Dívka v Modrém (1940)

Protectoraat Bohemen en Moravië
Komedie / Mystery

geregisseerd door Otakar Vávra
met Lída Baarová, Oldrich Nový en Ruzena Slemrová

Veel lokale hoogwaardigheidsbekleders zijn verzameld op een veiling georganiseerd door de notaris Dr. Jan Karas in het kasteel van Lucín om de bezittingen van de gestorven graaf te verkopen. De meeste belangstelling wordt gewekt door een portret van een mooie edelvrouw, maar niemand koopt het omdat men zegt dat het vervloekt is. Tot de jonge graaf komt om te beslissen wat te doen met het portret houdt Karas het thuis. Gefascineerd door de schoonheid van het meisje brengt Karas uren door voor het portret. Op een dag kust hij het en het meisje komt tot leven en stapt uit het doek. Het meisje stelt zichzelf voor als gravin Blanka van Blankenberg en is niet van plan terug te gaan naar het doek.