The New King of Comedy (2019)

Alternatieve titel: 新喜剧之王

China

geregisseerd door Stephen Chow en Herman Yau
met Jingwen E., Baoqiang Wang en Quandan Zhang

Dreamy werkt al jaren keihard om haar droom om filmactrice te worden te doen uitkomen. Alleen haar vriend Charlie steunt haar hierin, terwijl haar familie steeds probeert dit uit haar hoofd te praten. Op een filmset ontmoet ze de uitgerangeerde manisch depressieve acteur Marco, die haar belachelijk maakt. Hierdoor geeft ze haar droom op en trekt weer in bij haar ouders. Maar dan krijgt ze ineens een aanbod voor een rol in een grote film.

Matige update.

Chow neemt z'n eigen filmpje onder handen (samen met Herman Yau blijkbaar), maar dan in een Mainland China setting. Dat levert toch altijd een ander sfeertje op, jammer genoeg niet beter dan de humor die Chow in Hong Kong kon tentoonspreiden.

Zo heel veel van het origineel herinnerde ik me niet meer, het is dan ook meer de opzet van de film die gebruikt wordt voor dit nieuwe deel. Zonder Chow is het ook altijd iets minder leuk, het is jammer dat hij de laatste jaren niet zo vaak meer voor de camera verschijnt. Al moet gezegd dat Jingwen het niet slecht doet, de charme van een Chow bezit ze niet.

Chow is wel een wat betere regisseur geworden, maar dat werkt hem eigenlijk een beetje tegen. Zijn films moesten het net altijd van de gekkigheid en het enthusiasme hebben, dat is dan weer wat verdwenen uit z'n films. Niet zo vreemd voor een regisseur die al een tijdje meedraait, maar het zou leuk zijn moest Chow zich een keertje proberen heruitvinden.

The New King of Comedy is geen slechte film geworden, maar veel meer dan aardige middelmaat is het ook niet.