To Thávma tis Thálassas ton Sargassón (2019)

Alternatieve titels: The Miracle of the Sargasso Sea | Το Θαύμα της Θάλασσας των Σαργασσών

Griekenland / Duitsland / Nederland / Zweden
Misdaad / Drama

geregisseerd door Syllas Tzoumerkas
met Angeliki Papoulia, Youla Boudali en Hristos Passalis

In een kleine palingkwekerij in het westen van Griekenland leiden twee vrouwen een eenzaam leven terwijl ze ervan dromen weg te gaan. Elisabeth is een politievrouw die ooit veel ambities had. Tien jaar geleden moest ze uit Athene verhuizen en nu is haar leven vreugdeloos. Rita is de rustige, mysterieuze zus van een lounge-zangeres in de plaatselijke disco. Wanneer een plotselinge dood de stad verstoort en de lokale gemeenschap op zijn kop zet, begint dit de twee vrouwen die elkaars bestaan hebben genegeerd naar elkaar toe te drijven.

avatar van AniSter
Dan zal ik maar eens de spits afbijten met een stem en een mening...
Een hele boeiende film die mijn aandacht continu vast wist te houden. De opbouw had iets korter mogen zijn, de uitwerking iets uitgebreider. Niettemin een geweldige film met een aparte sfeer, die mede door de omgeving werd gecreëerd. Daarmee werd voor mij nog eens het contrast duidelijk tussen het toeristische Griekenland en dit soort omgevingen: daar zou ik dus echt niet willen wonen.
Een naar het einde spannender wordend verhaal, dat prima werd neergezet door de diverse acteurs.

avatar van Sneakers35
Niet afgekeken, na plusminus 30 a 45 minuten geef ik het op. Dus dan maar 3 sterren.

Sneakers35 schreef:

Niet afgekeken en dan toch stemmen? En dan zelfs een voldoende???

Weerbarstig verhaal dat regelmatig alle kanten opvliegt, over een politievrouw in Athene die door haar superieuren naar de provincie wordt gestuurd omdat haar gezin bedreigd wordt door criminelen (?). In haar nieuwe standplaats lopen ook een aantal vreemde figuren rond, te midden waarvan ze een moordzaak moet oplossen. Er zit een tijdssprong in van tien jaar, die ik niet kon verklaren. Het verhaal, zo er een verhaal is, speelt zich af tegen de achtergrond van een palingkwekerij, hetgeen ook naar de titel verwijst, maar waar echter in de film niets mee wordt gedaan.

De synopsis hier is al net zo rommelig als de film. Het gaat niet om een lounge-zangeres maar om een broer en een zus en hun vreemde verhouding. Van de hier genoemde toenadering tussen de twee vrouwen heb ik niet veel gemerkt. Er wordt geen enkel lijntje uitgewerkt, dus geen nood als je met vragen blijft zitten. Ligt aan de film. Niet aan jou.

Vanaf 2 juli in de bioscoop (Windmill Film)