Metalhead (2017)

Verenigd Koninkrijk
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door David Slade
met Maxine Peake, Jake Davies en Clint Dyer

'Metalhead' volgt een groep mensen die ergens naar op zoek zijn. Ze besluiten bij een verlaten pakhuis in te breken en vinden wat ze moeten hebben. Helaas vinden ze meer dan dat, namelijk een slapende “hond”, een robot die uiterst agressief is, die door het geluid wordt geactiveerd en meedogenloos is. De groep moet zien te ontsnappen als ze willen blijven leven. Maar ontkomen blijkt alles behalve makkelijk.

avatar van arno74
Een van de mindere van het seizoen. Het is in feite al achterhaald door de realiteit waarop het zich inspireerde, want dit type oorlogsrobots bestaan al, al zijn ze (misschien?) nog experimenteel. Wanneer de dame in de boom klom en de robot in standby-stand ging dacht ik juist dat het zich van de grond ging afzetten om omhoog te springen, want dat kunnen de echte oorlogsrobots wel. Kleine 2,5*

avatar van Ajax&Litmanen1
Aardig idee, maar de uitwerking past niet zo bij mijn smaak. Nogal warrig allemaal en visueel was het al helemaal niet mijn stijl. Wel blijft robotica een onderwerp waar je vele kanten mee op kan gaan en waar mijn interesse wel ligt.

Veruit de beste van de reeks.

Eindelijk eentje waarbij men visueel wat poogt. Het camerawerk en de editing zijn dan niet meteen perfect, maar het zwart/wit wordt geweldig ingezet, waardoor zo'n film toch meteen een stuk meer sfeer krijgt. Daar moet deze Metalhead het dan ook van hebben.

Het is verder wel jammer dat het einde wat brak is, ook merk je dat het budget toch echt wel beperkt was. Tussen het begin en het eindgevecht zitten wat nutteloze scenes die pure filler zijn. Zou toch niet hoeven als je maar 40 minuten aan materiaal moet schieten lijkt me.

De robots zijn verder best cool. Iets te schattig misschien, doen ook sterk denken aan de Boston Dynamics dingen, maar ze komen in ieder geval wel dreigend genoeg over. Gelukkig ook weinig moraal in deze film, het wordt in ieder geval niet zo hard doorgedrukt.

Groots nog steeds niet, daarvoor blijft het allemaal veel te losjes, maar 't is in ieder geval wél eens wat anders.

avatar van Donkerwoud
Ik heb nog altijd niet 'Mad Max: Fury Road Black & Chrome' (2016) gezien, maar deze 'Metalhead' (2017) oogt in zwart/wit toch ook bijzonder smakelijk. Deze aflevering heeft zo'n sfeer van groezelige jaren tachtig pulp, met exploderende hoofden en koddig ontworpen gevechtsrobots. Nu eens niet met een vette ironische knipoog, maar felrealistisch, rauw en een tikkeltje ongepolijst. Qua thematiek is het de zoveelste alarmistische aflevering waarin AI-technologie eng en gevaarlijk is, want deze robotjes kunnen zelf denken en trackertjes afschieten. (En nóg zou ik er één als huisdier willen!) Maar 'Metalhead' (2017) bouwt op naar een eindscéne die wellicht geen enorme verrassing in petto heeft, maar wel doeltreffend tastbaar maakt hoe de positie van de mens nederig wordt als technologie ooit de overhand krijgt.

avatar van mjk87
Niet slecht, maar niet echt m'n smaak. Visueel wel oké met dat zwart-wit, maar het sfeertje vond ik niet heel prettig en die desolate wereld en het hele verhaaltje vond ik niet heel interessant. Gelukkig wel een kort filmpje dat redelijk wegkeek, maar heel veel bijzonders zegt de film niet. Ja, we zien een robothond, maar meer dan en achtervolgingsfilmpje is het niet. De hond had net zo goed een spook in een horror kunnen zijn. 2,0*.