Shanghai Fortress (2019)

China
Sciencefiction / Oorlog

geregisseerd door Hua-Tao Teng
met Han Lu, Qi Shu en Godfrey Gao

In de toekomst moet Shanghai zich verdedigen tegen een voortdurende aanval door een buitenaardse strijdkracht. Dit buitenaardse leger heeft talloze steden over de hele wereld belegerd. Het buitenaardse leger is op zoek naar een verborgen energiebron die alleen op aarde te vinden is. Een jonge man valt voor een heroïsche generaal en treedt snel in haar voetsporen als de mensheid de aarde verdedigt tegen deze buitenaardse wezens.

Njah.

Als China zich echt met scifi wil gaan bezighouden zal het toch wat beter moeten dan dit, want een film als deze is toch maar wat minnetjes. En vooral dan omdat het budget er volgens mij wel was, alleen het talent lijkt te ontbreken.

Verhaaltje is sowieso erg simpel, maar dat is niet eens zo erg. De makke CG en de inspiratieloze designs zijn veel kwalijker. Dat zijn toch de zaken waarvoor je naar een scifi/actie alien invasion film kijkt, maar dat komt er hier dus totaal niet uit.

De rest van de film is ook niet geweldig. Redelijk melig, editing is matig en ook het acteerwerk is érg beperkt. Gelukkig zijn de actiescenes dan nog wel aardig, die redden de film nog een klein beetje, maar deze loopt toch al stevig achter op de twee eerdere films, die wél hoopvol waren.

Hopelijk blijft men daar een beetje moeite doen, want ze hebben toch de neiging om snel te cashen op dingen die populair zijn, zonder daarbij expliciet naar kwaliteit te kijken. Deze was in ieder geval niet meteen een aanrader.

avatar van horizons
Tenenkrommend ten top. Sommige actie scènes waren wel oké. Alleen veel te weinig. En rare opbouw.

avatar van mjk87
Tja, dit soort films moeten het van twee dingen hebben: ten eerste de ramp, de cg, de wereld waarin dit speelt en of dit een beetje goed overkomt. Op momenten lukt dat wel, het idee is ook wel heel aardig zij het niet-vernieuwend (aan het eind een moment dat zo uit Independence Day is gejat). De cgi is lang niet altijd even overtuigend, maar op momenten behoorlijk en aan het eind als heel Shanghai instort wordt dit zowaar nog leuk om te kijken.

Maar er moeten daarnaast als tweede punt ook wel boeiende personages in zitten om de film interessant te houden. En daar gaat het mis. De film start direct in de actie en ik bouwde nooit een band op met de personen en hun besognes kon me ook weinig schelen. Als halverwege de focus meer daarop komt te liggen is het dan al te laat. Zo wordt de film toch een wat saai geheel dat me nooit echt wist te trekken of te vermaken. 2,0*.