kroon naar deze film, maar onder de indruk… denk nog steeds dat de film de gehele waarheid niet weergeeft, maar de gruwelen die meegemaakt zijn wel ! Dat driekwart met PTSS terugkomt is nier raar? Erg goed geacteerd. Alleen Brabants is geen Belgisch, de vrouw van Marco heeft zichzelf een accent aangeleerd wat zeker geen accent uit Den Bosch is, doe t dan niet en praat, net als Waldemar gewoon Hollands. Dit is eigenlijk beledigend. Verder een film die in je hoofd blijft hangen !


avatar van Kondoro

Kondoro

  • 11524 berichten
  • 2866 stemmen

Verschijnt op 15 februari op Netflix. Hier ben ik best benieuwd naar.


avatar van mcdaktari

mcdaktari

  • 7312 berichten
  • 0 stemmen

Best wel een aardige verfilming dit, en Waldemar Torenstra speelt de rol echt heel goed. Als echt alles uit de film ook werkelijk gebeurd is net als die scene dat hij verkracht werd door een aantal Afghanen en dat het kleine Afghaanse jongetje met de keel doorgesneden aan die boom werd opgehangen dan is het wel heftig geweest wat die Nederlandse soldaten daar meegemaakt hadden. De film is beter dan ik verwacht had.


avatar van Kondoro

Kondoro

  • 11524 berichten
  • 2866 stemmen

Toen ik zag op ‘Netflix’ dat deze film toegevoegd ging worden was ik eigenlijk blij verrast, hoewel ik niet direct een fan ben van Nederlandse cinema en ook niet van het feit dat nou net dit verhaal een verfilming nodig had; leek het me wel interessant. Maar niks is helaas minder waar, want de film was met vlagen wel interessant alleen het gene wat ik daarvoor benoemde speelt hier ook gewoon weer een grote rol. De film is gewoon niet interessant genoeg om twee uur naar te kijken. De afwisseling met het veld en zijn problemen in Nederland vind ik ook onwijs chaotisch aanvoelen, waar je nou niet echt je aandacht kan vestigen op één punt. Tuurlijk wel logisch dat je uiteraard beide dingen wil uitlichten maar, het deed me vooralsnog niet zoveel.

Waldemar Torenstra als Kroon vond ik nou ook niet per direct de beste vergelijking, die twee lijken niet eens op elkaar. Overigens acteert hij altijd wel goed, ik vind het vaak wel één de betere acteurs die Nederland op dit moment kent. Daarnaast vond ik Sallie Harmsen het ook prima doen, al irriteert mij het gewoon als een Nederlandse film te veel van dat melodramatische kutzooi kent, en Harmsen wordt dan helaas meegesleurd in deze scenes.

Reiné doet het prima als regisseur alleen weet hij soms niet wat hij aan moet met de indeling van zijn scenes. Ik vond bijvoorbeeld de beelden van de uitzending naar Afghanistan echt heel vet, en daar moet deze film het echt van hebben. Maar de scenes van hem thuis vond ik niet zo heel leuk en eigenlijk kon me het verhaal ook niet zo boeien. De film kent daarnaast een lelijke filter die me constant irriteerde en ook die bominslag in die berg was echt komisch slecht, al stond ik wel verbaasd van de verkrachtingsscène.