Rachel, Jack and Ashley Too (2019)

Alternatieve titel: Black Mirror: Rachel, Jack and Ashley Too

Verenigd Koninkrijk
Drama / Sciencefiction

geregisseerd door Anne Sewitsky
met Miley Cyrus, Angourie Rice en Madison Davenport

Ashley O (Miley Cyrus) is een beroemde popster die Ashley Too op de markt brengt. Haar fans kunnen via deze robot contact hebben met hun favoriete popster, alleen dat is slechts het begin. Want de robots gaan al snel een stap verder en dat zorgt voor gevaarlijke situaties bij de fragiele tieners én bij Ashley zelf.

avatar van Goodfella_90
Dieptepunt van een sowieso al overbodig seizoen van Black Mirror dat het kijken helaas niet echt meer waard was. Deze aflevering wordt op een gegeven moment zo ridicuul ongeloofwaardig en tenenkrommend dat je elkaar met draaiende ogen aan zit te kijken.

avatar van mikey
walt disney-achtig gegeven waarin 2 kindertjes een zielig meisje moeten redden van een heks. Toch amusant.

avatar van Macmanus
Middenmoter.

Dat komt voornamelijk door het laatste deel van deze aflevering. Het was niet geweldig grappig, maar daar nam de episode zichzelf totaal niet serieus meer, waardoor het wat beter te behappen was. Wat daarvoor te zien was hield niet over. Cyrus mag ik altijd wel (maakt voornamelijk niet mijn soort muziek, maar ze lijkt mij wel lekker gek), maar echt een geweldige actrice lijkt het mij niet. Vond haar als voice actrice eigenlijk nog het best. Het meta plot met haar als artiest had wat extra's moeten geven, maar het was allemaal nogal Hollywood plat.

2.5 sterren.

avatar van horizons
De Nine Inch Nails covers aflevering.

avatar van Ajax&Litmanen1
Stiekem de leukste van de drie nieuwe Black Mirror afleveringen, omdat ik hier weer echt dat Black Mirror-gevoel kreeg. Lekker over de top met technologische veranderingen die je leven fors beïnvloeden. Miley Cyrus speelt een popster die erg ongelukkig is en waarvan een robotversie op de markt komt met een bijzonder intelligent AI-systeem die tienermeisjes zoals de eenzame hoofdrolspeelster alle aandacht geven. Waar de aflevering nog redelijk kalm en ''realistisch'' begon, laten ze dat in het laatste deel los en gaan ze lekker extreem door. Cyrus die door haar tante wordt geëlimineerd en dan plots verschijnt in de stem van de AI-robot vond ik wel geinig. Dat hele laatste deel slaat natuurlijk nergens op, maar het kijkt ieder geval lekker weg. Wel moeten de makers van de serie maar eens goed met elkaar gaan zitten, want het de nieuwe afleveringen behoren ieder geval absoluut niet bij de betere afleveringen van de serie.

avatar van remorz
Samenraapsel.

Black Mirror is van een scherp satirisch-dystopische thrillerserie verworden tot een gemakzuchtige serie, die zichzelf steeds meer begint te herkauwen. Bovendien worden de drama-thrillerelementen steeds meer vervangen door drama-comedy, spanning door ‘vermaak’ en dat is in ieder geval niet waarom ik de serie ben gaan waarderen.

Het idee van een persoonlijkheidsreplica of cookie komt het vaakst terug en wordt iedere keer nét iets anders aangekleed. Het begon ooit bij Be Right Back, White Christmas buitte het idee vrij volledig uit, USS Callister ging er op wat ludiekere manier mee om en deze aflevering zet die joviale toon tot Mickey-Mouse-Clubgehalte door.

Een paar nieuwe ideetjes zoals hologrammen, vocal enhancing en het vissen van artistiek werk uit een comateus brein maskeren de zelfplagiaat maar ook de thematieken die het hierdoor als achtergrond meekrijgt, voelen hergebruikt, of weinig prikkelend. De exploitatie van jonge popsterren, tot in het extreme doorgetrokken (geinig idee wel om Cyrus in deze rol te casten), voelt bijvoorbeeld niet als de ultieme dreiging van ontspoord ontwikkelde technologie, het is een oud principe dat door technologie íets meer momentum krijgt.

Het gebrek aan dystopische dreiging komt tot uiting in de steeds luchtigere toon van de aflevering, die - eerlijk is eerlijk - wel lekker wegkijkt, maar op een onbevredigende manier dissoneert met het oprechte drama dat hier ergens in verstopt zit. Om over het daarmee kantelende imago van de serie als geheel nog maar te zwijgen.

avatar van mjk87
Het idee is wel aardig, maar het tweede deel is wel zo ongelooflijk dom en ongeloofwaardig dat het plezier een beetje weg ging bij mij. Betere momenten zaten er in het begin en tussen de zusjes was er ook wel een soort chemie die echt aanvoelde. Maar als geheel niet overtuigend genoeg. 2,5*.

avatar van horizons
Die auto was wel grappig in de hele context.

En Right where it belongs and on a roll .. ik bedoel head like a hole zijn natuurlijk tof om te horen.

avatar van john mcclane 2
Oef,,,dit laatste season doet een game of thronetjes ,,,word er niet beter op dus .
Ben groot liefhebber vanaf het eerste uur .
Maar dit seizoen is over duidelijk niet in staat het niveau vast te houden ,want zo goed als de afleveringen / films waren , zo overweldigend , dat ik sprakeloos de aftiteling zat te kijken .
Het legde de vinger op de zwerende zere plek .

En Dan te bedenken dat ze maar drie “films “ hoefde te maken .
Wat een contrast met wat het hier voor was .

De rol hier van miley cyres ligt nu niet bepaald mijlen ver van haar echte karakter .
Niet zo indrukwekkend dus .
De AI pop is leuk , geinige gadget , maar ook al zo veel beter gedaan in vorige “ films “

Nee, dat mag duidelijk zijn , deze serie was behoorlijk teleurstellend .
2 *

Mnee.

Ook dit deel voegt niet veel meer toe aan de reeks. Weer maar eens wat met het menselijke brein, de kritiek op het popwereldje is zo uitgekauwd als maar zijn kan en het jonge meisje dat verknocht geraakt aan een popje omdat ze geen vrienden heeft ...

Elk thema an sich zou dan nog best wat kunnen zijn, maar het schrijfwerk is erg mak en de regie is onopvallend. Het is een beetje proppen om alles binnen de 60 minuten te houden, misschien daarom dat er weinig subtiliteit aan te pas komt. Al denk ik, na 5 seizoenen van dit, dat Brooker gewoon niet écht veel inhoudelijks te zeggen heeft.

Komt er nog eens bij dat Cyrus echt vervelend is en de rest van de cast ook al niet echt goed acteert. Het is gewoon allemaal veel te min, veel te gewoontjes en veel te makkelijk. En dan te bedenken dat dit eigenlijk nog de beste was van de drie. Boeken toe hoop ik.

Ashley O – On a Roll | Official Music Video - YouTube - m.youtube.com

De comments zijn top. Vooral van mensen die de aflevering niet hebben gezien.