Veearts Maaike (2019)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Jan Musch en Tijs Tinbergen
met Maaike van de Berg

Het vak van dierenarts gaat soms over bijzondere paden. Maaike van de Berg is rundveedierenarts tussen de boeren. Filmmakers Jan Musch en Tijs Tinbergen volgden haar ongeveer drie jaar in haar dagelijkse praktijk. De documentaire geeft een fijnzinnig beeld van wat de Europese en de wereldpolitiek betekent voor de mensen op het platteland in Noord-Groningen. En hoe ontroerend het samenspel tussen veearts en zijn boeren kan zijn.

Vanaf 25 juli in de bioscoop (Cinema Delicatessen)

avatar van trebremmit
Ik ben hier wel benieuwd naar, hoor er ook veel positieve berichten over.

Hier een interview met Maaike over deze docu.
Veearts en Noord-Groningse boeren schitteren in film - ltonoord.nl

avatar van mrklm
Rundveearts Maaike van den Berg combineert haar werk als veearts bij Van Stad Tot Wad in het Groningse Loppersum met beleidstechnisch werk waarbij ze zich verdiept in de toekomst van de veehouderij op nationaal en internationaal vlak. Van den Berg heeft duidelijk verstand van zaken en in haar gesprekken met de boeren die ze ontmoet komen de politieke ontwikkelingen met grote regelmaat naar voren.

Wie niet tegen bloed of beelden van operaties kan, dient deze film links te laten liggen. We zien namelijk tot in detail een aantal behoorlijk intensieve behandelingen van runderen. Regisseurs Jan Musch en Tijs Tinbergen hebben ook aandacht voor de boeren en tonen de bijzondere band die ze hebben met hun vee, maar ook hoe zij zich voorbereiden op een, veelal onzekere, toekomst. Musch en Tinbergen beperken zich vooral tot een registratie en halen verschillende interessante thema's aan. Dat levert een documentaire op die afwisselend mooi, boeiend, aangrijpend en grappig is, maar die nergens werkelijk de diepte in gaat. Het is hoe dan ook een vermakelijke kijk in de keukens van veeartsen post-James Herriot en moderne boerenfamilies.

avatar van John Milton
Ik kan me daar redelijk in vinden, maar rond toch naar boven af. Prachtig portret van een bevlogen professional in haar sector.