Hemelrijken (2020)

Nederland
Misdaad

geregisseerd door Stanley Kolk
met Jennifer Welts, Esmée van Kampen en Maarten Heijmans

Wanneer Kelly uit de gevangenis wordt vrijgelaten en terugkeert naar haar geboortewijk Hemelrijken in Oud-Woensel, probeert ze een nieuwe start te maken. Dan krijgt ze opnieuw te maken met Michel, een duister figuur uit haar verleden die geld van haar eist. Kelly ziet geen andere mogelijkheid dan terug te vallen in het criminele circuit.

We hebben ons best vermaakt bij deze film, maar ik vond het erg lang duren voordat er eindelijk eens wat gebeurde. Ook de gesprekken/dialogen tussen de hoofdpersonen waren nogal raar en bestonden vaak maar uit een enkel woord

avatar van Grindhouse62
Een prima misdaaddrama die lekker wegkijkt met verrassende wendingen. Zeer zeker een aanrader om te gaan kijken. Een 3.5

avatar van Rickazio
Haha die dikke van de Plus reclames en dat zingen... Maaskantje!

[quote]Alweer een film met Maarten Heijmans. Zijn er nog films zonder Maarten Heijmans.
Maarten Heijmans is een beetje de nieuwe Barry (kuch) Astma. Het probleem is dat je niet meer het personage ziet maar meteen denkt "he daar heb je alweer Maarten Heijmans".
Verder prima telefilm.

Ik keek een stukje maar wie heeft het in zn hoofd gehaald mensen te casten die voor geen meter Eindhovens spreken?

Dit sloeg werkelijk nergens op.

avatar van Walter S.
Rickazio schreef:
Haha die dikke van de Plus reclames en dat zingen... Maaskantje!

Ze gingen Magnolia na doen. Geen al te geslaagde poging.

Tsja, raar verhaal. Redelijke film, maar stuk minder leuk dan de columnist. De Kuthoer, dus.

avatar van Toontje G
Naar het einde toe werd de spanning iets opgevoerd. Maar dat taaltje wat ze spreken. Als je dan een film in het dialect maakt zorg dan dan het goed gesproken wordt.

avatar van ILDIB
Tsja. Het onconsequente taalgebruik is al vervelend zat. Verhaal is hier en daar wel oké mar soms ook heel slecht. Een dichte deur gaat open door het raam in te slaan. Ehh hoe?

avatar van mjk87
Hier kon ik weinig mee. Ik kreeg toch weer het gevoel dat hier wat schooltoneel werd gespeeld, of carnaval, waarin men zich verkleed als gangster of familie van Flodder: geloofwaardig werd het nergens. Ook het verhaal ontspoort te veel, de sfeer wordt dan gemist en visueel spuuglelijk met aller kitscherige kleuren. Dat past ongetwijfeld bij de personages met kleding en kapsels uit de jaren 90, maar mooi is het niet. 1,0*.

avatar van Donkerwoud
Zo verfrissend als 'De Kuthoer' (2020) was, zo voorspelbaar is 'Hemelrijken' (2020) als gangbare telefilm-meuk. Van dat sociaal-realistische gedoe met een schokkerige camera en specifiek gesitueerd in een Eindhovense volkswijk. De zussen Kelly (Jennifer Welts) en Samantha (Esmée van Kampen) moeten elk duppie bij elkaar scharrelen om rond te komen. Net uit de gevangenis heeft Kelly echter nog een rekening openstaan bij crimineel Michel (Maarten Heijmans) en ze krijgt van hem de keuze tussen hoereren of pillekes verkopen. Ze kan haar vrouwelijke charmes namelijk goed gebruiken om de Kim Joeng Oen's en Trumpske's aan de man te brengen. Het is niet eens dat ik zo enorm val over de Amsterdamse acteurs die Brabanders spelen (compleet met ondertiteling zodat ook wij hun fictie-taaltje begrijpen) maar de productie is onoprechte kitchen sink-misére uit het jaar nul. Van dat aanmatigende aapjes kijken naar ingebeelde mensen in een werkelijke volkswijk als Hemelrijken, terwijl regisseur en acteurs er geen enkele band mee lijken te hebben. Geen greintje humor of luchtigheid, maar betekenisvolle blikken en moeilijke stiltes als een doel op zich. Het is er criminaliteit en armoede wat de klok slaat in deze volkswijk en niks anders. Als om het verhaal van niemand anders te willen vertellen, dan zij die op de kansel prediken over de waarde van familiebanden en per se een karikatuur willen maken van goed en kwaad.

avatar van perceived
Aardig.

Cinematografisch allesbehalve geweldig, maar het verhaal wordt goed vertaald. Hoofdacteurs doen het redelijk tot goed, waarbij Esmee van Kampen mij het meest positief is opgevallen.

Dat zogenaamde muzikale intermezzo vond ik echt helemaal niks, maar omdat ik Eindhoven zo'n leuke stad vind vergeet ik dat maar even (en kom ik tot een voldoende).

Merkwaardige mix van goede en slechte elementen. Begint als een wat ongenuanceerd portret over enkele lost souls uit de zelfkant van de samenleving(inclusief de immer wiebelende, dicht op de huid camera), iets waar onze zuiderburen(lees de gebroeders Dardenne) ook na Hemelrijken het onbetwistbare patent op blijven houden, en ontwikkelt zich naar het einde toe als een heuse mystery thriller. Enkele curieuze zaken zoals volstrekt mislukte accentjes, de bizarre stijlbreuk als Kelly(ongeveer tien minuten nadat ze gruwelijk is verkracht ) doodkalm een liedje inzet, wat vervolgens spontaan wordt meegezongen door de andere acteurs op een andere locatie, en aan het slot nog een verrassende maar totaal ongeloofwaardige who did it wending. Toch kijkt het al met al best lekker weg en kun je redelijk meeleven met de hoofdpersonen, wel meer geschikt voor kijkers die liever een stripverhaal lezen dan een goed literair boek . Goed spel van de beide dames in de hoofdrollen en ex psv'er Björn van der Doelen geeft een fraai stukje method acting weg als startpunt van een veelbelovende filmcarrière. Heb me niet verveeld, maar de koning te rijk voelen lukt je niet door deze Hemelrijken.