Student for Pay (2020)

Nederland
Komedie / Drama

geregisseerd door Amy Homberg
met Amy Homberg, Sarah van Hulten en Milan van Aagten

Op elke school zijn er wel buitenbeentjes. Rose is daar één van. Iedereen lacht haar uit, maar wat niemand weet is dat ze stiekem werkt als camgirl! Hoe lang kan ze dat geheim verborgen houden? Langzaamaan raakt ze verdwaald in de machtige wereld van seks, geld en bedrog...

avatar van joachimt
joachimt (crew)
Budget EUR100

Afgaand op de trailer zou dit best wel eens kunnen kloppen.

avatar van JamesLloyd
Ik heb respect voor jongeren die met zo'n laag budget een prijzenwinnende film kunnen maken.

avatar van mcdaktari
Ik vind het overigens onvoorstelbaar dat een site als Amazon Prime dergelijke rommel op hun site wil hebben. Dit is een film die ik normaal gesproken niet snel zou kijken, maar simpel om de reden dat het een budget van 100 euro had en ook nog een prijs heeft gewonnen was ik best wel nieuwsgierig geworden naar wat het dan wel niet moest zijn. Dan blijft er maar 1 optie over en dat is kijken.

Oh ja, ik vond het enige grappige aan deze film het moment op het einde dat Rose op haar kaplaarzen met high heels probeert te lopen of ja, lopen nou net.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Respectloos bericht over de actrice verwijderd. Hou het over de film aub.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)

Ik heb een recensie geschreven van 1100 woorden en je haalt hem helemaal weg... Ook bedankt. Je had me op z'n minste even kunnen laten dat mijn recensie verwijderd werd en eventueel enkel dan een regel weggehaald...

Ik heb je hierover net een bericht gestuurd.

avatar van Seam
Mijn gedachten en gevoelens over Tiffany, camgirl met een heel heel vol figuur.

Ik zag de film voorbij komen in de updates en was nieuwsgierig. De trailer zag er waardeloos uit, slecht geacteerd en goedkoop. Ik kon niet bevatten dat deze film daadwerkelijk prijzen had gewonnen dus speciaal voor deze film een proefabonnement aangegaan op Prime video. Dan kon ik tenminste een eerlijke beoordeling op de site geven (in tegenstelling tot sommige andere users hier, van wie ik vermoed dat het ‘vrienden’ van Amy zijn of mensen die daadwerkelijk aan de film gewerkt hebben.
Een andere motivatie om een recensie te schrijven en de film te zien, was omdat mijn eerder comment hier verwijderd. Dus alhier:

Student for Pay is een ‘prijswinnende’ film van Amy Homberg, een 20 jarige beginnende Nederlandse actrice en regisseuse. Ze heeft gewonnen op het Dream Machine International Film Festival (die overigens verkeerd gespeld staat op hun eigen site) voor best comedic feature en op het Andromeda Film Festival in Turkije heeft ze een Honor Award gekregen. Nooit van deze festivals gehoord overigens.

Student for pay wordt geschat op een budget van 100 euro en dat is al snel te zien. De film draait om Roos die een normaal schoolleven leidt, maar in haar vrije tijd een camgirl is, genaamd Tiffany. De film wordt geclassificeerd als (deels) komedie en dat is het ook als je daadwerkelijk denkt dat Rose ooit geld zou kunnen krijgen voor een camsessie of seksuele handelingen. Ik hoop althans dit juist het komisch maakte? Dat dit zo ongeloofwaardig was?
De editing ligt nog op het niveau van acceptatie, net als het camerawerk. Verder is alles echt waardeloos, acteerwerk is het slechtste wat ik ooit gezien heb. Zelfs een dropout van theaterschool kan beter acteren. Zelfs een tiener op een middelbare school voorstelling kan het beter doen. Het verhaal is belerend, voorspelbaar en ongeloofwaardig.
Roos heeft enkele regels voor haar camwerk, zoals nooit in het echt afspreken. Deze regels worden natuurlijk verbroken omdat ze daarvoor meer geld krijgt. Dit leidt dan weer tot problemen op school. Het is trouwens gek dat Rose in een klas zit met 3 mensen en dat zij een camgirl is op school. Er zit ook totaal geen creativiteit in de film, want zelfs met een no budget kun je wel creativiteit tonen. De film had bijvoorbeeld in plaats steeds shots af te wisselen in telefoongesprekken, gebruik kunnen maken van splitscreen. De ene opname is namelijk verticaal gefilmd, terwijl de andere kant van het gesprek horizontaal is. Je had beide opnames verticaal kunnen maken en dan naast elkaar kunnen plaatsen.

Mensen die dit lezen denken nu vast: Waarom is dit zo’n uitgebreide recensie en ga ik zo op sommige dingen in? Dit is vooral omdat ik tijdens de film de recensie uitwerkte, dit was de enige manier dat ik 60 minuten van deze rommel kon volhouden. Vooral het moment dat de body positivity boodschap en toxic masculinity naar voren, rolden mijn ogen zo hard naar boven dat ze bijna door mijn schedel heen braken. Wellicht was dat ook een moment dat ik God moet bedanken.

Hier een kort stukje monoloog, verbatim (let op kleine spoilers, want dit is waarschijnlijk het beste qua karakterontwikkeling in film!):
Ik ben Rose, niet Tiffany, gewoon Rose. Een doodnormaal, 19 jarig meisje. En vrouwen verdienen het niet om steeds behandeld te worden als een of ander object. We hebben gevoel, behandel gewoon vrouwen met respect en geloof me dan zul je genoeg seks krijgen. Leer ze gewoon kennen, wat is daar zo erg aan? Alsjeblieft, heb respect.

[zucht en snik]

Ik zou der alles voor over hebben om een jongen te hebben die mij leuk vind. En van me houd. Alles.

Zegt het meisje dat juist gebruik maakt van objectivering van vrouwen door geld te verdienen met haar lichaam. Terwijl porno gewoon gratis is!

Ik wil nog een tweede stukje verbatim doen en omdat ik een handig voice to text app heb, dacht ik: waarom niet? Let opnieuw op, want dit zijn echte spoilers over het einde, maar ook over een prachtige boodschap! Het is een dialoog tussen een wildvreemde gepensioneerde dame vroeg in de ochtend en tussen een verdrietige Rose.

“Ach, arme meid. Vind je dit werk leuk om te doen? Ik bedoel als het moment met die jongen niet had plaatsgevonden, zou dan je doorgaan met dit werk?

Ja, denk het wel.

Dan hoef je je er toch helemaal niet voor te schamen. Sta waar jij in gelooft.Laat je nooit, maar dan ook nooit, door iemand van de kaart brengen. Dit is wat jij wil, fuck wat anderen daar van vinden.

U heeft gelijk, dank u wel. Was er maar meer mensen zoals u. U kent mij niet eens en besloot gewoon om mij te helpen.

Natuurlijk, misschien doen niet alle mensen dit. Betekent niet dat dat het juiste is. Gewoon doen wat je hart vertelt. Dat deed ik ook en heb ik een leuk iemand ontmoet en iemand kunnen verder helpen.

Das waar. Ja.

Gewoon naar school gaan en laat zien dat Roos zelfverzekerder is dan ooit.”

Net onder het niveau van een dialoog uit een script van Charlie Kaufman. Ook maar net hoor, scheelt niet veel.

Het is altijd lastig om te zeggen wanneer een film de slechtste is die je ooit gezien hebt, want waar baseer je dat op? Moet je dat relatief zien aan het budget van een film? Relatief aan de ervaring van de mensen die eraan gewerkt hebben? Een film die puur gemaakt is voor het film in tegenstelling tot voor de kunst?
Nee, ik heb het antwoord wel hoor. Dit is de slechtste film allertijden. Het feit dat deze film prijzen gewonnen heeft, betekent dus dat er daadwerkelijk toch nog slechtere films dan dit bestaan. Maar aangezien ik niet nog meer wil lijden, ga ik die ook nooit kijken.

Disclaimer: Deze recensie is aangepast door de gebruiker nadat er commentaar kwam van andere gebruikers dat er respectloze inhoud van toepassing was. Het is niet mijn bedoeling om mensen aan te vallen, maar wel om kritiek te geven (met een (zwart)komische toon).

Disclaimer 2: Helaas aanpassingen gemaakt door de moderators, betreffende komische inhoud over het gewicht van het hoofdpersonage. Zodoende is de titel veranderd en een passage weggehaald. De titel zou aanstootgevend zijn en is veranderd in een vriendelijke, politiek correct term.

avatar van Ajax&Filmfreak
Ik ben wel benieuwd naar het origineel van je recencie Seam

Ajax&Filmfreak schreef:
Ik ben wel benieuwd naar het origineel van je recencie Seam

Dat was een seksistische trolopmerking die niet over de film ging maar alleen over het uiterlijk van een tienermeisjes en zijn verwachting om naaktscènes te zien in een tienerfilm (die ook gemaakt is door jongeren).

avatar van Ajax&Litmanen1
JamesLloyd schreef:

Ah, we hebben de beroepsklager gevonden die het bericht heeft gerapporteerd?

avatar van JamesLloyd
Gerapporteerd? Dat heb ik gemist. Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten.

avatar van Ajax&Filmfreak
Ik heb inmiddels de originele ongecencureerde recensie gelezen.

Het is niet aardig wat Sean schrijft en hij komt niet sympatiek over maar dat lijkt me niet verboden.
Zeker als je de Gedragsregels erbij pakt.

Zoals hierboven wordt gesuggereerd dat hij naakt wilde zien van tieners is gewoon niet waar.

Ik ben inmiddels wel erg benieuwd en nieuwsgierig naar deze film

Ajax&Filmfreak schreef:
Zoals hierboven wordt gesuggereerd dat hij naakt wilde zien van tiener is gewoon niet waar.

Dat zeg ik ook niet. Uit het verwijderde bericht bleek wel dat hij die verwachting had.

avatar van Mug
Mug
Alvorens de recensie waren beide heren al flink over de schreef gegaan. En hé, ik heb het zelfs niet aangekaart. Er zijn blijkbaar meer mensen alhier actief die al het seksistisch geneuzel over vrouwen niet meer prima vinden. En terecht.

avatar van robertinho
De opmerking over dat de hoofdfiguur 'niet eens geld zou kunnen krijgen voor seksuele handelingen' vind ik overigens ook niet echt chique. Beetje op de man spelen.

JamesLloyd schreef:

De leeftijdsbepaling zei 16 jaar en ouder ik wist niet wat ik moest verwachten? Het was ook meer een grap dan iets anders, maar de mensen die het er niet mee eens waren zagen de humor er heel duidelijk niet van in (wat mag).
Overigens wordt de leeftijd van de hoofdrolspeelster slechts eenmaal genoemd, halverwege de film. Ik wilde juist eerder gaan schrijven hoe ongebruikelijk deze film is, omdat het zo lange tijd onduidelijk was wat de leeftijd van haar was.
De 'scenes' op school leken eerder op een middelbare school, wat het wel erg fout had gemaakt.

avatar van robertinho
Seam schreef:

Afgaande op de poster zou ik ook zeggen dat het om middelbare scholieren zou gaan, onder de 18. Keuze voor een camgirl is dan een opmerkelijke.

Ik sla de film trouwens over!

robertinho schreef:

Ik sla de film trouwens over!
Verstandige keuze , zelfs als pulp is dit geen vermaak.

avatar van mcdaktari
Ik vind het overigens wel jammer dat we hier ook al niet meer mogen zeggen wat we echt vinden. Maar ja, waar mag dat nog wel?

avatar van Chelsea94
Ik begrijp niet helemaal waarom dit op Amazon wordt toegevoegd en gezien wordt als serieuze film. Ik heb voor school ook eens een filmproject gedaan, gefilmd met onze mobieltjes en dit was van een hoger niveau dan dit (en ook niet best).

avatar van Chelsea94
JamesLloyd schreef:

Best triest dat je speciaal een account maakt om deze "film" 5 sterren te geven.