Spirits in the Forest (2019)

Alternatieve titel: Depeche Mode: Spirits in the Forest

Documentaire / Muziek

geregisseerd door Anton Corbijn
met David Gahan, Martin Gore en Andrew Fletcher

In 2017 en 2018 trad Depeche Mode tijdens de Global Spirit Tour wereldwijd 115 keer op voor in totaal meer dan 3 miljoen fans. Zes trouwe fans van Depeche Mode vertellen voor de camera hun verhaal. Daarnaast wordt er een blik geworpen op de geschiedenis van de band.

avatar van appelman
Aan het begin van de film wordt je al gewaarschuwd; dit is geen gewone concertregistratie. Zes fans van over de hele wereld worden geportretteerd. Fans met een verhaal. Echter dusdanig fragmentarisch in beeld gebracht dat ik niet echt een band met ze krijg. Wat overblijft is een lekkere snack voor tussendoor van mooie beelden en lekkere muziek. Niet meer en niet minder.

avatar van Elchapo
Als hele grote DM fan is deze film zeker de moeite waard,de fans die worden gevolgd zijn mensen met een verhaal en zeker niet standaard.er is echter 1 aanmerking op de film: hij is v éél te kort.......4 stars.

avatar van Flat Eric
Persoonlijke Jezus

Deels concertregistratie, deels talking fan-heads.
De 6 persoonlijke verhalen van fans over de hele wereld (o.a. Roemenië en Mongolië) die uitleggen wat voor impact de band op hun levens heeft gehad is wel aardig en soms ontroerend. Dat vermengd met beelden van een concert in Berlijn maakt het geheel echter wel wat rommelig.
De band zelf komt overigens helemaal niet aan het woord.
Hoe dan ook, je krijgt als fan wel zin om weer eens naar een concert te gaan en met de armen in de lucht van links naar rechts mee te zwaaien op Never Let Me Down Again. Dat is altijd wel een kippenvelmoment als het gehele publiek daarin meegaat.

Nog even een aandachtspuntje: De laatste zin in de synopsis / samenvatting "....Daarnaast wordt er een blik geworpen op de geschiedenis van de band" daar was in de film geen sprake van. Dat gedeelte zou wat mij betreft aangepast moeten worden.

avatar van Basto
Na 30 minuten naar totaal oninteressante talking heads te hebben gekeken en 2 minuten concertopnames, ben ik uit de bios vetrokken. Echt waardeloos dit.

avatar van Graaf Machine
Depeche Mode. Dat is I Just Can't Get Enough en de commerciële hit People are People. Hebben ze daarna nog meer muziek gemaakt?

Graaf Machine schreef:

Een stuk of 10 albums. Verder zijn die twee hitjes niet echt kenmerkend voor hun oeuvre.

Depeche Mode - MusicMeter.nl

Depeche Mode - MusicMeter.nl

Ik had zomaar een liefhebber van ze kunnen worden. In de eighties koos ik voor The Smiths, The Cure, Siouxsie, The Sisters of Mercy... Daar had zomaar ook Depeche Mode en Echo and the Bunnymen bij kunnen zitten, maar die gleden gek genoeg langs mij heen. Misschien tijd om een archeologisch muziekonderzoek te doen.

Goede band hoor. Duik er maar ik. Al zou ik niet bij deze docu beginnen... ????

Ik heb ooit gelezen dat voor de single People are People gebruik werd gemaakt van samples van de Einstuerzende Neubauten. Kijk, dat geeft Depeche Mode wat mij betreft natuurlijk al een grote pluim. Ik zal eens wat opvragen bij de Enschedese Muziekbibliotheek.

Goede band hoor. Duik er maar ik. Al zou ik niet bij deze docu beginnen... ????
Wat meteen via mijn eigen bieb te reserveren was, was Delta Machine (2013). Geeft in elk geval een beeld van hoe de band er begin dit decennium aan toe was. Als dit me bevalt is waarschijnlijk al hetgeen daarvoor kwam ook aan mij besteed.
Bands worden alleen beter na een slecht debuut, maar na verloop van tijd worden ze eigenlijk altijd minder. Niet per se slechter, maar vaak herhalen ze zichzelf of proberen ze wanhopig en onsuccesvol te vernieuwen.

Ben benieuwd.

Ben benieuwd.

Violator is toch wel een tamelijk epic album.

avatar van voskat78
Gistermiddag dan eindelijk deze mooie muziek docu kunnen zien en ik moet zeggen dat ik me prima vermaakt heb. Sterker nog ,ik vond het leuk gedaan en een keer wat anders dan de standaard concert registraties die je normaal zou verwachten.
Nu ben ik groot fan van DM dus is het lastig om echt objectief te blijven.
De docu gaf mijn inziens een leuk inkijkje bij 6 fans, met wat de muziek voor hun betekende en hoe het hun levens heeft beïnvloedt. Nu heb ik ze afgelopen jaren min 2x per tour mogen zien en zo ook tijdens de laatste Spirit tour, dus voor mij was het ook weer een feest der herkenning.
Wat dat betreft heeft Anton Corbijn weer wat moois aan de fans van DM geschonken, al kijk ik nog steeds uit naar de volledige concert registratie om straks vol op de speakers te zetten!

avatar van demonski
Graaf Machine schreef:

check dan ff ook Fad Gadet ! hierbij stond DM in hun beginjaren in het voorprogramma en naarmate ze groter werden werd het andersom

avatar van perceived
Fad Gadget hoort zeker in dat rijtje thuis (met nog minimaal 50 andere artiesten, maar goed). Beide zijn pioniers die duidelijk hun stempel hebben gedrukt op de evolutie van elektronische muziek.