• 8.485.780 stemmen

Genre: Drama

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Stanley Kolk

Met onder meer: Teun Luijkx, Abe Dijkman en Julia Akkermans

IMDb beoordeling: 6,4 (78)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

• NPO Start Bekijk via NPO Start
  • NLZIET Bekijk via NLZIET

Plot Alles van Waarde

In de schaduw van een kerk worden ’s nachts twee mannen, Marc en Rick, in elkaar geslagen. Zinloos geweld? Anti-homo geweld? Zowel een filmmaker als een rechercheur probeert te achterhalen wat er is gebeurd. Waarom doen de slachtoffers eigenlijk geen aangifte? Welke geheimen spelen er nog meer in deze religieuze gemeenschap?

image

avatar van jippie2010

jippie2010

• 1942 berichten

Jaweh - Ik ben wie Ik ben

Wat mooi en integer gebracht. Het raamwerk is erg origineel, al zijn de schakelmomenten soms verwarrend. De persoonlijke strijd van de hoofdpersoon wordt zorgvuldig opgebouwd en komt binnen. Extra bijzonder is dat het door de EO is uitgebracht, omdat het vooral een kritische noot naar de kerk is. *4.0

gauke

Goede TV film zeker voor een EO productie. Toch denk ik dat als het verhaal rechttoe rechtaan verteld was, zonder alle schakelingen en naspeel onderdelen, het meer impact gehad had, de personages meer tot hun recht gekomen waren. Dan hadden zelfs de interviews behouden kunnen blijven.

avatar van mjk87

mjk87

Wel een heel aardige vorm waarin dit is gegoten, al vond ik het in het begin even verwarrend (toen er ineens andere acteurs de 'echte' personen speelden - het duurde even voor ik dat door had. Wel leuk dat dat echt werd doorgevoerd, ook bijvoorbeeld bij die schilderijen boven de bank). Qua acteerwerk redelijk, visueel ook aardig, maar al met al ook wat afstandelijk, vermoedelijk door de vorm waarin het zit. Het einde vond ik wat zwak uitgewerkt. 3,0*.

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

'Alles van Waarde' (2021) heeft een hoog gehalte '12 steden, 13 ongelukken' met een voorbeeld uit het echte leven als belangrijk lesje over een maatschappelijk relevant thema. Hier worden twee homoseksuele mannen in de bible belt het slachtoffer van homogeweld. Maar waarom kiezen ze ervoor om geen aangifte te doen?! 'Alles van Waarde' (2021) is postmodern opgezet op een manier dat 't drie verschillende werkelijkheden bij elkaar brengt. In de eerste plaats een documentairemaakster die 'echte betrokkenen' interviewt over hun religieuze milieu en het incident waar niet over gesproken wordt. In de tweede plaats spelen acteurs als Teun Luijkx en Abe Dijkman zichzelf terwijl ze een reconstructie maken van de gebeurtenissen. In de derde plaats is er dan het daadwerkelijke verhaal van een heimelijke homoseksuele relatie en de wissel die dat trekt op de personages. Meestal kan ik wel genieten van zulke vervreemdende vormspelletjes, maar in 'Alles van Waarde' (2021) ligt de rechtlijnige boodschap er zo dik bovenop dat het weinig toegevoegde waarde heeft. Het gevolg is een wat brave film die zich in geforceerde bochten wringt om iets van diepte aan het materiaal toe te voegen.

avatar van boemboem27

boemboem27

erg goede film over het nog steeds Anti-homo geweld, en in de biblebelt.

ook buiten de biblebelt komt dit soort afschuwelijke agressie helaas nog steeds voor.

behoorlijk indrukwekkend, heb gekeken met erg veel afschuw.

verschrikkelijk dat zoiets nog bestaat...

vreemd genoeg door de EO uitgezonden.

goed spelende cast echte aanrader

avatar van blurp194

blurp194

Het duurt wat lang.

De constructie van film in film in film is interessant - en het begint ook wel fijntjes met de rechercheur die niet in beeld wil. "Zo'n hoogopgeleide zijinstromer, dat lijkt me wel wat. Marokkaans of zo, lekker politiek correct". En er volgen wel meer van dit soort details, die me het idee aandoen dat er een heel korte lijn naar een werkelijke gebeurtenis onder ligt. En daarna dan meteen door naar een oefensessie voor de acteurs, om de juiste toon te vinden.

Waarmee ik me de film lang dus zit af te vragen, wat voegt deze constructie nou eigenlijk toe aan het verhaal. Erg interessant minimaal om het verhaal op deze manier langs verschillende hoeken te zien ontwikkelen, en te zien hoe het bij de verschillende mensen aankomt. Knap ook dat daarbij de fundamentalistische haters wel hun woorden van verwerping spreken maar met hun lichaamstaal verraden dat ze daarmee fout zitten - knap geacteerd, al ben ik bang dat dat in het echt toch niet altijd zo fraai zichtbaar is. Of gevoeld wordt.

Dus ja, hoe ingewikkeld de narratieve constructie ook is, het werkt wel. En op eigenlijk dezelfde manier vond ik het einde niet goed, te ingewikkeld, te gezocht, en vooral veel te lang. Maar als de titelrollen daar zijn, dan telt het wel op, het werkt. Het duurt wat lang - maar er zijn meer dingen die wat lang duren. De acceptatie van mensen voor wat ze zijn, dat duurt ook wat lang. Ook in de kerk.