• 8.557.462 stemmen

Genre: Drama

Oorsprong: België

Geregisseerd door: Jeroen Perceval

Met onder meer: Veerle Baetens, Bart Hollanders en Ben Segers

IMDb beoordeling: 6,6 (446)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 22 september 2022

• Lumière Bekijk via Lumière

• Bioscoop Te zien in 19 bioscopen

Plot Dealer

De 14-jarige drugsdealer Johnny verblijft in een tehuis voor jongeren met een moeilijke thuissituatie. Johnny maakt deel uit van een bende die onder leiding staat van Luca. Echter droomt hij van een beter leven. Op een dag ontmoet hij de beroemde succesvolle acteur Antony. Er ontstaat een bijzondere band tussen hen.

image

avatar van Decec

Decec

Still kijkt wel naar camera...

avatar van John Milton

John Milton

Oogt wel interessant.

Ik kan niet zeggen dat ik Perceval erg goed ken (alleen D'ardennen en Rundskop) maar het feit dat ik zijn naam onthouden heb, zegt dan wel wat. Uiteraard liggen Borgman en Home ook nog klaar hier op de immense stapel, maar deze mag daar zo te zien wel bij.

Zou Baetens alleen een vriendendienstje komen doen, of een aanzienlijke rol hebben?

avatar van Friday the 13 th

Friday the 13 th

Erg voorspelbaar verhaal, doch goed geacteerd.

avatar van Jotil

Jotil (crew bioscoopreleases)

Aangekocht door Paradiso Entertainment. Releasedatum nog onbekend.

avatar van majan

majan

krachtige film (over het drugsmilieu) bijna volledig gedragen door een jong kereltje ,mooi gespeeld ook door de anderen, proficiat voor een nieuwe regisseur uit belgie (jeroen perceval) iemand om te blijven volgen

Goeie film.

Steekt goed in elkaar.

Geen seconde verveeld.

Juust het einde had ik iets anders aangepakt maar dit terzijde.

Rookie vond ik ook goed, toch 2 goeie Belgische films zowaar.

schumacher

Nog vergeten bij te vertellen: die ene drugdealer, de leider, diene deed me telkens denken aan een typeke ofzo van Chris Van Den Durpel , hoe die spreekt is echt zo .

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Waar is deze film te zien? In Belgie zeker?

mcdaktari schreef:

Waar is deze film te zien? In Belgie zeker?

Kinepolis Gent:

Alle films | Kinepolis België

Maar is ook al te d.......n.

avatar van Warp

Warp

Broer dit ging hard!

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Jeroen Perceval maakt zijn debuut als regisseur met zijn eerste langspeelfilm. Het oogt niet slecht, al doet Perceval niet veel nieuws. De kunst ligt vooral in het wat atypisch casten en het is wat harder dan de gemiddelde Vlaamse film. Mooie beelden in elk geval, maar het verhaal pakte mij niet echt. Het is een onderwerp dat Perceval met zijn turbulente jeugdjaren wel kende (al weet ik niet tot in welke mate). Benieuwd dus of hij opnieuw voor zo'n film kan zorgen zonder in herhaling te vallen. Maar dat is de uitdaging van elke debuterende regisseur natuurlijk.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Blij deze Dealer gezien te hebben net vóór de uitreiking van de Oostendse Ensors. Met 14 nominaties sowieso de grote favoriet en deze verwachtingen werden dan ook volledig ingelost. Alleen is de diverse media het niet helemaal eens of Dealer nu 9 of 10 verzilveringen heeft binnengehaald…

Uitstekend regiedebuut dus van Perceval die we vooral als acteur kennen. Gebaseerd op een deel van zijn jeugd was hij uitstekend geplaatst om dergelijk project te maken. En met succes! Dealer is een grauwe film waarbij het drugmilieu een wereld is zonder compromissen. Het nachtelijke straatleven wordt afgewisseld met bruisende nachttempels.

Prima acteerwerk ook. Vogelaar Ben Segers doet het prima en bewijst dat hij meer kan dan alleen maar komische slungelachtige rollen. Ook Bart Hollanders slaagt hierin al neigt zijn personage op het karikaturale af. Ster van de film is toch wel Sverre Rous die als grofgebekt straatjochie drugs dealt dat het geen naam heeft. Wat een topcast ook met ook nog Veerle Baetens die totaal geen vat heeft op haar zoon. Knappe film!

avatar van umbra

umbra

Best (g)rauw en sterk drama. Ben Segers kennen we hier vooral vd komedie (Safety First, Wat Als?, Droge voeding kassa 4,...), maar heeft ook al meer serieuze rollen op z'n palmares staan, denk aan Vermaelen in Code 37.

Hier was hij toch ook weer heerlijk top en die kleine was ook goe in z'n rol en Baetens, is altijd goe om erbij te hebben, mr had eeder een minder belangrijke rol hier. Gewoon hard genoten van dit Vlaamse drama.

avatar van Alittleromance

Alittleromance

Zeer goede Vlaamse film. Ik wou deze eerst niet zien maar ben blij dat ik deze heb gezien. Ik had hem niet zo goed verwacht.

avatar van sinterklaas

sinterklaas

Tsja, de hedendaagse realiteit...

We volgen Johnny, die voornamelijk samen met zijn vriendje Youssef drugs verpatst in de nachtelijke uurtjes van Antwerpen. Op een dag komt Johnny oog in oog met een van de kopers: de toneelspeler Anthony. Deze veel oudere man houdt wel van een Sosje en kan Johnny daar wel goed voor gebruiken. Johnny op zijn beurt, raakt bewonderd door Anthony's acteerleven en ziet misschien wel een mogelijkheid om een ander leven op te bouwen.

Ondertussen leeft hij bij zijn manisch depressieve moeder die door haar losbandigheid juist een goede invloed heeft in Johnny's doen of laten. Echter vinden we hem vaker terug bij een dagopvangst, waar hij zijn prille liefdesperikelen laat spreken met een groepsgenoot. In principe zijn er al vrij veel dingen om hem uit dat wereldje te houden. Maar dan komen we bij zijn uitbater, de iets oudere drugsbaron Luca, die jonge jongetjes aan een touwtje houdt om de praktijken voor hem te doen.

Hoe Johnny in dit wereldje terecht is gekomen kom je niet te weten, maar je kan wel raden dat de illusies dat dit het ultieme leven zou moeten zijn om de dagelijkse sleur te ontvluchten, hem wel tot zover zouden hebben gebracht. Sverre Rous zet hier ook een overtuigende rol neer; een typisch klein crimineeltje. Nu ook eens geinig om die typische gangstertaal eens in het Vlaams te horen (met dingen als "broer" en 'wojooh" om maar zo te noemen. ) Het wereldje wat hierin wordt geschetst is rauw en gaat niks uit te weg. Je wordt gewoon weer eens met de neus op de feiten gedrukt. De scenes met dat meisje, en met zijn moeder lijken tot zoverre nog de lichtpuntjes te zijn. Over Anthony had ik altijd al mijn twijfels.

En ja, dat einde... Dat moest er nou net even van komen...

Ik wacht op een Nederlandse film in deze trent... Zonder dat die Top Notch-rappertjes weer eens in koeienletters worden geïntroduceerd.

avatar van sinterklaas

sinterklaas

In de bioscoop? Ik heb hem al op dvd...

avatar van bart007bond

bart007bond

Probeer deze zondag mee te pakken.

Bang dat deze na 1 week wel weer bij pathe verdwenen zal zijn.

avatar van Walter S.

Walter S.

Belgenfilms zijn vaak wat rauwer dan NLse films, ook deze is daar weer een goed voorbeeld van. Goed spel van de jonge hoofdpersoon, prima verhaal, goed einde. Genoten.

avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

Sterk.

avatar van mrklm

mrklm

Omdat zijn psychotische moeder [Veerle Baetens] niet in staat is om voor hem te zorgen woont Johnny [Sverre Rous] meestal in een woongroep. Met zijn vriend Youssef [Ayman Sitiane] verkoopt hij SOS (cocaïne) in dienst van Luca [Bart Hollanders]. Wanneer de bekende toneelacteur Antony Ophoff [Ben Segers] regelmatig van zijn dienst gebruik maakt, ontstaat er een verwrongen vader/zoon-relatie tussen de twee eenzame zielen. Wat zwaar aangezet drama profiteert van het overtuigende spel van Rous en sterk ondersteunend werk van Hollanders, maar Perceval (die putte uit persoonlijke ervaringen) lijkt drie eindes te hebben gefilmd en heeft niet kunnen (of durven) kiezen wat het meest passende einde was. Kunstzinnig of frustrerend? Ik ga voor optie twee.