D-Day (2013)

India
Actie / Thriller

geregisseerd door Nikhil Advani
met Irrfan Khan, Arjun Rampal en Rishi Kapoor

Wali Khan verblijft in opdracht van Ashwini Rao, een sectorchef van de Indiase geheime dienst, als kapper al negen jaar in Karachi (Pakistan) om van daaruit te rapporteren over het doen en laten van de meest gezochte crimineel van India; de gevluchte maffiabaas “Goldman”. Wanneer duidelijk wordt dat Goldman, zonder zich druk te maken over beveiligingsprotocollen, aanwezig zal zijn bij het aanstaande huwelijk van zijn zoon, besluit Ashwini de gelegenheid aan te grijpen om Goldman te ontvoeren naar India.

Aardige thriller over een gewaagd ontvoeringsplan van een tak van de Indiase geheime dienst in het vijandige buurland Pakistan. Film komt in het begin nogal warrig over, maar wanneer de poppetjes eenmaal staan ontwikkelt zich een spannende actiefilm, vooral omdat er bij de uitvoering van het plan van alles nog wat misgaat. Dat komt de spanningsopbouw ten goede.
Naast het prima camerawerk is het acteerwerk zonder meer van goede kwaliteit. Arjun Rampal is geknipt voor dit soort actiefilms, terwijl vakman Irrfan Khan zich dankzij zijn routine moeiteloos staande houdt. De vrouwelijke elementen Huma Qurechi en met name Shruti Haasan waren een aangename verrassing voor mij, ook visueel.