• 10.612 nieuwsartikelen

Alternatieve titel: Hazard

Oorsprong: België

Geregisseerd door: Jonas Govaerts

Met onder meer: Dimitri 'Vegas' Thivaios, Frank Lammers en Gene Bervoets

IMDb beoordeling: 6,1 (573)

Gesproken taal: Nederlands

Releasedatum: 8 september 2022

• Amazon Prime Bekijk via Amazon Prime

Plot H4Z4RD

"Need for Speed"

Noah (35) houdt erg van zijn vriendin Lea (30) en zijn dochter Zita (6), maar hij zou niet zonder zijn auto kunnen. Wanneer zijn kersverse neef Carlos hem een chauffeursbaantje aanbiedt, neemt hij het aan. De meest krankzinnige rit door de stad Antwerpen begint in de coolste auto van de stad. Een race waarbij Noah ofwel zijn leven, zijn familie of zijn geliefde auto zal verliezen.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Social Media

avatar van FilmFreak2001

FilmFreak2001

Deze film zal vanaf 20 Juli 2022 in de Belgische bioscopen spelen. (Kinepolis Film Distribution).

avatar van dimi303

dimi303

We proberen deze week naar de voorstelling te gaan met de cast visit.

Onderhond

• 11943 stemmen

90s en Antwerpen. Wat een hilarisch stukje cinema.

Onderhond

• 11943 stemmen

Niet zo héél veel van verwacht, vooral ook omdat ik er vooraf amper iets over gehoord had. Dikke meevaller uiteindelijk.

Ik hou sowieso wel van films waar één bepaalde dag steeds manischer/weirder/grappiger wordt. Deed me daarom wat denken aan films als U-Turn of Very Bad Things, beetje dezelfde soort humor. Er zijn nog 100 andere vergelijkingen te trekken met allerhande regisseurs en films, maar Govaerts maakt het toch vooral een film die Antwerpen + 90s uitstraalt. En daarvan zijn er verder niet echt veel.

Knap ook dat de film volledig in één auto gefilmd is, en dat ik dat pas achteraf doorhad. Er gebeurt dan ook best veel en er is genoeg visuele inventiviteit, zodat je je niet beperkt voelt door die beperkte cameravrijheid. Soundtrack leunt dicht aan bij wat ik 30 jaar geleden luisterdere, maar ook vooral fijn dat Govaerts de impact van de muziek niet teveel beperkt, met wat slimme editing hier en daar zelfs nog impact toevoegt.

Verder kan je niet om Dimitri Vegas heen, die het best goed doet, toch is het vooral Jeroen Perceval die bijblijft. Hij komt met één van dé grootste karikaturen ooit aandraven, gaat 300% over the top, maar is continue grappig. Ook hulde voor de absurde elementen die later in de film doorsijpelen, had ik ook niet echt verwacht.

Wat Welp vooral een stijloefening van bekende genreelementen, dan is H4Z4RD een film die de vrijheid en inventiviteit van genre films onderstreept. Heerlijk stukje cinema dat met de minuut beter wordt.

4.5* en een uitgebreide review

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

De vorige film die ik zag met Jeroen Perceval was Dealer en die viel voor mij niet echt. En ik ken Dimitri Vegas alleen maar van naam als helft van het duo met zijn Like Mike. Maar Jonas Govaerts had in 2014 wel een opvallende film met Welp, een horrorfilm over een scoutskamp. Hij maakte tussendoor nog wel Tabula Rasa, maar eindelijk is hij terug met een 2e langspeelfilm. En het was de moeite waard om zo lang te wachten!

We volgen Dimitri Vegas als chauffeur van zijn geliefde auto die hij tot in de puntjes verzorgd. Hij rijdt met de finesse van Frank uit The Transporter. Als je je ooit afvraagt hoe zo'n film er in een stad als Antwerpen uit ziet met alle lichten, werken, omleidingen en kleine straatjes, ben je zeker goed af in deze film. Want zonder veel prijs te geven blijft het uiteraard niet met wat cruisen in een patserbak. Vanaf het moment dat zijn rit vertrekt, ben je ook mee in een geweldige ratrace waarin alles mogelijk is en Jonas Govaerts verder gaat dan wat je als kijker ook maar durfde te denken dat er zou gebeuren.

Jeroen Perceval speelt één van zijn betere rollen en ook Dimitri Vegas doet het best goed. Jammer dat we Jennifer Heylen niet lang in beeld krijgen te zien. Maar ook zeer mooie beelden en met een DJ als hoofdrolspeler zit de muziek ook goed natuurlijk. Zonder al te veel verwachtingen, maar met genoeg vertrouwen, ben ik echt positief overweldigd door deze film. Een heerlijke absurde en up tempo film die je mee neemt op een indrukwekkende rit zonder ook maar ergens stil te vallen. Ik kwam met de glimlach uit de bioscoop.

avatar van Jotil

Jotil (crew bioscoopreleases)

Vanaf 8 september 2022 in de bioscoop (Dutch FilmWorks)

avatar van Walter S.

Walter S.

Vorige week nog de trailer in Pathé gezien, deze week zou die in premiére gaan, maar niet in de roulatie. Stond gister nog wel op de site als je de zoekfunctie gebruikte, maar nu ook niet meer.

Iemand enig idee wat er loos is cq waarom deze film ineens gecancelled is bij Pathé?

avatar van Jotil

Jotil (crew bioscoopreleases)

Walter S. schreef:

Jotil schreef:

Dutch FilmWorks heeft de release helaas gecancelled voor deze film.

Dat is balen, had wel zin in deze film.

avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

Jotil schreef:

Dutch FilmWorks heeft de release helaas gecancelled voor deze film.

Vervolgvraag: Iemand enig idee waarom Dutch Film Works de release gecancelled heeft?

Graaf Machine schreef:

En het rare waarom een dag voor de releasedatum ineens cancelen? Dit had wel eerder naar buiten worden gebracht.

avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

WhySoSerious schreef:

En het rare waarom een dag voor de releasedatum ineens cancelen? Dit had wel eerder naar buiten worden betracht.

Nieuwe films in september - NPO 3 Film & Serie - npo3.nl

Ik heb me de huid van mijn wijsvinger gescrold, maar geen reden gevonden voor het cancelen van H4z4rd. Kan zijn dat ik er overheen gescrold heb, maar kan ook zijn dat de reden gewoon niet gegeven wordt in dit bericht?

Graaf Machine schreef:

Sorry was de verkeerde link, dit is de goeie. DPG Media Privacy Gate - hln.be

In België weinig bioscoop bezoekers, dus dat zal de reden wel zijn.

avatar van schumacher

schumacher

De film geef ik een 3, de muziek een 5.

De film was niet saai maar ze gingen er tever mee vond ik in bepaalde zaken.

avatar van sinterklaas

sinterklaas

Hilarische adrenalinetrip door Antwerpen.

Nee, echt.

En dit is wat ik toch weer in dit land mis. België weet een situatie in een film te brengen zonder geforceerd, nadrukkelijk of belerend te doen. Dat maakt H4Z4RD ernaar dat de Belgen waarschijnlijk stukken minder woke, braaf of hoe het allemaal heet in 2022 te zijn dan Nederlanders. En ze roken ook gewoon nog op de set; bij deze een joint. Zie je wel? Het kan wel!

Ik zag ook pas later dat het een film is van de regisseur van Welp. Dat is lang geleden. Hier was hij zeker in een melige bui en besloot wat elementen van Drive, Transporter en eigenlijk vrijwel alle Amerikaanse buddyfilmpjes in een koker te doen. Alleen gaat het nu een keer niet over agenten. De film is gelikt aangekleed, aan plaatjes van Antwerpen kom je niks te kort en voor de Noah is het een gewone dag om bij zijn vrouw (of ex-vrouw) zijn dochtertje op te pikken en naar school te brengen. In zijn Lexus, want die is zijn alles. Maar voor de rest is hij platzak.

En het barstje in zijn ruit lijkt alles te gaan veranderen.

Als hij zijn dochtertje heeft afgezet neemt hij weer contact op met zijn neef Carlos. Een loser die nog bij zijn moeder woont en net uit de gevangenis komt. Carlos was voor mij baas. Hij steelt meteen al de show en hij zorgt er met zijn halve zwakzinnigheid en halve wannabe gangster stoerdoenerij voor dat hij geregeld je lachzenuwen prikkelt. Hier moet Amerika nog eens op komen. En dan vooral als hij denkt dat hij rappen kan...

Al snel is het duidelijk waar hij chauffeur van moet zijn, en dat was ook te verwachten. Ze pikken onze Frank Lammers op voor een klusje in een villawijk aan de grens. En door Noah's onoplettendheid gaat deze behoorlijk mis. Of bijna mis... Nee, wel degelijk goed mis.

Nu belanden Noah en Carlos in het web van de doodenge Godmother Madam Brasschaat (gespeeld door Monic Hendrix, maar vanwaar de Vlaamse achternaam?) Ze hebben namelijk iets van haar en dat wil ze terug... Het dochtertje van Noah wordt hierdoor ook al snel door haar gevonden.

Ja, en wat er dan gebeuren moet, gebeurt er. Met alle obstakels, ellende, ruzies, wanhoop, ongelukken en bizarre omstandigheden en zelfs personages van dien. Neem bijvoorbeeld die ene wijkagent! Hoe kom je erop?

Ook inderdaad een leuke ode aan de jaren 90 met de muziek van oa Scooter en Sandstorm.

En natuurlijk moet je wel een hele lange adem hebben aan het eind. Wie heeft er zulke grote longen?

Ja, ik heb uitbundig genoten en geregeld hard gelachen om deze prent van de Zuiderburen. Over de top, vunzig, fout, politiek incorrect, anti-woke... Wat kan ik er meer over zeggen?

avatar van LostBoyNL

LostBoyNL

De film staat gewoon op Amazon Prime, ondanks de melding "niet beschikbaar op Amazon Prime"

scorsese

Redelijke film over een man die nogal gehecht is aan zijn auto en een dag lang de chauffeur voor zijn neef is. Een leuke gimmick waarbij de camera de auto niet verlaat. Het tempo ligt hoog en het is dan ook een vrij drukke film (met goed bijpassende soundtrack). Dik aangezette personages en er gebeurd meer dan genoeg (alleen is niet alles even leuk). Een nipte 3.0 sterren.

avatar van RoFFeL

RoFFeL

Alleen al door de muziek (deed me denken aan de film Zillion 2022) de moeite waard. De film is wat rauw, het verhaaltje dun, maar vanwege het feit dat de camera de auto bijna niet verlaat (wat ik pas later door had, dus het verveelde me niet) echt geniaal gefilmd! Dikke 7 van mij

avatar van Drieshannes

Drieshannes

Een beetje een marginale film. Leuk om eens te kijken. Goede muziek ook.

avatar van Corcicus

Corcicus

De personages zijn zéér irritant, dat is zowat het grootste probleem van de film. Voor de rest zit er behoorlijk wat vaart in en voldoende actie om vermakelijk te zijn. Sowieso kan Govaerts goed regisseren en dat bewijst hij hiermee nog maar eens.

avatar van DiDa

DiDa

En weer weten de Belgen een originele film af te leveren. Dit maken ze in Nederland niet.

Visueel heel leuk, snel en flitsend. De humor is hier en daar wat absurd (de scene met Tom Vermeir), maar vaak is het wel raak. Ik heb echt met een brede smile zitten kijken....

avatar van umbra

umbra

Wat heb ik me hier heeeeerlijk hilarisch mee vermaakt Vette absurde humor met momenten Big smile van hier tot ginder

avatar van umbra

umbra

DiDa schreef:

Vond hem zelf ook geweldig, 4.5/5*. Über origineel en heel on-Vlaams vind ik qua films. Als Vlaming zijnde, vind ik dat wij vooral, qua films heel vaak in het genre-straatje thriller en drama topfilms afleveren her en der een meer humoristische film.

Maar heeft Nederland met de twee films van 'New Kids' hier ook niet zoiets dergelijks mee afgeleverd? Ik heb de film New Kids Nitro (Film, 2011) ook wel een 4/5 gegeven, maar met een 2.58/5 (5.16/10) op +1600 stemmen heeft deze indd een vrij pover gemiddelde. Deze 'H4Z4RD' heeft momenteel een 3.19/5 (6.38/10) uit 77 stemmen en zal ook nog geen 1/4 van de aantal stemmen krijgen tov 'New Kids' simpelweg omdat dit een Nederlandse site is, maar op 1600 stemmen zou deze hoogstwaarschijnlijk eerder qua score zakken denk ik.

avatar van Chelsea94

Chelsea94

Toffe soundtrack. Film is redelijk, niet echt de score die hier wordt grgeven maar ook niet slecht.

avatar van schrans

schrans

Fijne, over the top actiefilm. Wel zeer goed geschoten, maar het verhaal is aan de magere kant. Enkele leuke acteerprestaties zorgen voor een film die ideaal is om te zien met enkele vrienden en een pint erbij.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Hazard eigenlijk lang voor me uitgeschoven. Het was de periode van die andere Vlaamse films Rookie en Dealer en ik had niet meteen zin in een andere patserige film. Nu dat laatste valt heus wel mee. Jeroen Perceval kennen we ook al van in Dealer, waar hij zijn eerste langspeelfilm maakte. Perceval in een hoofdrol, dat betekent vaak geknetter.

Knetteren deed het. Erg energieke film, maar niet zoals ik dacht als in Taxi. Dat komt mede door toch wel het prima acteren van Dimitri Vegas als toch wel een goedgelovige onderdanige gast die overal op het verkeerde moment en verkeerde tijdstip lijkt terecht te komen. Opgefokt of agressief kwam hij niet over, tenzij wanneer hij opgehouden wordt door een vuilniswagen of iets dergelijks. Wat een contrast dus met Perceval. En ook Frank Lammers doet zijn duit in het zakje.

Alles draait rond de blitse sportkar van Noah, zijn heiligdom, maar als die meer en meer wordt beschadigd heb ik niet de indruk dat het Noah zó doet freaken, het is eerder gelatenheid. Fijne film wel om te volgen, maar bovenal ook grappig, want er zitten een aantal absurde heerlijke scènes in. Fijne soundtrack ook, recht de nineties in, net zoals Zillion. Leuk!