• 8.523.219 stemmen

Genre: Documentaire / Biografie

Oorsprong: Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Ebs Burnough

Met onder meer: Truman Capote, Lauren Bacall en Norman Mailer

IMDb beoordeling: 6,9 (381)

Releasedatum: 26 mei 2022

• Picl Bekijk via Picl

Plot The Capote Tapes

Amerikaan Truman Capote was een legendarische schrijver met een extravagante levensstijl. Hij schreef 'Breakfast at Tiffany's' en 'In Cold Blood', en werkte aan 'Answered Prayers' toen hij in 1984 op 59-jarige leeftijd overleed. In het laatstgenoemde boek ontleedt hij de New Yorkse elite. De hoofdstukken die al zijn verschenen zijn hem niet in dank afgenomen. Met gebruikmaking van beeldmateriaal, animatie en nieuwe interviews met kennissen wordt de grote invloed van Capote's onvoltooide roman verkend.

imageimageimageimage

Zichzelf (archiefmateriaal)

Zichzelf (stemrol) (archiefmateriaal)

Zichzelf (stemrol) (archiefmateriaal)

Zichzelf, art historian

Zichzelf, Truman Capote's friend (stemrol) (archiefmateriaal)

Zichzelf, journalist, The New Yorker (stemrol) (archiefmateriaal)

kappeuter (crew films)

Vanaf 9 september in de bioscoop (Piece of Magic)

avatar van Jotil

Jotil (crew bioscoopreleases)

kappeuter schreef:

Vanaf 9 september in de bioscoop (Piece of Magic)

Vanaf 26 mei 2022 in de bioscoop.

avatar van mrklm

mrklm

In een interview met Dick Cavett zegt Truman Capote over zijn langverwachte ‘non-fictie roman’: “Either I will kill it, or it will kill me.” Enkele hoofdstukken uit wat Answered Prayers moest gaan heten verschenen in 1975 en 1976 en Esquire. Hieruit bleek dat hij zijn contacten met beroemdheden in New York had gebruikt als inspiratiebron voor een schandaalroman. Deze documentaire wekt de indruk een totaal nieuw licht op Capote te werpen aan de hand van de bandopnamen waar de titel naar verwijst, maar het grootste deel van de film bestaat uit nieuwe interview met mensen die hem kenden. Zo nu en dan horen we fragmenten van de tapes maar die dienen in veel gevallen louter als bevestiging van datgene wat iemand anders al heeft gezegd. Veel interessanter is de bijdrage van Kate Harrington, die een soort adoptiedochter van Capote werd toen hij een relatie kreeg met haar vader. De meningen over Capote lopen uiteen en dat levert enkele opmerkelijke uitspraken op, onder anderen van zijn goede vriend Dotson Rader. Een degelijke introductie die zeker uitnodigt om het werk van deze invloedrijke auteur te lezen, maar zeker niet zo opzienbarend als het zich voordoet.