ad
  • 8.081.139 stemmen

Kubrick by Kubrick (2020)

Documentaire / Biografie | 73 minuten

Met onder meer: Stanley Kubrick, Malcolm McDowell en Jack Nicholson

Oorspronkelijke taal: Frans

Releasedatum: 22 oktober 2020

Over Kubrick by Kubrick

Een reis door het leven en oeuvre van regisseur Stanley Kubrick. De stempel die hij op de cinema drukte, is enorm. Wereldwijd wordt zijn werk en erfenis, niet zelden doorspekt met mysteries, door jong en oud bestudeerd. Mits zeldzame interviews die Kubrick heeft gegeven en materiaal van zijn familie, wordt een persoonlijk portret van Kubrick getoond.

image

avatar van Don Homer

Don Homer

Vanavond op tv. Is er nu al achter te komen of deze op uitzending gemist komt?

Edit: ik geloof het wel: Kubrick over Kubrick gemist? Start met kijken op NPO Start

avatar van Eric001

Eric001

Beetje saai.

avatar van tbouwh

tbouwh

En zoals we gewend zijn van de NPO is er weer in geknipt. Een docu van 73 min. naar 60., serieus?

avatar van Tripler

Tripler

25 jaar Het uur van de Wolf! Hoera!

Dat vieren we met ALWEER een ingekorte documentaire.

Straks komt men nog met Het Kwartier van de Wolf.

Daarin kun je dan steeds het geknipte beeldmateriaal zien...

avatar van wezli

wezli

OK ik lees hierboven dat het is ingekort... Ik vond het inderdaad te mager als documentaire, maar daar is zijn oeuvre sowieso te groot voor om het echt goed te doen. Wel mooi dat Kubrick zelf aan het woord is. En goed dat "Here's Johnny" er niet in zit, dat kennen we nou wel

avatar van Metalfist

Metalfist

Kubrick over Kubrick

Ik vind het altijd lastig om aan documentaires over regisseurs te beginnen. Vaak zijn die toch redelijk spoilergevoelig en om exact die reden heb ik nog altijd niet naar Stanley Kubrick: A Life in Pictures gekeken die bij de 2-Disc edition van Full Metal Jacket zit. Ik kon het echter toch niet laten om me eens onder te dompelen in Kubrick by Kubrick. Een documentaire die vooral bestaat uit een interview dat Kubrick ooit deed met Michel Ciment.

En ik verwachtte dat het qua spoilers dan wel ging meevallen aangezien een regisseur toch niet direct zijn eigen films ging spoileren. Dat valt uiteindelijk inderdaad allemaal goed mee, al vind ik wel dat ze (van de films die ik heb gezien) soms belangrijke beelden laten zien. Sowieso wel vreemd dat niet alle films van de regisseur worden besproken. Films als Lolita en Killer's Kiss lijken niet te bestaan (of die zijn eruit geknipt, want Het Uur van de Wolf zond een ingekorte versie uit) en ik had eigenlijk ook wel gehoopt om iets van zijn kortfilms te zien. Zeker omdat de periode bij Look Magazine wel (weliswaar heel kort) wordt aangestipt. Verder is het tof om de grootmeester zelf aan het woord te horen en zijn er geen talloze nodeloze floating heads die allemaal hun zegje komen doen. Een paar archiefinterviews zoals Tom Cruise (anno Eyes Wide Shut) en Malcolm McDowell (voor A Clockwork Orange) en Jack Nicholson (voor The Shining) waarin ook wel interessante dingen zitten.

Tof om eens gezien te hebben, voornamelijk omdat Kubrick zelf veelvuldig aan het woord komt. Het is en blijft een intrigerend figuur maar natuurlijk wel eeuwig zonde dat niet zijn volledige oeuvre besproken wordt. Ik hou nog een halfje op reserve voor de volledige versie (omdat ik vermoed dat de overige films wel eens in het geknipte materiaal kan zitten) maar voor nu dan 3*.

avatar van Movsin

Movsin

De Franse journalist Michel Ciment slaagde er in, wat vele anderen nooit lukte, namelijk een vraaggesprek te hebben met Stanley Kubrick.

Het resultaat ervan is te horen in deze documentaire over deze cineast die amper 13 langspeelfilms maakte, maar waarvan enkele behoren tot de beste wat de cinema ooit heeft voortgebracht.

We luisteren naar de mans vele merkwaardige en diepzinnige opvattingen over het maken van film, de omgang met zijn acteurs en medewerkers en vernemen hoe zeer de perfectionist in Kubrick schuilde.

Er zijn ook de vele getuigenissen van mensen die Kubrick kenden van op de set en waaruit blijkt hoe gedreven hij was en hoe velen het moeilijk hadden om zijn nooit opgevende veeleisendheid te ondergaan.

Eigenlijk had ik persoonlijk wat meer en langere fragmenten verwacht en ook wat zin voor emotie, maar zoals de interviewer zei : Stanley Kubrick was een afstandelijk man waarin ge nooit echt kon binnendringen.

avatar van Basto

Basto

Matige docu, maar ik ben groot fan van de man en zijn werk. Daarom voor mij goed vermaak.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Eveneens de versie gezien die draaide op de NOS, een ingekorte versie zo bleek. Beetje jammer, want vond het best boeiend en vooral vermakelijk. Echt vernieuwend was het allemaal niet. Toch was het interessant om Kubrick zelf aan het woord te horen. Toch wel een fascinerend en mysterieus figuur, als persoon net zo mythisch als vele van zijn films.

Niet alles komt aan bod. Zo miste ik Lolita wel. Allen net iets te fragmentarisch, maar op een uurtje ben je zo door dat dit niet anders kon. Ook boeiend waren de interviews met acteurs of technici over de veeleisendheid van Kubrick. Niet verwonderlijk natuurlijk als je kijkt naar de producten die hij afleverde.

Fijn om gezien te hebben. Dankzij de docu vooraf snel zijn twee kortfilms ook meegepikt, al werd daar niets over gezegd. Alleen Killer’s Kiss staat nog blank bij me.

avatar van DragQueen

DragQueen

Op zich een aardige docu. Maar natuurlijk niet de ultieme documentaire die de legendarische filmmaker Kubrick verdiend. Daarvoor is het geheel wat te braaf, en informatief te mager. Had persoonlijk liever een blik over zijn gehele oeuvre gezien. Toch uitgekeken zonder moeite, omdat ik een groot bewonderaar ben van Kubrick. 3 Sterren.