• 8.985.960 stemmen

Show titel: Chasing the Moon

Genre: Documentaire

Ontwikkeld door: Mark Samels

Datum van release: maandag 8 juli 2019

Eerst uitgezonden op: PBS (Verenigde Staten)

Plot Chasing the Moon

Het is op 20 juli 2019 precies vijftig jaar geleden dat Neil Armstrong als eerste mens voet op de maan zetten. Maar hoe verliep de aanloop naar de succesvolle vlucht van de Apollo 11? Deze documentaire laat het ruimtetijdperk zien in al zijn facetten: wetenschappelijke innovatie, visionaire denkbeelden, politieke berekening, mediashow en persoonlijk drama.

1. 1. A Place Beyond the Sky

8 juli 2019 (1 uur en 52 minuten)

2. 2. Earthrise

9 juli 2019 (1 uur en 52 minuten)

Deze aflevering gaat over de periode tussen 1964 en 1968, een gevaarlijke periode in de 'space race' met de Apollo 1- en Apollo 8-missies in de hoofdrol. De Amerikanen beginnen zich af te vragen hoe ze de Sovjets achter zich kunnen laten en als eerste op de maan kunnen landen.

3. 3. Magnificent Desolation

10 juli 2019 (1 uur en 52 minuten)

De laatste aflevering gaat over de jaren 1969-1970, de periode waarin de Amerikanen erin slagen de eerste bemande ruimtevlucht op de maan te laten landen. Maar op de begane grond is het de democratie die de aandacht opeist, en rijzen er vragen over de prioriteiten in het land en de nationale identiteit. En wat met de wetenschappelijke en de technische programma's in het land na het succesvolle verhaal van de maanlanding?

• 1917 stemmen

Interessante documentairereeks over de maanwedloop tussen De Verenigde Staten en de Sovjet-Unie in de jaren '60. Het biedt, naast al het historische beeldmateriaal, ook een kijk op wat er zich achter de schermen afspeelde, maar ook hoe het er in de huiskamers van de vrouwen van de astronauten aan toeging.

Leuk om weten: de pianosonate no. 14 van Beethoven, waarvan een fragment wordt afgespeeld in aflevering 2 (wanneer het beeld langzaam over het desolate maanlandschap gaat, als ik me niet vergis), wordt wel 'ns de Maanlichtsonate genoemd, al had Beethoven zelf met die naam niets te maken. Deze werd eraan gegeven nadat de Duitse muziekcriticus Ludwig Rellstab tijdens een avondlijk boottochtje de volle maan in volle glorie kon aanschouwen, en spontaan aan deze compositie moest denken. Daarom is het wel passend dat de makers de sonate hebben uitgekozen, en natuurlijk is het ook een bloedmooi stukje muziek dat er inderdaad treffend bij past.

3,5 sterren