Pacto de Fuga (2020)

Chili
Actie / Thriller

geregisseerd door David Albala
met Benjamín Vicuña, Roberto Farías en Amparo Noguera

In 1990 weten 49 politieke gevangenen te ontsnappen door een tunnel die 80 meter lang is. De gedetineerden verstoppen 55 ton aarde in de gevangenis en graven de tunnel in 18 maanden met slechts een schroevendraaier. De cipiers en andere gevangen hebben niks in de gaten. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal.

Eindelijk weer eens een goede uitbraak film en op waarheid berust.

avatar van knusse stoel
Nog weinig kijkers die deze film hebben gezien als ik naar het aantal reacties kijk. Een film van Chileense origine, een land waarvan ik tot nu toe weinig films heb gezien. Zonet heb ik nog even een rijtje van films uit dit land bekeken waarvan La Batalla de Chile: La Lucha de un Pueblo sin Armas - Segunda Parte: El Golpe de Estado (1976) de hoogste IMDb-score behaald (8,2 / 936) en aan het aantal stemmers zie je gelijk dat ondanks de goede score er toch weinig aandacht van de kijkers voor is. Hopelijk doet "Pacto de Fuga" het beter en komt deze meer in de belangstelling. Het is een vrij realistische film die eigenlijk vanaf het begin de kijker(s) weet te boeien. En die spanningsboog blijft vrijwel tot het einde toe aanwezig. In het verhaal zien we een paar mannen waarvan enkelen de kans lopen binnen enkele maanden de doodstraf uitgevoerd te zien. Ze willen daarom zo snel mogelijk de gevangenis verlaten en komen op het idee om een tunnel te graven naar de vrijheid buiten. De groep wordt naarmate de tijd verstrijkt groter en gaan de risico's toenemen. De acteurs verrichten hun werk prima en de set is een juweeltje, zo echt komt deze over. Leuk bedacht trouwens, de ontsnapping in beeld onder de grond.
Wat ik daarmee bedoel?
Ga maar kijken, als je van dit soort films houdt is dit een echte aanrader!
Een 8!

Oprechte, spannende gevangenisfilm ten tijde van het Pinochet-regiem. Dat het onwaarschijnlijke verhaal gebaseerd is op echte gebeurtenissen geeft de film een extra dementie, te meer omdat de cast de nodige overtuiging in het acteerwerk stopt.