The Letter for the King (2020)

Alternatieve titel: De Brief voor de Koning

Verenigd Koninkrijk / Nederland
Avontuur
282 minuten (miniserie, 6 delen)

geregisseerd door Alex Holmes, Charles Martin en Felix Thompson
met Amir Wilson, Ruby Ashbourne Serkis en Yorick van Wageningen

De jonge ridder Tuiri begint aan een avontuurlijke tocht om een geheime brief aan de koning te bezorgen, net op het moment dat een genadeloze prins ermee dreigt de wereld te vernietigen. Tijdens zijn reis wordt Tuiri onverwacht het middelpunt van een magische voorspelling die zegt dat er een held zal opstaan die de duistere prins kan verslaan en zo de vrede zal herstellen. Als Tuiri zijn tocht wilt overleven, zal hij moeten leren wat het betekent om een echte ridder én leider te zijn.

‘The Letter for the King’ op Netflix is een uitstekend gemaakte brok escapisme | Humo

Humo schreef:
‘The Letter for The King’ is geen klassieker waar jaren van hier nog over gesproken zal worden, maar een uitstekend gemaakte brok escapisme, waar jong en oud - of beter, in deze tijden: jong en iets minder jong - samen naar kunnen kijken. Misschien is het ook de serie, en Tiuri de held, die we vandaag nodig hebben. Applaus!

avatar van blurp194
Leuk dat Tonke Dragt er zelf blij mee is.

Maar ik kan er niet zoveel mee eerlijk gezegd. Behalve de titel en de namen van de karakters heeft het toch allemaal maar bitter weinig met het boek te maken. Niet alleen het verhaal wordt met voeten getreden, ook de waarden die in het boek te vinden zijn komen in de film helemaal niet terug. In plaats daarvan wel een heleboel hokus pokus waarvan ik me echt afvraag wat daar nou precies de zin van is. En zoals wel vaker vraag ik me ook af waarom nou zonodig het verhaal 'opgeleukt' moest worden - en waarom, als je het originele verhaal niet gebruiken wil of kan, je toch daarop blijft hangen voor de titel en de namen.

Als onderdeel van de doelgroep nostalgische kijkers die vroeger het boek gelezen hebben vind ik er echt niets aan, in ieder geval. En de niet heel bijstere production values irriteren dan al gauw bovenmatig. Of het voor de oorspronkelijke leeftijdscategorie beter uitpakt is wat moeilijk te beoordelen - maar dat doet voor mij ook niet echt terzake, ik geef alleen mijn mening... en ja, dan kom ik toch uit op dat het een wat liefdeloos en normloos geproduceerd stuk kijkvoer is. Even zorgvuldig gemaakt als de samenvatting hierboven. En als de jonge jeugd hier dan een beeld van moet krijgen wat het betekent om een échte ridder en een échte leider te zijn...

avatar van aSMoDeuS
Eerst een matige Nederlandse verfilming, nu - wederom - een sterk staaltje Netflix blackwashing.

Zucht, kunnen ze niet gewoon met hun poten van prachtige kinderboeken afblijven?

avatar van baspls
Kan aan mij liggen maar ik herken geen enkel moment uit de hele trailer van het boek. Wat heeft de serie eigenlijk met het boek te maken op de titel na?

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een paar off topic berichten verwijderd. Discussies over tv-meter kan je hier doen: TvMeter.nl - MovieMeter.nl of op TvMeter zelf natuurlijk.