Verward (2019)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Jos de Jager
met Will

Will is een van de duizenden verwarde mensen in Nederland waarmee de politie dagelijks maken krijgt. Recente cijfers wijzen op 90.000 meldingen van verwarde mensen die bij de politie binnenkomen. Dit is een verdubbeling ten opzichte van acht jaar geleden. Het lukt de overheid en de directe omgeving niet om deze mensen te helpen. Will vindt zelf dat hij niet verward is. Hij wil juist bewijzen dat hij slachtoffer is van stalking. In deze documentaire zien we de wereld door zijn ogen.

avatar van Rickyman
Aardige documentaire, maar ook triest en eigenlijk niet zo heel bijzonder meer.., want kijk maar eens om je heen.

Ik vind het een indrukwekkende documentaire. Als documentaire is hij zeker bijzonder want het gaat niet over een paranoïde (verwarde) persoon maar we zien in feite de wereld vanuit de paranoïde persoon (Will) die zelf de beelden maakt. Dat geeft meteen de twijfel of de documentaire ethisch verantwoord is, omdat de arme Will denkt dat de film het bewijs levert dat niet hij gek is maar dat de rest van de wereld gek is. Maar het lijkt mij toch de juiste keuze: de journalist is geen hulpverlener maar laat mensen hun verhaal – hun waarheid – vertellen. En in die zin is de documentaire weer akelig gewoon want iedereen heeft tegenwoordig zijn ‘eigen’ waarheid en precies zoals bv. mensen die geloven in politieke complottheorieën alleen maar in hun wanen worden versterkt als anderen zich daartegen verzetten of hen tot gek verklaren (‘natuurlijk ontkennen ze want ze willen niet dat de waarheid boven tafel komt’), zo ook zien we Will steeds dieper in zijn psychose wegzakken naarmate hij meer weerstand vanuit zijn omgeving krijgt tegen zijn wanen. Omdat hij anderen onvermijdelijk lastig valt met zijn wanen keren anderen zich ook tegen hem waardoor zijn wanen – dat mensen tegen hem zijn en hem kapot willen maken – ook daadwerkelijk worden bevestigd en uiteindelijk iedereen zijn vijand wordt. Het leven van zowel Will als van zijn omgeving wordt zo langzaam maar zeker ondraaglijk. Niet alleen is er nog te weinig bedreiging en geweld om hem te kunnen opnemen, maar gedwongen opname zal zijn wanen alleen maar versterken: hij heeft – vanuit zijn paranoia gedacht – immers een verhoogde gevoeligheid waardoor hij een gevaar is voor anderen die hem natuurlijk willen opnemen om hem zo onschadelijk te maken. Alleen ziekte-inzicht en/of het vertrouwen in een ander zou hem kunnen redden maar de paranoia vernietigt precies dat…

Al met al een zeer schrijnende documentaire die echter goed laat zien hoe paranoia werkt en hoe desastreus deze psychose voor zowel patiënt als omgeving is.

avatar van Movie-Addicted
Deze persoon is gewoon schizofreen. De buurt waarin hij woont, de buren zelf en de omgeving helpen daar natuurlijk ook een handje aan mee. Kleine dingen worden grote dingen op den duur. Hij zorgt wel goed voor zichzelf, weet wat gezond eten is en als je hem zou aanspreken; zou je denken dat het een doorsnee man is. Tuurlijk zal deze man al 8 jaar gestalkt worden, geen twijfel aan. Maar in hoeverre en de ernst waar deze man dat geestelijk op beoordeeld, is puur een obsessie/manie geworden. Door zijn ziekte en zwakte, wordt deze man al snel een prooi voor zijn buren die wellicht zelf de hele nacht aan de speed zitten en lopen te freaken en niet slapen. En daar zien "wij" als kijker de uitwerking van ( van wat het kan doen met een willekeurig persoon, die geestelijk al een beetje aan de zwakzinnige kant is). Terwijl het in de realiteit wel meevalt.

Vervelende situatie. En persoonlijk zelf, denk ik dat (gezien de ernst) deze man goed behandeld kan worden met medicatie en/of therapie. Waar je echt voor moet open staan (of niet).

* 2.5 (niet echt iets bijzonders. Heb veel van dit soort figuren al gezien, ben er jaren mee omgegaan, willen niet geholpen worden, willen niet luisteren, weten alles beter, nemen hun medicatie niet optijd in bla bla bla the whole nine yards.)

Ik geloof het wel. Indrukwekkend? niet echt.

avatar van BlueJudaskiss
Interessante docu die voor mij nog best wel wat langer had mogen duren - zeker met zo'n einde. Het gerommel in huis boeide me niet zo, maar de confrontaties op straat en in openbare gelegenheden vond ik heftig en tsja... Voor mij was het stiekem wel een beetje aapjes kijken. Maar boeiend vond ik het absoluut.