• 8.522.555 stemmen

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Hetty Nietsch

Met onder meer: Harry Sacksioni

Plot Jij Bent van Mij

Documentaire over de impact van stalking. Slachtoffers vertellen hoe stalkers hun levens kapotmaakten en nabestaanden delen hun verdriet nadat een geliefde het slachtoffer werd van de meest gruwelijke vorm van stalking: moord. Rode draad door hun verhalen is de ervaring van Harry Sacksioni, die veertig jaar lang door een vrouw werd gestalkt.

avatar van Hendrick99

Hendrick99

Gezien alle publiciteit vooraf in de programmabladen, had ik iets meer verwacht van deze documentaire. Zeker over de periode van 40 (!) jaar dat Harry Sacksioni gestalked is, was wel wat meer en uitvoeriger te vertellen geweest. Ik kreeg gaandeweg bijna het idee dat ik naar deel-1 zat te kijken en dat er binnenkort nog een deel-2 volgt.

Ik kom niet verder dan een magere '3'.

avatar van mrklm

mrklm

Nietsch spreekt met slachtoffers van stalking die elk een ander perspectief bieden op stalking in het algemeen, maar vooral op de aanvankelijk totaal ontbrekende en nu nog steeds gebrekkige wetgeving rondom stalken. Harry Sacksioni leerde uiteindelijk leven met een stalker die hem 40 jaar lang (tot aan haar dood) achtervolgde, maar ook vrienden en familie van Laura en Humeyra, die beiden door hun stalkers werden vermoord, komen aan het woord in een hartstochtelijk en overtuigend pleidooi voor wetgeving die de slachtoffers veel beter in bescherming neemt.