Das System Milch (2017)

Duitsland / Italië
Documentaire

geregisseerd door Andreas Pichler
met Alexander Agethle, Peder Mouritsen en Kjartan Poulsen

Documentaire over de moderne melkindustrie. Het romantische beeld van het kneuterige leven op de boerderij met een paar melkkoeien ziet er in werkelijkheid toch anders uit. Het is een miljardenindustrie geworden. Melk heeft een gezond imago. Maar is melk wel zo gezond voor de mens?

Degelijke Duitse documentaire over de hedendaagse melkindustrie, met name vanuit Europees perspectief bezien, met kleine uitstapjes naar Azië en Afrika.
In melk zitten groeihormonen, en dat lijkt ook van toepassing op de industrie zelf; het schijnbaar eindeloze streven naar productiegroei; er is sprake van astronomische schaalvergroting. Met alle gevolgen van dien voor onze planeet.
De melkboeren liggen aan het infuus van EU-subsidies en krijgen vanwege de wereldwijde overproductie en concurrentie niet genoeg geld voor hun melk om überhaupt winst te maken.
Een boerin verzucht dat met de energie opgewekt uit koeienpoep meer te verdienen valt dan met de verkoop van melk.
Het 'goede' nieuws is dat met kleinschalige biologische landbouw en lokale afzet en bijvoorbeeld met eigen kaasboerderij meer te verdienen is.
Het meest wrange moment in de documentaire is als in een zitting van het Europees Parlement wordt genoemd dat 600 Franse boeren zelfmoord hebben gepleegd vanwege hun uitzichtloze situatie.
Das System Milch is soms wat te SchoolTv achtig. Het had allemaal wel wat vlotter gemogen, in registratie, cameravoering, montage en vertelling, al spreken de feiten spreken voor zich.
De documentaire heeft op mij niet zo'n impact als Cowspiracy, maar voor wie geintresseerd is in mondiale voedselproblematiek, melkconglomeraten en milieu is het zeker de moeite waard eens te zien.
Tip: kies op Netflix voor de originele Duitse audiotrack, anders krijg je een mislukte immitatie van Werner Herzog te horen.
Wat ik miste in deze documentaire is dat FrieslandCampina aan de boeren, bovenop de melkprijs, ook een prestatievergoeding (dividend) uitkeert. En dat boeren extra geld krijgen bij weidegang van de koeien.

FrieslandCampina schreef:
Als melkveehouders hun melkkoeien ten minste 120 dagen per jaar minimaal 6 uur per dag in de wei laten grazen, ontvangen zij een toeslag van 1,50 euro bruto per 100 kilo melk, bovenop de melkprijs.

De koe in de wei en in de stal - FrieslandCampina