De Tranen van Maria Machita (1991)

Nederland
Drama / Muziek

geregisseerd door Paul Ruven
met Ellen Ten Damme, Ali Cifteci en Jacques Herb

Maria Machita moet in een korte tijd veel leed verwerken. Haar vader verongelukt, haar moeder overlijdt op het concertpodium en haar geliefde Turkse vriendje vertrekt aangekondigd het land uit. De oer-Hollandse smartlap stond model voor deze nieuw-romantische musicalfilm.

Beeld en Geluid Wiki schreef:
Met absurde ingredienten en volledig gezongen weet Paul Ruven indruk te maken met zijn afstudeerfilm aan de Nederlandse Film en Televisie Academie.
Tijdens het Nederlands Filmfestival in 1991 wordt de film bekroond met een Gouden Kalf voor beste korte film. Het is ook de ontdekking van Ellen ten Damme die dan nog studeert aan de Kleinkunst academie. Ze wordt voor haar rol genomineerd voor een Gouden Kalf.

Bron

avatar van Basto
Ooit gezien, vond m erg leuk. Is die nog ergens te vinden op dvd of zo?

avatar van Quentin
Basto schreef:
Ooit gezien, vond m erg leuk. Is die nog ergens te vinden op dvd of zo?
Ja hoor, er is gewoon een dvd, maar inmiddels out of print.

Quentin schreef:
Ja hoor, er is gewoon een dvd, maar inmiddels out of print.

Nog best betaalbaar / verkrijgbaar.

avatar van Basto

Reeds besteld

avatar van John Milton
Niet gek voor een afstudeerproject.

Ik ben niet direct een musicalfan en heb absoluut de pokkenschurft aan smartlappen (er is geen aardigere manier om het zeggen), maar de eigenzinnigheid van De Tranen van Maria Machita (1991) maakt het meer dan de zoveelste musical. Grappig om dan bij de aftiteling te zien dat hij het geschreven heeft met Mike van Diem.