King of the Cruise (2019)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Sophie Dros

De rijke en extravagante Schotse baron Ronald Busch Reisinger van Inneryne brengt zijn tijd door op luxe cruise schepen, omgeven door romantische koppels, welgestelde families, hard werkend personeel en gepensioneerde ouderen. Filmmaker Sophie Dros volgt de baron op een van zijn vele decadente vakantiecruises. De baron is op het eerste gezicht een bombastische man. Hij schept op over zijn status en extravagante levensverhalen, terwijl hij met zijn schotse quilt en koninklijke cape over het dek paradeert. Gaandeweg onderzoekt de documentaire iets groters; een menselijk verlangen naar erkenning en validatie.

Lijkt wel Jiskefet.

Vanaf 12 december in de bioscoop en op Picl (Cinema Delicatessen).

avatar van Iron Maiden
Plaatsvervangende schaamte overvalt je meerdere keren tijdens deze documentaire. De Baron wilt veel te graag interessant gevonden worden, maar qua persoonlijkheid is het geen intrigerende of sympathieke man. Het zijn slechts de sterke anekdotes waarmee hij mensen voor zich hoopt te winnen, wat na verloop van tijd een beetje begint te slepen. Desondanks een aparte filmervaring en dankzij het mooie camerawerk en de zwoele soundtrack een unieke docu. Voor wie nog twijfelt of geld gelukkig maakt biedt deze ‘King OfThe Cruise’ alle antwoorden.

Uitstekende, intrigerende documentaire over een oude, dikke man op een cruiseschip die zichzelf een baron noemt. De documentaire vertelt ons niets over de man (er is geen voice-over) maar observeert slechts de man die graag over zichzelf vertelt zodat de kijker denkt veel over hem te weten te komen. De man blijkt duidelijk eenzaam en poogt aldoor contact met de mensen op het schip te maken; gaandeweg bekruipt je steeds sterker het gevoel dat de man een oplichter want een pathologische leugenaar is: hij vertelt dat hij een eenzaam en leeg/materialistisch leven leidt omdat hij baron is maar waarschijnlijker lijkt het omgekeerde waar dus dat hij zich voordoet als baron omdat zijn leven eenzaam en leeg is en alleen als baron interessant gevonden wordt en contact kan krijgen. In ieder geval benadrukt hij zelf sterk dat hij geen enkele aandacht zou krijgen als hij geen baron zou zijn: zijn titel en rijkdom vormen zijn enige sleutel tot menselijk contact (en rijk lijkt hij in ieder geval wel omdat hij dure cruises maakt).

Zeker is dat hij zijn probleem tot oplossing probeert te maken: zijn leeg, materialistisch bestaan probeert hij te vullen met een eetverslaving en het lege, hedonistische bestaan op een cruise waar ‘have a beautful day’ het enige en alsmaar ingepeperde levensdoel is. Maar bovenal probeert hij zijn rijkdom of gepretendeerde rijkdom aan te wenden om zowel een persoonlijkheid (volgens het conservatieve adagium ‘je bent wat je hebt’) als contact met de medemens te vinden. Het levert een fascinerend portret op van een eenzaam, leeg mens in een hedonistische, lege maatschappij: in zijn eigen woorden is het leven als een TV-programma (dat eindigt als het programma is afgelopen) en hijzelf het entertainment voor (het TV-programma van) andere mensen. Ruim vier sterren.

avatar van Drulko Vlaschjan
Mooi en integer portret van een oude dikke man die zowel meelij als afschuw opwekt, wat hem een interessant personage maakt. Terloops krijg je iets mee van het leven op een cruiseschip, waar het er zo dik bovenop ligt dat je het in alle luxe naar je zin moet hebben, dat het moeilijk voor te stellen is dat het werkt, tenzij je er als toerist volledig in mee kunt gaan dat je die privileges verdiend hebt en dat het doodnormaal is dat je door (waarschijnlijk slecht betaalde) migranten voortdurend op je wenken bediend wordt. Ik kreeg meteen zin om A supposedly fun thing I'll never do again van David Foster Wallace te herlezen.

Tja wat te zeggen van deze meneer. Ik heb in ieder geval wel gezien dat zo'n cruise mij niet echt aantrekt. Het soort mensen dat ik daar zal ontmoeten is niet echt de type mens die mij aantrekt, integendeel eigenlijk. Deze dikke meneer vind zich zelf heel interessant en dat alleen omdat hij een baron is. Ik persoonlijk vond het eigenlijk helemaal niet zo'n interessant mens. Geluk zit in je geest, in je algemene gemoedstoestand en is niet te koop.

avatar van Capablanca
Docu over een verwarde man met een volle portemonnee en een leeg bestaan.

avatar van bjerik76
eigenlijk een saaie docu, maar aan de andere kant blijf je toch kijken naar het " wel en wee" op een cruiseschip. ( nu weet ik ook gelijk dat ik dat niet hoef te boeken voorlopig..)

De boodschap is idd duidelijk, mensen vinden de man interessant om te volgen vanwege zijn titel, zou hij die niet hebben is het totaal overbodig allemaal.

Eigenlijk spat de eenzaamheid er vanaf, en geeft hij dat zelf ook min of meer toe, maar doet er ook niet veel aan dit te veranderen qua zijn gedrag en uiterlijk, wat al een hoop schelen.