Last Sunrise (2019)

China
Sciencefiction / Drama

geregisseerd door Wen Ren
met Zhang Jue, Zhang Ran en Yang Sen

In de nabije toekomst, in een wereld die draait op zonne-energie, houdt de zon plotseling op te bestaan. Zonder elektriciteit duurt het niet lang alvorens er overal chaos uitbreekt, terwijl de aarde langzaam begint af te koelen. Een zelfbenoemde astronoom en zijn buurvrouw besluiten de stad uit te vluchten en gaan op zoek naar een befaamd wetenschapper, in de hoop dat hij weet wat te doen.

Fijn.

Ondanks de enorme groei van de Chinese filmindustrie, bleven ze om de één of andere reden ver verwijderd van alles wat met scifi te maken heeft. Daar lijkt nu eindelijk wat verandering in te komen. Naast The Wandering Earth, is Last Sunrise de tweede film dit jaar die een stempel op het genre wil drukken.

Wel met een véél beperkter budget, waardoor het meer lo-fi indie scifi geworden is, maar toch weet Wen Ren voldoende te tonen en te suggereren, zodat je niet het gevoel krijgt naar een verdoken drama/thriller te kijken. De scifi zelf is ook redelijk groots, alleen is het de film zelf die relatief klein blijft. Maar zou perfect zijn voor een soort van Cloverfield uitrol, zeker wanneer Wen Ren voor z'n volgende wat meer budget zou krijgen.

Visueel erg mooi afgewerkt, met vooral sterke belichting. De soundtrack is ook een trapje hoger dan normaal en het acteerwerk is meer dan voldoende. Enkel wanneer je echte grote actie of hardcore scifi verwacht ben je bij deze film op het verkeerde adres, maar de liefhebber van wat bescheidenere scifi kan absoluut zijn hart ophalen. Nu ook met wat Chinese kopjes.

4.0* en een uitgebreide review.

Ondertussen heeft deze film ook al de Grand Prize gewonnen op Fantasporto.

Leuker nog is dat ik een ook interview heb kunnen lospeuteren met regisseur Wen Ren.