Anil Ramdas - Nooit Meer Thuis (2019)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Paul Cohen
met Stephan Sanders, Karin Amatmoekrim en Emile Echteld

Schrijver Anil Ramdas laat in 2012 met zijn zelfgekozen dood Nederland in verbijstering achter. Zelfs zijn beste vrienden hebben zijn abrupte einde niet zien aankomen. Hoe heeft het zo ver kunnen komen? Het fundament van de documentaire wordt gevormd door de vele spraakmakende uitspraken van Anil Ramdas uit vroegere radio- en tv-programma’s. Zijn analyses lijken gisteren uitgesproken in plaats van twee of drie decennia geleden; zo krachtig en relevant zijn z’n opvattingen over kwesties als kolonialisme en migratie.

Op zich wel een mooi portret van een interessante persoon, maar misschien was het beter geweest even de biografie af te wachten, in plaats van te filmen hoe de auteur van deze haar onderzoek doet?