Our Godfather (2019)

Verenigd Koninkrijk
Documentaire

geregisseerd door Mark Franchetti en Andrew Meier

In 1986 werd Tommaso Buscetta de eerste grote maffiabaas die ooit tegen de maffia, de Cosa Nostra, getuigde. Dankzij zijn verklaringen zijn meer dan 400 maffiosi veroordeeld. Hierdoor werd hij hun meestgezochte man ter wereld en kwamen elf van zijn familieleden om het leven. Deze documentaire vertelt voor de eerste keer het verhaal van Buscetta met interviews met zijn familie, die hun zwijgen doorbreken na zich dertig jaar te hebben schuilgehouden.

avatar van Elchapo
Mooie inside information doc. over de man die het maffialeven beu was en besloot zijn 'omerta' te breken en de organisatie te verlinken tegen rechter falcone....... 3.5 stars.

avatar van korenbloem02
Inderdaad goede documentaire. De recente gebeurtenis in nederland waar de advocaat (derk Wiersma) van kroon getuigen Nabij B is geliquideerd. Buscetta is een hoopje mens en alles en iedereen leeft in constante angst. Vraag is werkelijk waar doe je het voor. Soms denk ik dat alles wat Buscetta heeft verloren, getuigen het enige wapen was wat hij nog kon pakken om vijanden schade aan te doen.

Het lastige aan dit soort documentaires en vertellingen is dat het puur op hand is van de kroongetuigen. Zo hoe weten we zeker dat Buscettas familie in Sicilië niet betrokken was bij de mafia, ter wijl normaal gesproken hele families betrokken zijn. Klinkt niet aannemelijk. Scène met Riina was bizar, 'ik wil niet met hem praten want hij heeft meerdere affaires gehad, in mijn dorp (corleone) hebben we bepaalde normen en waarden'. Maar vermoord wel zijn hele familie. Mens zit raar in elkaar, denk ik dan maar

korenbloem02 schreef:

Haha, inderdaad. Hoe brutaal wil je zijn.

avatar van missl
Beetje een nare nasmaak, mooi inzicht en daardoor een interessante docu over het leven als Mafia. Verder wel een verhaal vol onschuld en een 'waarom moet dit mij overkomen' gedoe, wat vervelend over kwam.