Kamp Westerbork, de Film (2014)

Nederland
Documentaire / Oorlog

geregisseerd door Karel van den Berg

In het voorjaar van 1944 legt Rudolf Breslauer het leven in kamp Westerbork vast. In opdracht van kampcommandant Albert Gemmeker filmt de Duits-Joodse cameraman hoe gevangenen in het Judendurchgangslager aankomen, voetballen, toneelspelen, werken en op transport gaan. De unieke beelden vormen de rode draad in de documentaire Kamp Westerbork, de film. Het zijn de enige bewegende beelden waarop te zien is hoe gevangenen tijdens de Tweede Wereldoorlog op transport worden gezet. Maar ook hoe er in voetbalwedstrijden en cabaretvoorstellingen een tijdverdrijf wordt gevonden en hoe zij al werkend hun verblijf in kamp Westerbork doorbrachten. Van een eindmontage kwam het nooit, maar het ruwe materiaal dat bewaard is gebleven verschaft een unieke inkijk in het leven van ‘modelkamp Westerbork’.