Bibian Mentel - LEEF (2020)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Jesse Bleekemolen
met Bibian Mentel, Edwin Spee en Julian van de Kamp

De 48-jarige voormalige snowboarder Bibian Mentel leeft al 21 jaar met kanker. Ze kreeg veertien keer het slechte nieuws dat de kanker weer terug was. In maart 2019 belandde ze door een medische fout in een rolstoel. Ondanks alle operaties en bestralingen zitten er nog steeds uitzaaiingen in haar lichaam. De situatie lijkt uitzichtloos, maar Bibian en haar gezin weigeren die rotziekte alles te laten bepalen.

Vanaf de eerste opening scene weet je al dat dit een loodzware zit gaat worden en dat het onmogelijk is om het droog te houden rondom je oogleden.
"Leef" is aangrijpend, emotioneel en meeslepend.
Maar het is ook een protest van de ijzersterke Bibian Mentel naar de ziekte kanker en naar haar lichaam die zoveel klappen te verwerken krijgt in al die vele jaren.
Het is ook een verhaal over onrecht om zoveel pech te hebben in je leven.
Je ziet haar strijd tegen deze klote ziekte die ze samen bevecht met haar man Edwin die nooit van haar zijde wijkt. Diepe respect resteert enkel voor Bibian en haar familie na het zien van deze documentaire.
En gezien de enorme impact van het onderwerp en de film kan ik niet anders dan "Leef" een dikke 5* te geven.