Heimat Ist ein Raum aus Zeit (2019)

Alternatieve titel: Heimat Is a Space in Time

1 stem

Duitsland / Oostenrijk
Documentaire

geregisseerd door Thomas Heise

Wat blijft over? Het leven laat sporen achter; dat geldt ook voor het verstrijken van de tijd. Deze documentaire onderzoekt hoe de ene zich verhoudt tot de andere. Met behulp van documenten uit zijn persoonlijke archief - brieven, foto's, schoolessays, dagboekaantekeningen - gelezen door regisseur Heise zelf in voice-over en op het scherm getoond, traceert hij het verhaal van vier generaties van zijn familie in Wenen, Dresden en (Oost-)Berlijn. We zien zwart-witbeelden van de plaatsen en landschappen die worden genoemd in de correspondentie zoals ze er vandaag uitzien, die de sporen van de tijd dragen: het werkkamp in Zerbst, de voormalige kazerne van het nationaal volksleger, een universiteitsauditorium en rijtjeshuizen in Mainz.

• Vanaf donderdag 25 juni in de bioscoop